zeilhaas schreef :
bij mij zit de wierpot boven de waterlijn.
ik moet "na de winter" het deksel even iets losdraaien om te ontluchten, zodat de wierpot volloopt.
doe ik dit niet ,dan geen koelwater toevoer.

Hoe kan je wierpot nou vollopen als hij boven de waterlijn zit?
Wet van de communicerende vaten weet je wel.
Dat is ook precies het probleem bij een wierpot boven de waterlijn zoals die vaak ook voorgeschreven wordt.
Er blijft altijd lucht in de wierpot zitten die op een gegeven moment tot koelwateruitval kan leiden als er lucht in de koelwaterpomp komt. De zelfaanzuigende werking daarvan is nl. maar zeer beperkt, vooral als de pomp c.q. de impeller al wat ouder is. Bovendien zullen er altijd luchtbelletjes onder de boot komen ( vooral als er wat meer zeegang staat) die kunnen worden aangezogen en zich zo opzamelen in de wierpot tot de koelwateraanvoer uitvalt.
Dit alles gebeurt niet als de wierpot op , iets (hooguit enkele cm) boven of iets onder de waterlijn zit.
In jouw geval kun je de wierpoot alleen vullen door de aanvoerafsluiter te sluiten en de wierpot met een bakje water van buiten op te vullen.
Maar ja , daar hebben hier al vaker discussies over plaatsgevonden

Ad