Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kielaanhechting

kielaanhechting 07 mrt 2017 12:49 #815360

  • Geert F.
  • Geert F.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Ik ben bezig om mijn boot (Spirit 36) van een verse AF te voorzien. Bji het afkrabben van de loszittende AF-laag peuter ik grote hoeveelheden flexibele (rubberachtige) materie uit de kielaanhechting (de plek waar de kiel aan de romp is bevestigd) vandaan. Dat wil ik graag herstellen. Weet iemand wat dat voor materiaal is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 07 mrt 2017 12:59 #815364

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Wat het is, dat kan van alles zijn.

Wat je er mee kan doen is dit: goed schoonmaken met krabber en staalborstel. De kaal gevallen staal/gietijzer delen inpakken met onderwater primer, de zaak dicthkitten met Sikaflex of MS kit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 07 mrt 2017 14:34 #815392

Vraag even aan Baasklusje. Die heeft ook zo'n Vlaamse schuit en heeft erg veel herstelwerk in zijn kiel gestoken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 07 mrt 2017 15:29 #815415

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
en anders weet Harry Vogel er nog wel e.e.a. van....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 07 mrt 2017 16:34 #815436

boarderbas schreef :
Vraag even aan Baasklusje. Die heeft ook zo'n Vlaamse schuit en heeft erg veel herstelwerk in zijn kiel gestoken.

Van mijn Vlaamse Schuyt (mooie bootnaam, wel!) heb ik de kiel geshaped, nooit herstelwerk gedaan.
De vraag van Geert is welke kit er in die kier moet.....
Bij mijn Schuyt zit er al sinds de bouw dezelfde elastische witte kit in (en op de kielflens).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 16:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 07 mrt 2017 17:36 #815459

  • Geert F.
  • Geert F.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Dat had ik natuurlijk al gedaan voordat ik deze vraag op ZF plaatste. Hij is ten slotte the Spirit-Godfather
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 07 mrt 2017 18:42 #815479

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Bij mijn 28er heb ik de kit er tussenuit gehaald met een Fein multimaster met het speciale kitmesje. Iets van 2 uur werk. Zal bij jou iets meer zijn misschien. Daarna heb ik er een Sikaflex in terug gekit, maar weet effe niet meer exact welke. Er is er 1 die speciaal geschikt is voor echte onderwater toepassing.

Al met al viel het mij reuze mee. Wel even goed naar de sheet van Sikaflex kijken. Er is een primer voor ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 13 juli 2017 10:38 #852061

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Op verzoek van diverse ZF-leden hierbij een kort relaas van inspectie en herstel van de kiel van Big Time n.a.v. het raken van de stenen van het blinde deel van de Pollendam.

Eerst moet mij van het hart dat ik sommige reacties 'bijzonder' vind, alsof je met dik 20 knopen wind kruisend in een wedstrijd in nauw maar diep vaarwater waar het op dat moment bovendien heel druk is continue op de dieptemeter kijkt...

Ik schreef al eerder dat de schade louter cosmetisch bleek. Hoe is dit vastgesteld:
2 maal inspectie door in totaal 4 personen zowel buiten (kiel-rompverbinding) als binnen (kielframe). Zichtbare en hoorbare schade bestond uitsluitend uit krassen en putten in de loden bulb en 2 barsten in het vulstukje van epoxyplamuur aan de achterzijde van de kiel. Van belang is om te weten dat de kiel van de J/109 niet direct aan de onderzijde van de romp vastzit maar aan een meegelamineerde stomp van ca. 25 cm die tevens fungeert als bilgeput. De achterzijde van de rompkiel-verbinding is een volledig loos stukje en werkt in de praktijk als kreukelzone.

Op de foto's achtereenvolgens de bilgeput / binnenzijde kielstomp, de schade + herstel in 'diverse bedrijven' en de kiel na de vanochtend afgeronde werkzaamheden.

Bevindingen o.b.v. de inspecties:
- het constructieve deel van de romp-kielverbinding buitenzijde is 100% scheurvrij, hetzelfe geldt voor de binnenzijde
- het binnenframe is 100% intact en er geen sprake van enige ontzetting in het interieur
- de grootste impact van de klap is opgevangen voor het ter plaatse indrukken van de loden bulb
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 13 juli 2017 11:07 door Big Time. Reden: foto's toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 13 juli 2017 11:03 #852070

Big Time schreef :
Eerst moet mij van het hart dat ik sommige reacties 'bijzonder' vind, alsof je met dik 20 knopen wind kruisend in een wedstrijd in nauw maar diep vaarwater waar het op dat moment bovendien heel druk is continue op de dieptemeter kijkt...

Ach geeft niet hoor, is gewoon een leermomentje :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 13 juli 2017 11:30 #852077

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dank voor je toelichting. Mooi dat in een 'crashbox' voorzien is op de plek(ken) waar oa bij Johnnie en Fer2nand schade aan het laminaat is opgetreden. Ik neem aan dat het laminaat net voor deze 'crasbox' zeer nauwkeurig gecontroleerd is?

Nu weer lekker varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 13 juli 2017 12:20 #852088

Illegale AF? Duidelijk verhaal, door jouw ervaring blijf ik uit de buurt van de rode boeitjes!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielaanhechting 13 juli 2017 13:54 #852111

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Het is een sterke verbinding bij de J-109. Ik heb met eigen ogen een zusterschip vrij hard op een betonnen drempel zien varen met 3 a 4 knopen snelheid recht op de drempel, het schip stond meteen stil. Later bleek die ook weinig schade te hebben, het ergste was inderdaad een flinke deuk in het lood.
Laatst bewerkt: 13 juli 2017 14:14 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl