DaanBoot schreef :
Wat is jullie ervaring met bonkende midzwaarden?
Het punt met midzwaarden is dat ze in de zwaardkast ruimte
moeten hebben.
Vaak heeft de zwaardkast onder ook meer ruimte dan bovenin. Opgeklapt hoor je de meest midzwaarden daarom ook niet. Die ruimte is nodig om een zekere garantie te bieden dat het zwaard niet bij de minste of geringste vervuiling vast komt te zitten in de zwaardkast. Desondanks is het een goede zaak om, elke keer als je daartoe in de gelegenheid bent, de onderkant van de zwaardkast te checken op aangroei en deze indien nodig te verwijderen. Hogerop in de zwaardkast gebeurt meestal weinig, omdat de meeste aangroei licht nodig heeft.
De passing van de bout waarom het zwaard draait kan ook niet zo stijf zijn, dat het zwaard daardoor niet enigzins in dwarsrichting kan bewegen.
Dus ja; op een stilliggende boot is een klapperend zwaard volledig normaal.
Ga je zeilen, dan zal er vanaf halve wind en hogere koersen enige druk op het zwaard staan vanuit de lei-kant. Het gerammel treedt dan niet meer op.
Het enige dat ik verdacht vind is dat "in een slingerbeweging" naar beneden gaan van het zwaard. Het zou kunnen betekenen dat de zwaardbout niet meer gewoon recht is en in het verleden een flinke opduvel heeft gehad. Hoewel er bij een goed geconstrueerde zwaardkast nauwelijks ruimte is om die bout verkeerd te belasten. Het effect kan ook ontstaan als er tijdens het neerlaten van het zwaard door de boot wordt gelopen en de boot gaat schommelen.
Bij twijfel boot op de kant, even opbokken op een manier die het zwaard vrij laat en vervolgens kijken wat het zwaard doet als het zakt.