Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Draadeinde voor zinkanode vernieuwen

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 05 mrt 2017 18:08 #814890

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Het stukje draadeinde aan de buitenzijde van de polyester romp waar de zinkanode op wordt gemonteerd is afgebroken. Nu heb ik het resterende draadeind uit de romp verwijderd. Vroeg me nu af of het draadeind van RVS of juist niet moet zijn. Het is dus voor Zinkanode/zout water. De oude was dus niet van RVS. Wat is het bezwaar anders bij gebruik van RVS bout/draadeind en moer?
( Misschien al vaak besproken.Kon niet zo snel een draadje vinden.)




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 05 mrt 2017 18:19 #814894

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Is geen antwoord maar een vraag, waar zit die bout in de binnenkant aan vast? Op polyester zet je geen anode.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 05 mrt 2017 18:24 #814898

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8195
Gewoon rvs draadeinde en rvs zelfborgende moer gebruiken. Wel belangrijk de anode en de moer op het draadeinde vast te zetten in de kit. Gevaar bij alle boutverbindingen onder water is spleetcorrosie. Dat is een stagnante waterfilm, waaruit de zuurstof is verdwenen. Als je de zaak in de kit zet kan dit effect niet optreden. Spleetcorrosie treedt ook op bij watergesmeerde rvs schroefassen en juist onder het rubberlager. Komt voor bij schepen die lang stilliggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 05 mrt 2017 19:03 #814909

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Proost schreef :
Is geen antwoord maar een vraag, waar zit die bout in de binnenkant aan vast? Op polyester zet je geen anode.

schroefas en roerkoning wordt via binnenzijde verbonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 05 mrt 2017 19:46 #814923

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8195
Een anode op de polyester romp is de beste methode om metalen te beschermen. Elektrisch door verbinding met metalen delen. Zoals de motor, roerkoning etc. En ook zorgen dat een flexibele koppeling elektrisch is doorverbonden. Daarnaast eventueel aangevuld worden met een extra anode op de schroef of schroefas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 08 mrt 2017 11:50 #815708

bocasami schreef :
Proost schreef :
Is geen antwoord maar een vraag, waar zit die bout in de binnenkant aan vast? Op polyester zet je geen anode.

schroefas en roerkoning wordt via binnenzijde verbonden

Uitsluitend gewone stalen boutjes en moeren toepassen onder water.
De anode beschermt ze immers prima.

Waarom moet de motor met koppeling en de schroefas electrisch worden verbonden?
Volgens mij juist niet namelijk.... :whistle:
De schroefas/saildrive anode beschermt de rest.

@Brambo
Kit isoleert, niet doen!
Er is geen kans op spleetcorosie, de anode beschermt.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 11:59 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 08 mrt 2017 11:58 #815712

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30062
Jollenbaas schreef :
Waarom moet de motor met koppeling en de schroefas electrisch worden verbonden?
Volgens mij juist niet namelijk.... :whistle:

Ik denk dat vooral de ingelamineerde schroefaskoker moet worden beschermd. Die is meestal niet van rvs, maar er loopt wel vaak een rvs schroefas doorheen. Voorts zijn er boten met midzwaard van pisbakkenstaal, zoals de mijne. Dat kun je ook via een anode buiten met een draadkoppeling binnendoor beschermen.

Over de reden waarom die anode daar zit, op een polyester boot, hoeven we ons been zorgen te maken. Daar heeft de bouwer echt wel over nagedacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 08 mrt 2017 12:05 #815716

lodewijk stegman schreef :
Jollenbaas schreef :
Waarom moet de motor met koppeling en de schroefas electrisch worden verbonden?
Volgens mij juist niet namelijk.... :whistle:

Ik denk dat vooral de ingelamineerde schroefaskoker moet worden beschermd. Die is meestal niet van rvs, maar er loopt wel vaak een rvs schroefas doorheen. Voorts zijn er boten met midzwaard van pisbakkenstaal, zoals de mijne. Dat kun je ook via een anode buiten met een draadkoppeling binnendoor beschermen.

Helemaal eens!
Om deze reden is er m.i. een anode op de schroefas gemonteerd.
De motor heeft zijn eigen bescherm anodes.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 12:09 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 08 mrt 2017 12:37 #815729

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8195
Anode beschermt niet voor spleet corrosie. Afsluiten voor een stagnante waterfilm waaruit de zuurstof verdwijnt is erg belangrijk. Spleet corrosie ontstaat door zuurstof gebrek en heeft niets met galvanische corrosie te maken. Alle rvs boutverbindingen onder de waterlijn afkitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 08 mrt 2017 12:55 #815739

Maar kit isoleert het electrisch contact. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 08 mrt 2017 13:27 #815754

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8195
Welnee, boutverbinding drukt gewoon door de kit heen. Eventueel nog een verende borgring gebruiken.

Het soms verbazingwekkend hoe bouten eruit zien als deze worden gedemonteerd. Bijvoorbeeld van een roerconstructie. Het lijkt er soms op of er ratten aan hebben gevreten. Daarom het advies rvs boutverbinding altijd afkitten. (Niet met Sikaflex, want het moet ook weer eens los.)

Je ziet het verschijnsel soms ook bij RVS schroefassen en juist onder het rubberlager.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 13:40 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draadeinde voor zinkanode vernieuwen 09 mrt 2017 16:07 #816123

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Nu heb ik reeds een fraai stuk a4 rvs draad gekocht en een gewone stalen draad.
Ik moet een keuze maken. Maar ben nu nog niet echt overtuigd. Kan natuurlijk de ene draad van rvs en de andere van het gewone staal maken. En over twee seizoenen een vergelijk maken.
Of is dit juist een slecht idee dit bij elkaar op een anode te verbinden?

Ik ga ze zeker afkitten met TEC en er op letten dat de sluitmoer, draad en lasstrip van anode direct contact maken.
En de roerkoning en de in gelamineerde schroefaskoker er weer op verbinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl