Of rubber afgeeft of niet is een materiaaleigenschap (al dan niet onder invloed van veroudering) waar je weinig aan kunt doen. Je kunt wel de kans dat je strepen veroorzaakt een stuk verminderen. De ene methode is om er een laagje over te leggen, zoals de genoemde Coelan. De andere methode is om het rubber gladder te maken zodat het minder gauw schuurt, bijvoorbeeld door het in de (boot)was te zetten. Dit laatste is vrij eenvoudig maar moet je wel af en toe herhalen. Je rand wordt er wel weer mooi zwart van.
Helemaal voorkomen dat de rand afgeeft kan met niet, dit lukt alleen door de hele rand te vervangen. Dat is vaak lastig, dus ik zou starten met was.