Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Metalen ring in dynama splitsen?

Metalen ring in dynama splitsen? 18 mrt 2017 08:06 #818419

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Voor de neerhouder van de spiboom hebben we een extra lijntje nodig aan de boom.

Ik wil graag een metalen ring in de dynamalijn hebben ergens halverwege, maar kan het juiste knoopje niet vinden. Zelf denk ik dat een lock-splice de simpelste en stevigste oplossing is, maar ben geen specialist op dit vlak. En hoe zou ik die Lock-splice dan het beste afwerken?
Of, is er een betere oplossing?

Foto voor het idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Metalen ring in dynama splitsen? 18 mrt 2017 08:15 #818422

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Een middenmansknoop/vlinderknoop misschien?

knots3d.com/knots/nl_nl/53/middenmansknoop

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Metalen ring in dynama splitsen? 18 mrt 2017 08:22 #818424

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
Hoe groot is de spi boom?. Het makkelijkste is om de de lijn dubbel door het oog te halen en dan om de ring heen te slaan. Zo kan je het oog ook goed in het midden zetten hij blijft verplaatsbaar. Lock splice kan ook dan zou ik een iets groter lusje maken en de rvs ring achterwege laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Metalen ring in dynama splitsen? 18 mrt 2017 08:56 #818434

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Koko,

V.w.b. de knoop zie FKZ.. maar verder: rijg een elastiek door het dyneema en steek het aan beide zijden vlakbij de spiboom weer naar buiten. Om het dyneema heen vastknopen. Je hebt dan een spiboom zonder bungelende touwtjes. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Metalen ring in dynama splitsen? 18 mrt 2017 09:01 #818439

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Het netst zit het met twee oogspiltsen. Dyneema doorknippen in het midden en dan twee oogsplitsen door de metalen ring die dan in het midden zit.

Nog beter: gebruik een dyneema loopje in plaats van de metalen ring. Scheelt irritant gerammel aan dek of tegen de spiboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl