Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS 650 op C80 Raymarine

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 15:27 #828778

  • rudi
  • rudi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik heb een Raymarine C80, Ik heb hier een ICOM GMDSS radio en een raymarine radar aangesloten. Nu heb ik een AIS 650 aangesloten. Deze laaste is via een Raymarine 100 splitter gekoppeld aan de antenne. De AIS650 is aangesloten op de stroom, evenals de splitter. De AIS is gekoppeld aan de eigen GPS antenne.
Via een seatalk NG kabel met een verbindings plug ben ik verbonden met een seatalk 1 systeem van de C80. Ik denk dat alles correct is aangesloten. Op de C80 heb ik de AIS 38400 code ingegeven maar ik heb nog steeds melding van geen AIS. Mijn ICOM is ingeplugd in de achterzijde van de C80 om de GPS data naar de radio te sturen.
Weet iemand raad,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 15:50 #828800

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Ais over st gaat volgens mij niet werken.
Ik vermoed dat je je ais via nmea op je c80 moet aansluiten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 16:09 #828817

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
AIS over seatalk 1 gaat wel hoor maar de ais 650 is seatalk NG en die comminiceren niet rechtstreeks met elkaar. Daar moet een converter tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 16:21 #828824

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Ts geeft toch aan dat st ng dmv een verbindingsplug (converter?) Is verbonden met st1.
Is st1 niet te traag voor de grote hoeveelheid ais berichten?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 16:24 #828827

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Een verbindingsplug is niet een converter maar een plug lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 16:35 #828831

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ais moet over nmea0183 naar de c80.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 16:39 #828832

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
ok dat heeft de ais 650 ook aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 17:35 #828858

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Cat-36 schreef :
Een verbindingsplug is niet een converter maar een plug lijkt mij.

ik vind dit ook een beetje verwarrend, maar wat is het nut om twee verschillende systemen aan elkaar te koppelen met een 'plug' zonder dat deze 'plug' de benodigde vertaal slag maakt?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 17:46 #828864

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Je hebt kabels van NG naar seatalk 1. Deze zijn voor de I50 serie. Als je die hiervoor gebruikt gaat t niet werken maar t lijkt op t 1e gezicht alsof het llemaal kopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 17:49 #828869

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Ok duidelijk, bedankt.
Nu de oplossing voor ts nog ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 17:54 #828873

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Klopt. De kabel STng naar ST1 bestaat wel, maar, dat is slechts een kabel. Bedoelt om bv. een ST60 op een 70 ofzo aan te sluiten, die als bridge kan dienen en de signalen van ST1 wél kan vertalen naar STng. Maar, ST1 is dus géén STng en daarom werkt het niet bij je.

Wat kan: 'gewoon' NMEA uit de 650 pakken en die naar de NMEA in van de C80 leiden. Werkt. Of, een Raymarine STng naar ST1 converter kopen (daar zit de eerder genoemde kabel dus ook bij om de apparaten aan elkaar te kunnen koppelen) en dan gaat het ook werken. Dat is deze set.

Edit: ik zie dat de 650 gewoon NMEA kan leveren. De NMEA zit bij de bekabeling van de powerconnector. Dat lijkt me nu de goedkoopste manier om het werkend te krijgen. De Raymarine converter kit kost ook weer 120 euro.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 23 apr 2017 17:56 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 18:01 #828879

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
De ST1/STng converter vertaalt wind, diepte, snelheid, koers en GPS gegevens, maar GEEN AIS - daarvoor zit je met een C80 aan NMEA183 vast.
Op de Raymarine site kan je alle gegevens betreffende ST, STng en de diverse converters vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 650 op C80 Raymarine 23 apr 2017 18:13 #828889

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Top. Dan dus helemaal geen converter kopen, maar, gewoon met de bekabeling die je al hebt....goede aanvulling!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl