Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waar diende deze schijf voor?

Waar diende deze schijf voor? 20 feb 2017 19:59 #811036

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ahoy,

Dit weekend met de mast aan het rommelen geweest, en nu zie ik een schijf boven tegen de masttop zitten. Aan 1 zijde maar. Ik vraag me nu af waar deze ooit voor gediend zou kunnen hebben?

Tevens heb ik aan de voorzijde (iets uit center) van de masttop een katrol met lijn hangen, vermoedelijk voor de spinnakerboom? Maar hier kan ik toch ook een val voor gebruiken die over is?
Bijlagen:
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 20 feb 2017 20:05 #811040

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Die schijf aan de zijkant kan zo maar voor een kraanlijn zijn geweest...

De andere lijn is hoogstwaarschijnlijk voor een spinnakerval, dus niet de boom.
De ophouder van de spiboom zit meestal tussen de helft tot 3/4 van de hoogte aan de voorzijde van de mast.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 20 feb 2017 20:15 #811044

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
idd kraanlijn die aan de zijkant zit en die voorzit denk ik eerder voor een hoes die over de rolfok gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 20 feb 2017 20:15 #811046

voorkant: spival

zijkant: vlaggelijn, met een vlag op een stokje dat boven de masttop uitsteekt (verenigingswimpel).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 20 feb 2017 21:14 #811059

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Het blok wat tegen de mast gepopt zit lijkt me niet voor een kraanlijn, daarvoor is hij niet juist uitgelijnd. Voor een vlag lijkt het me wat overdreven zwaar. Ik zie twee mogelijkheden:
1. men vond een reserve-grootzeilval verstandig maar er was geen mogelijk meer deze door de mast te voeren.
2. als er beneden aan SB op de mast nog een extra rail zit dan zou dit voor een try-sail gemaakt kunnen zijn. Het try-sail (storm grootzeil) zit soms op een aparte mastrail zodat het onafhankelijk van het grootzeil gehesen kan worden. Met name op boten die zee-zeilwedstrijden gevaren hebben zie je dat nog wel eens.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 21:14 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 20 feb 2017 21:24 #811065

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Schijf is zeker niet voor de kraanlijn, die zit gewoon juist gecentreerd in de mast. naast de val. Ik kwam ook niet verder dan een extra hoog vlaggenlijntje..maar dan wel flink uitgevallen.
De optie van Timo kende ik niet, maar bij mijn weten zit er niks meer van een extra rail aan de zijkant van de mast beneden.
De mast heeft ook een (waardeloze) rolgiek (proctor), das misschien nog wel het vermelden waard.

De voorste is dus de spival, meest logisch. Al dacht ik dat deze ook in center werden geplaatst. Voor het hijsen van een bootmans stoeltje zal ik die maar niet gebruiken..
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 20 feb 2017 22:31 #811077

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5801
Wat BK zegt een verenigingswimpel hoort op een stok boven de mast te wapperen, je knoopt de vlaggenlijn halverwege de stok en trekt hem tegen het blok. Andere eind onderaan de stok om de stok recht te houden bovenste stuk met vlag steekt boven de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 06:43 #811112

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
als er een vlaggestok(je)staat komt de windex er tegen denk ik. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 07:00 #811117

Lijkt me vlaggenlijn, idd voor wimpel.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 08:12 #811139

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
BarendV schreef :
als er een vlaggestok(je)staat komt de windex er tegen denk ik. :(

Met een vlag in top heb je geen windex meer nodig ;)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 08:24 #811145

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
zo jij ben wakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 10:01 #811212

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Het lijkt me stug dat dit blok ooit bedoeld is voor een vlag-met-stok, maar vooruit, daar kan je hem ook voor gebruiken. Erg gebruikelijk is deze vorm van vlagvoering niet meer, buitengewoon onpraktisch zo'n stok bovenin je mast. Verenigingsvlaggetjes (zoals de ZF wimpel) worden tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering onder de bakboord zaling gevoerd, geheel conform de vlagetiquette.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 12:56 #811282

ilCigno schreef :
Verenigingsvlaggetjes (zoals de ZF wimpel) worden tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering onder de bakboord zaling gevoerd, geheel conform de vlagetiquette.

Tegenwoordig misschien, maar deze mast is niet 'tegenwoordig' maar oud.
Bovendien zijn er verenigingen die nog steeds de wimpel-aan-vlaggestok in de masttop voorschrijven, en slechts bij uitzondering een wimpel onder de zaling toestaan, namelijk als bovenin niet kán vanwege apparatuur etc. De Kustzeilers, bijvoorbeeld.

Het staat ook zo in de door jou aangehaalde vlagetiquette:
"Verenigingsvlaggen hangt u strikt genomen op een vlaggenstok bovenin de mast, maar als u daarvoor geen voorziening hebt, mag u deze in het bakboordswant voeren."
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 12:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 13:36 #811296

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Het staat TS iedereen geheel vrij welke vlagvoering hij of zij prefereert. Tenzij je lid bent van de Kustzeilers blijkbaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 13:51 #811304

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
ilCigno schreef :
Het staat TS iedereen geheel vrij welke vlagvoering hij of zij prefereert. Tenzij je lid bent van de Kustzeilers blijkbaar.

Wel grappig dat je zelf eerst de vlagetiquette aanhaalt, en vervolgens een sneer geeft naar juist die etiquetten... :S

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 13:56 #811306

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik vind de vlagetiquette prima en hou me er zelf ook aan (behalve dat ik niet altijd de NL-vlag binnenhaal 's avonds). Wat ik bedoel is dat iedereen zelf mag weten of hij de clubvaandel met zo'n stok in top of (zoals de meesten) in het BB want hijst.

Maar we dwalen wat af van de vraag van TS....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 14:28 #811317

Om (al dwalende) eea recht te zetten mbt de kustzeilers: vrijwel alle kustzeilers voeren de verenigingsvlag aan BB onder de zaling. De wimpel (bestuursleden) heb ik volgens mij wel eens in de masttop gezien, daar ben ik echter niet zeker van.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 14:47 #811320

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
TS voert bijna helemaal geen vlaggen behalve de Nederlandse ;)

De mast is inderdaad niet nieuw (dat klinkt al beter dan oud :) ) en een vlag met stok in de top hijsen staat niet op mijn verder toch wel lang wensenlijstje, verder zie ik ook weinig andere mogelijkheden voor deze schijf. Los van een hoog vlaggen lijntje.

Nu eerst maar eens kijken waar de radarreflector op de mast gaat komen.... :dry:
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 15:47 #811325

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Arthur76 schreef :
....

Nu eerst maar eens kijken waar de radarreflector op de mast gaat komen.... :dry:

Hijsen met bovengenoemd blokje? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 16:03 #811329

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Schijf dient voor smeerreep terugvoeren naar de andere kantvan het zeil en van daaruit naar blok aan de mastvoet naar de kuip.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 18:40 #811375

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Dat moet je eens uitleggen, ik kan het niet helemaal voor de geest halen. Hoe werkt dat dan?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 19:29 #811388

Proost schreef :
Schijf dient voor smeerreep terugvoeren naar de andere kantvan het zeil en van daaruit naar blok aan de mastvoet naar de kuip.
Op de foto's kijk je naar de top van de mast.

Dit is gewoon een vlaggenlijn blokje, niet meer niet minder.

Over de vlag standaard: oudere zeilclubs die etiquette hoog hebben staan verwachten nog steeds dat je de club standaard (zo heet de wimpel) boven de top van je mast vaart. Dat dit op de meeste boten niet meer kan heeft niets met de voorschriften te maken, dat zijn concessies die gedaan zijn.

Ik ben lid van de Cruising Club of America, die hebben liever dat je geen club standaard hebt dan onder je zaling. De CCA is de amerikaanse variant van de kustzeilers.

En dat gaat nog veel verder. De lengte van de club standaard moet een bepaalde verhouding hebben tot de lengte van de boot. Net als de natie vlag overigens.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 19:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 21 feb 2017 19:35 #811391

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
bij ons loopt daar de kraanlijn door zodoende ga ik er van uit dat het daarvoor is?
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 19:36 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 22 feb 2017 10:32 #811534

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
In dit topic zijn wat voorbeelden. www.zeilersforum.nl/index.php/...systeem-rolly-tasker
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar diende deze schijf voor? 22 feb 2017 10:43 #811536

Erikdejong schreef :
Dit is gewoon een vlaggenlijn blokje, niet meer niet minder.

Kijken of ze jou wel geloven ;-)

(je hebt gelijk hoor, met dat blokje, kan niets anders zijn).... (maar ja, een feit is tegenwoordig ook maar een mening, of een alternatief feit...)
Baasklusje schreef:
zijkant: vlaggelijn, met een vlag op een stokje dat boven de masttop uitsteekt (verenigingswimpel).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 feb 2017 10:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl