Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ankerketting verlengen

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 06:00 #825746

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 272
Er is al is een draadje hierover geweest maar voor mij nog steeds niet duidelijk. Ik heb 50 meter 10 mm ketting en wil deze nog met een 30 meter verlengen. (Om te ankeren in Bretagne geen overbodige luxe)
Twee mogelijkheden :
Noodschalm of schakel doorslijpen en terug aan elkaar lassen.
Als ik van een noodschalm de galvanise afslijp en deze met de tig rondomrond aflas zou dat niet sterker zijn dan een schakel aan 2 kanten door te snijden en terug bij mekaar te lassen ?
Hoe denken jullie hierover. Of zijn er nog andere manieren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 06:09 #825749

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7384
Een (goede) nood/kenter schalm in net zo sterk als de ketting. Als je daar aan gaat lassen weet je niet meer wat de materiaal eigenschappen zijn, omdat de schalm erg heet wordt.
Kortom gewoon een nood/kenter schalm, klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 06:41 #825757

Inderdaad, nooit aan een noodschalm lassen, dat verzwakt het metaal. In princiepe zijn die standaard net zo sterk als de ketting, maar er is een hele grote maar!
Tegenwoordig zijn meer en meer kettingen van een hoge treksterkte om gewicht en ruimte te besparen, ik heb nog geen schalmen voor kettingen met een rating van 43 of meer gezien. Ankerkettingen met een rating van 70 zijn al beschikbaar. De belangrijke vraag is dus eigenlijk wat voor ketting je hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 07:00 #825765

Ik heb mijn ketting ook verlengd.
Gewoon een schalm open slijpen en er dan een V in slijpen
en deze geheel rondom weer dicht gelast met Mig/Mag.
Fungeert al jaren.

Oh ja, wel even behandelen tegen roesten.
Gert
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 07:01 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 07:04 #825766

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Voor een normale (grade 30) ankerketting volstaat een noodschalm inderdaad prima. Bij kettingen van staal met hoge treksterktes (grade 40 en hoger) kan je eigenlijk niets anders dan de hele ketting vervangen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 07:18 #825769

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Bij Kok staat een (RVS) kettingverbindingsschakel 10 mm: breeklast 4600 kg.
Breeklast voor standaardkwaliteit 10 mm ketting is ongeveer 4000 kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 07:40 #825774

ilCigno schreef :
Bij kettingen van staal met hoge treksterktes (grade 40 en hoger) kan je eigenlijk niets anders dan de hele ketting vervangen.
Ook die kettingen kunnen gewoon gelast worden. Ze zijn immers ook oorspronkelijk gelast. Zelfs Grade 90 kan nog prima.
Je moet echter wel een lasser hebben die weet hoe hij moet voorverwarmen en hoe de nabehandeling dient te geschieden.
Ik heb mijn grade 43 ketting ook laten verlengen van 120meter naar 160 meter. De bewuste schakel laten testen met 120% veilige werkbelasting en de ketting gaf geen krimp. Ik ben ook betrokken geweest bij verlengingen van rating 70 kettingen, ook dat is mogelijk maar vergt soms meer dan een poging na een trek test om zeker te weten dat het goed is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 09:39 #825815

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Uiteraard kan je ook lassen, maar dat vergt zoals je aangeeft wel wat meer dan huis-tuin-en-keuken laswerk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 11:10 #825861

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3418
en hoe je het ook draait of keert: lassen verzwakt het metaal rond de las door de hoge temperaturen. Als je het wil doen, spreek dan zeker een lasser aan die weet wat hij doet
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 13:38 #825907

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18840
Vind je 50 meter ketting niet voldoende gewicht? Waarom geen 50 meter lijn erbij knopen. Is dat vanwege het binnenhalen met een lier misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 14:58 #825933

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 272
Erik, heb je dan verlengd dmv een noodschalm ?

De galvanise ketting komt van een Contest 48 waar ze deze vervangen hebben door rvs ketting.
Ik heb dus helaas geen flauw idee welke grade...

Zou ik dan een gelvanise noodschalm nemen ipv een rvs ? De gegalvaniseerde noodschalm is in principe sterker dan eentje in rvs.
Ik zou een galvanise noodschalm gebruiken om geen potentiaal verschil van metalen te hebben.
't Gevolg is een ketting die roest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 15:04 #825936

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 272
holtere schreef :
Vind je 50 meter ketting niet voldoende gewicht? Waarom geen 50 meter lijn erbij knopen. Is dat vanwege het binnenhalen met een lier misschien?

Ik opteer voor ketting omdat deze veel zwaarder is per l/m dan een met lood verzwaarde ankerlijn.
Als je met veel wind en stroom uit dezelfde richting wil ankeren en dan nog is een verval van 5 meter of meer getij verschil hebt, is 50 meter echt te weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 15:20 #825940

DavidS schreef :
en hoe je het ook draait of keert: lassen verzwakt het metaal rond de las door de hoge temperaturen.
Niet als je de juiste procedures gebruikt, de ketting is origineel ook gelast. Een gelaste schakel, mits op de juiste manier gedaan, is altijd sterker dan een noodschalm.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 15:23 #825943

Broes46 schreef :
Erik, heb je dan verlengd dmv een noodschalm ?
Ik heb hem laten lassen.
Ik heb dus helaas geen flauw idee welke grade...
Als je grade 40 of hoger hebt, dan staat er een klein stempeltje in iedere schal. Dat stempeltje geeft een getal weer: 40. 43, 54, 70 of 90. Dat is de Grade van de keting. Als er niets op staat kun je er rusting vanuit gaan dat het gewoon de standaard Grade 30 is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 15:40 #825949

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 272
Via google vond ik dat de max workload op een noodschalm van 10 mm ongeveer 1200 kg is.



In de tabel staat het erin in ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 16:10 #825965

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 272
Tabel er natuurlijk niet mee in. Sorry.

Er staat niets van stempel in de ketting dus grade 30.
Werkbelasting van 1250 kg en een breeksterkte van 5000 kg.

Zou dit niet voldoende zijn ? Gewicht boot 19 ton. Mast 18.5 meter.
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit zou breken....
Ik zal het anders zeggen, ik wil het me niet voorstellen dat het breekt.

Nergens is de breeksterkte van een noodschalm te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 16:23 #825972

Die noodschalmen zijn vaak 70 tot 80% van de veilige werkbelasting.
De ketting zal ook niet zomaar breken bij die maat boot. Maar ik zou toch in ieder geval een verbinding willen die minimaal net zo sterk is als de ketting zelf. De ketting is namelijk zo sterk als de zwakste schakel.

Mijn vrouw heeft op haar 49 voeter van 25 ton een bijna nieuwe Grade 43 ketting van 10mm gebroken. De rest van de ketting laten testen op treksterkte, die was verder prima in orde. Helaas heeft ze dat een 50kg anker gekost die door de sterkte van de stroming en de waterdiepte niet meer terug te vinden was.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 16:39 #825975

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 272
Ik denk dat lassen de meest verstandige oplossing is.
Inmiddels wel wat tabellen tegen gekomen en de breeksterkte is de helft van de breeksterkte
van de ketting. De werkbelasting is hetzelfde.
Betekent dat de breeksterkte van de ketting op die noodschalm gehalveerd wordt.
Het wordt verlengen naar 100 meter en laten lassen.
Daar zullen we al een eind mee komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 16:41 #825976

Direct na het lassen even laten testen op 110 of 120% van de veiligewerkbelasting. En met een schuifmaat nauwkeurig de maatvoering van de gelaste schakel controleren, die moet binnen de toleranties van de ketting vallen anders zou je ankerlier er nog wel eens moeite mee kunnen krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 18:08 #825991

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Kan iemand mij uitleggen waarom er van die lange kettingen worden gebruikt op zeilbootjes? Ik heb vroeger op de zeevaartschool geleerd dat je anker icm met een stuk ketting op de bodem zorgt voor weerstand. Dus krabben is meer ketting geven. Ook bij deinig moet je wat meer geven om te voorkomen dat je ankertje gaat krabben. Er hangt op de golftop immers minder ketting op de bodem. De ankerketting die hangt aan je bootje is alleen ballast. De hoeveelheid ketting op de bodem is een beetje afhankelijk van de bodemgesteldheid en het gewicht.

Waarom is dit in de zeilwereld anders? Wellicht alleen van toepassing bij een ankerlier die niet ketting en touw binnen kan halen?
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 18:09 door an3s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 18:16 #825993

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
an3s schreef :
Kan iemand mij uitleggen waarom er van die lange kettingen worden gebruikt op zeilbootjes? Ik heb vroeger op de zeevaartschool geleerd dat je anker icm met een stuk ketting op de bodem zorgt voor weerstand. Dus krabben is meer ketting geven. Ook bij deinig moet je wat meer geven om te voorkomen dat je ankertje gaat krabben. Er hangt op de golftop immers minder ketting op de bodem. De ankerketting die hangt aan je bootje is alleen ballast. De hoeveelheid ketting op de bodem is een beetje afhankelijk van de bodemgesteldheid en het gewicht.

Waarom is dit in de zeilwereld anders? Wellicht alleen van toepassing bij een ankerlier die niet ketting en touw binnen kan halen?

Eén van de redenen is dat de ankerketting door z'n gewicht in een bocht hangt en daardoor niet snel strak komt te staan. Het stuk dat niet op de bodem ligt functioneert dus als een soort schokbreker, waardoor je rustiger ligt en het beslag op je schip minder te verduren heeft.

Bij echt harde wind is dit effect volgens recente inzichten weg, omdat de ankerketting dan helemaal strak staat (zonder doorhang).

En niet elke ankerlier haalt inderdaad even makkelijk lijn als ketting binnen.
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 21:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 18:42 #826004

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
alles ketting is tevens je niet druk hoeven maken over de verhouding (voldoende) ketting versus touw
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 19:13 #826021

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18840
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat 30 meter extra ketting nog wat toevoegt aan die 50 meter die er al zit. Ik zou er gewoon een (gewone) lijn aan knopen om de lengte te maken. Natuurlijk wel mits je in staat bent om die binnen te halen.
Wil je geen kopzorg zet je de huidige 50 meter op Marktplaats en koop je 80 meter nieuw :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 21:16 #826062

Zeer zeker wel. Ik was op mijn boot begonnen met 70m ketting, en dat is echt niet genoeg als je je buiten de landsgrenzen gaat begeven. Nu dubbele lengte. Er zijn veel plekken waar de te ankeren diepte 25-30m is. Je gooit dan al snel 90m of meer aan ketting uit.

De reden dat je alles ketting wilt is dat het zichzelf wegstouwd in de kettingbak. Met een touw heb je continue knopen, lussen, kinken. Daarnaast gaat touw in een gesloten kettingbak rotten omdat het altijd nat blijft. Alles ketting, en door de zwaartekracht valt het zo in de bak. Als jet het anker even een tijdje neit gebruikt gooi je een paar emmers zoetwater door de kettingpijp de ankerbak in en dan is het zout er ook weer af.

Dat doorhangen van de ketting gebeurt al niet meer bij 18 tot 20 knopen wind.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerketting verlengen 13 apr 2017 21:29 #826065

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik heb dezelfde ervaring als Erik. Ik had 8-strengs lijn aan de (30m) ketting gesplitst om deze te verlengen. Dat loopt prima over de nestenschijf van de ankerlier, maar het loopt van geen meter de ankerkluis in. Na één keer hiermee ankeren en worstelen dus de ketting verlengd naar 40 meter. Blijft alleen nog het piramideprobleem in de ankerbak over, maar na even omduwen loopt de ketting tenminste soepel de kluis in.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 apr 2017 21:30 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl