Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelprobleem

Koelprobleem 08 apr 2017 09:22 #824425

  • loukem
  • loukem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Beste forummers,
Mijn VP MB2A/50S loopt als een zonnetje, maar koelt niet meer.
Nu vermoed ik dat de impeller verkeerd is gemonteerd. Om dat te checken moet de boot het water uit, en het staartstuk er weer af, tenzij het een andere oorzaak betreft.

De koelwaterkraan staat open en functioneert. De slangen zijn brandschoon. Er komt bij draaiende motor simpelweg geen water uit het staartstuk, dus de thermostaat kan het niet zijn.

Verder lees ik op internet dat de impeller uiteindelijk zelf de lamellen in de juiste richting zou kunnen zetten, maar volgens mij is dat een fabeltje.

Iemand met goede ideeën?

Gr. Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 08 apr 2017 09:50 #824431

Probleem ontstaan na montage nieuwe impeller?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 08 apr 2017 10:14 #824440

loukem schreef :
Verder lees ik op internet dat de impeller uiteindelijk zelf de lamellen in de juiste richting zou kunnen zetten, maar volgens mij is dat een fabeltje.

Gr. Louk

Nee , is geen fabeltje , normaliter gebeurt dat ook.
Overigens zal de pomp ook met een verkeerd gemonteerde impeller nog steeds water verpompen hoor .
Tenminste .....als je de pomp er niet af gehad hebt en verkeerd om weer gemonteerd hebt of als de slangen er op de juiste manier zijn aangesloten :whistle:
Als de pomp boven de waterlijn zit kan het ook zijn dat de pomp lucht trekt. En i.t.t. wat vaak gedacht wordt is zo'n pomp maar zeer beperkt zelfaanzuigend en kan een beetje lucht al problemen geven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 08 apr 2017 11:15 #824455

  • loukem
  • loukem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
De pomp zit onder water in het staartstuk en de impeller is idd vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 08 apr 2017 11:21 #824457

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Klinkt niet logisch,maar als je kunt zou ik proberen water in het staartstuk te gooien.Mocht er lucht in zitten heb je kans,als de schoepen van de impeller toevallig goed staan,dat de lucht er uit gedrukt wordt.Kun je met een vinger voelen of er wel lucht uit het staartstuk gedrukt wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 08 apr 2017 12:30 #824471

Niet toevallig het spietje vergeten of ongemerkt eruit laten vallen..... :huh:
Anders gezegd, draait de impeller wel?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 08 apr 2017 19:33 #824555

  • loukem
  • loukem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Zou kunnen yellow boat, maar da's wel drie keer gecontroleerd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 11 apr 2017 08:00 #825111

  • Jan Eise
  • Jan Eise's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
zelf heb ik ook koelproblemen maar dan bij een buitenboord motor.

het staart stuk heb ik er af gehaald en heb de boormachine op de as gezet om de waterpomp te controleren. de leiding die vanaf de waterpomp omhoog gaat heb ik de tuinslang zachtjes op aan gezet om te controleren of er dan wel water uit het controle buisje komt.

maar goed dit is bij een buitenboord motor ik heb verder niet de preciese kennis over jou motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 11 apr 2017 08:55 #825142

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Bij de MB2A50S:

Is het niet zo dat de stijgbuis van het koelwater onder het blok in een passende flens of zetting moet vallen?

Kan het zijn dat deze buis naast de zetting terecht is gekomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 11 apr 2017 09:37 #825153

Jan Eise schreef :
zelf heb ik ook koelproblemen maar dan bij een buitenboord motor.

het staart stuk heb ik er af gehaald en heb de boormachine op de as gezet om de waterpomp te controleren. de leiding die vanaf de waterpomp omhoog gaat heb ik de tuinslang zachtjes op aan gezet om te controleren of er dan wel water uit het controle buisje komt.

maar goed dit is bij een buitenboord motor ik heb verder niet de preciese kennis over jou motor.

Een MB2A50S is niks anders dan een voor inbouw geschikt gemaakte 7,5 pk Honda buitenboordmotor.Ook de koelwaterpomp zit hetzelfde als bij een buitenboordmotor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 11 apr 2017 10:17 #825168

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
bij mij zit de wierpot boven de waterlijn.
ik moet "na de winter" het deksel even iets losdraaien om te ontluchten, zodat de wierpot volloopt.
doe ik dit niet ,dan geen koelwater toevoer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 11 apr 2017 10:32 #825173

zeilhaas schreef :
bij mij zit de wierpot boven de waterlijn.
ik moet "na de winter" het deksel even iets losdraaien om te ontluchten, zodat de wierpot volloopt.
doe ik dit niet ,dan geen koelwater toevoer.

:huh: Hoe kan je wierpot nou vollopen als hij boven de waterlijn zit?
Wet van de communicerende vaten weet je wel.
Dat is ook precies het probleem bij een wierpot boven de waterlijn zoals die vaak ook voorgeschreven wordt.
Er blijft altijd lucht in de wierpot zitten die op een gegeven moment tot koelwateruitval kan leiden als er lucht in de koelwaterpomp komt. De zelfaanzuigende werking daarvan is nl. maar zeer beperkt, vooral als de pomp c.q. de impeller al wat ouder is. Bovendien zullen er altijd luchtbelletjes onder de boot komen ( vooral als er wat meer zeegang staat) die kunnen worden aangezogen en zich zo opzamelen in de wierpot tot de koelwateraanvoer uitvalt.
Dit alles gebeurt niet als de wierpot op , iets (hooguit enkele cm) boven of iets onder de waterlijn zit.
In jouw geval kun je de wierpoot alleen vullen door de aanvoerafsluiter te sluiten en de wierpot met een bakje water van buiten op te vullen.

Maar ja , daar hebben hier al vaker discussies over plaatsgevonden :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 11 apr 2017 10:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 12 apr 2017 13:37 #825576

  • loukem
  • loukem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
HPV schreef :
Bij de MB2A50S:

Is het niet zo dat de stijgbuis van het koelwater onder het blok in een passende flens of zetting moet vallen?

Kan het zijn dat deze buis naast de zetting terecht is gekomen?

Klopt helemaal HPV! Volgens mij zit het goed. Wanneer ik lucht door het staartstuk blaas vanaf de kant van de motor, dan vormen zich bubbels naast de boot. Overigens is dit ook vreemd, want er zullen toch echt minimaal twee schoepen tussen in- en uitlaat van de pomp zitten die een doorstroming blokkeren....

Ik vermoed dat of de schoepen weg zijn, of de impeller niet wordt meegenomen door de as. In het eerste geval moet ik zorgen dat er niets in het koelkanaal van de motor komt (dat heb ik al doorgeblazen en is okee) in het tweede geval ligt waarschijnlijk de spie ergens waar 'ie niet hoort....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 12 apr 2017 16:34 #825635

Even een puntje van aandacht:

Ik heb een VP 2003 en op een gegeven moment koelde deze ook niet meer.
Me te pletter gezocht. Zelfs de interkoeler gedemonteerd. BAAAAlen.
Totdat ik iemand tegen kwam die het probleem ook aan de hand had.
De pomp wordt bij de 2003 door een nylon tandwiel aangedreven en zit in het huis achter de pomp.
Dat zie je dus niet.
Ik weet niet hoe dat bij de VP MB2A/50S is, maar het is het proberen waard.
Dus het pomphuis open maken en kijken of je de impellor met de hand kan draaien.
Is dat het geval, dan is het tandwieltje kapot.
Ik kan er jammer genoeg geen tekening van vinden. Sorry.
Maar ik hoop dat jet het begrijpt en bij jou van toepassing is.

Suc6
Gert
Laatst bewerkt: 12 apr 2017 16:40 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 12 apr 2017 20:40 #825699

  • Jan Eise
  • Jan Eise's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Friendly sailor

Lijkt het hier een beetje op?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 apr 2017 20:41 door Jan Eise.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem 12 apr 2017 20:50 #825704

Nee helemaal niet.




No 1 is de waterpomp en nr 3 is dat nylon tandwiel.
Gert
Laatst bewerkt: 12 apr 2017 20:51 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl