Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe raampjes

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 07:56 #807394

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Ik wil eindelijk de raampjes van mijn bootje gaan vervangen. Er zitten nu acrylaat raampjes opgeschroefd en die zijn echt versleten. Ik heb een keer een poging gedaan om ze eraf te halen en opnieuw te monteren, maar dat was geen succes. Het lekt nog steeds/weer en het materiaal is zo bros geworden onder invloed van de zon dat het heel snel breekt en scheurt.

Mijn plan is om ze zelf te maken uit een grote plaat UV bestendig polycarbonaat van 6 mm. Heeft er iemand hier ervaring mee? Het schijnt goed bewerkbaar te zijn met zagen boren en frezen; beter dan acrylaat, omdat het wat stugger is.

Verder zit ik nog een beetje te dubben over de tint van het materiaal. Blauw, grijs of helder. Helder is het goedkoopste en het meest verkrijgbaar, maar dan kijk je ook vrij gemakkelijk van buiten naar binnen. De vraag is of dat vervelend is.
Je kunt natuurlijk altijd later nog de ruitjes met een folie een tint geven als het echt niet bevalt.

Alle tips zijn welkom! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 08:28 #807403

  • aartman
  • aartman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Ik heb dat 3 jaar geleden ook gedaan omdat de raampjes helemaal craquelé waren agv spanningscorrosie. Polycarbonaat heeft dat niet. Het is iets minder helder en het is wat krasgevoelig. Omdat ik toevallig een 2e hands stuk op de kop kon tikken voor een paar tientjes is het een low budget klus geworden. Het zijn heldere raampjes omdat ik materiaal heb gebruikt wat op dat moment beschikbaar was.
PC is beter te zagen en te boren dan PMMA omdat het veel slagvaster is. Ik kan je verder geen tips geven dus, maar ik kan wel bevestigen dat dit materiaal een goede keus is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 08:34 #807404

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Weet je wat er nu voor een materiaal inzit? Je kunt via de zogeheten vuurproef testen of het acrylaat is of polycarbonaat.

Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 08:50 #807411

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
ik heb wel eens nieuwe voorzet luikjes gemaakt van kunststof. Kwam er op uit dat de mooiste manier van zagen is: een bovenfrees gebruiken. Als je ramen nu nog heel zijn, zou je met een copieerfrees kunnen werken.

ik zal het draadje eens opzoeken, heb toen een verslagje gepost.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 09:17 #807421

roblisto schreef :
ik heb wel eens nieuwe voorzet luikjes gemaakt van kunststof. Kwam er op uit dat de mooiste manier van zagen is: een bovenfrees gebruiken. Als je ramen nu nog heel zijn, zou je met een copieerfrees kunnen werken.

ik zal het draadje eens opzoeken, heb toen een verslagje gepost.

Gr Rob

@Rob, jij schrijft:"ik heb wel eens nieuwe voorzet luikjes gemaakt van kunststof", Bedoel je dat je luikjes voor je ramen hebt zitten???
Interessant.... Heb je daar toevallig wat foto,s van???
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 13:19 #807535

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Ben benieuwd naar het verslag; bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 14:08 #807552

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 14:39 #807558

Er zijn vele draadjes gevuld over de do's en don'ts van opgeschroefde ruiten. Polycarbonaat is hartstikke gevoelig voor scheuren agv spanningsconcentratie rondom schroeven, zeker wanneer bet ouder wordt! Het is erg belangrijk de ruiten spanningsarm te monteren - zie die andere draadjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 14:54 #807566

  • aartman
  • aartman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Ik heb een stukje kit op rol gehaald bij een camperbedrijf. Dat is kit die in platte vorm met een schutfolie(als een soort dubbelzijdig tape). Die kit kun je heel netjes aanbrengen en zorgt naast een perfecte afdichting van het raampje idd voor een spanningsvrije of spanningsarme verbinding. Ook heb ik laagbolkopboutjes gebruikt, ik zou verzonken kop boutjes afraden ivm optredende spanningen.
En de moertjes aan de binnenkant heb ik geborgd met schroefdraadborging. Je kunt ook zelfborgende moertjes gebruiken. Één van beide oplossingen moet je wel toepassen, want er staat heel weinig spanning op de schroefdraad en anders zouden de moertjes vanzelf losgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 16:40 #807613

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
Nee, luikjes voor de kajuitingang.
Link clever forum

Daar staan wat foto' s

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 09 feb 2017 17:06 #807625

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Nachtvlinder schreef :
Er zijn vele draadjes gevuld over de do's en don'ts van opgeschroefde ruiten. Polycarbonaat is hartstikke gevoelig voor scheuren agv spanningsconcentratie rondom schroeven, zeker wanneer bet ouder wordt! Het is erg belangrijk de ruiten spanningsarm te monteren - zie die andere draadjes...

Bedoel je t niet andersom? PC is hartstikke slagvast! PMMA is veel brosser.

Zorg er wel voor dat je een UV gestabiliseerde variant hebt: Waar PMMA craquelé wordt door t licht (en niet door spanning), slaat PC geel of wit uit na verloop van jaren. Ok krast het meer, en is het veel duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 10 feb 2017 08:57 #807804

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Ik weet dat PMMA inderdaad erg gevoelig is voor spanningsconcentratie. Vooral de geëxtrueerde platen (gewalst ipv gegoten); die zijn eigenlijk niet geschikt voor bootramen.

Ik sluit me aan bij Aartman voor wat betreft PC:

In principe is PC een prima keuze voor raampjes. Vooral als het gaat om slagvastheid en bewerkbaarheid. Het krast daarentegen wat sneller, is minder helder dan PMMA, kan vergelen onder invloed van UV licht bij platen van mindere kwaliteit en is duurder.

Acrylaat zou ook prima kunnen. Dat is minder slagvast en wat lastiger te bewerken. De helderheid is beter, het krast minder snel, is goedkoper, maar gaat op den duur craqueleren.

Het is eigenlijk kiezen uit 2 kwaden en dan heb ik het nog niet eens gehad over de wijze van monteren: Enkel kit, kit met schroeven, tape met kit of tape met schroeven en kit (dat laatste heb ik nu)

Na veel gelezen te hebben hier is de conclusie dat je met opgeschroefde raampjes uiteindelijk na verloop van tijd toch weer problemen krijgt.

Ik ga voor polycarbonaat met kit en schroeven en dan gaan we eens kijken hoe lang het zich goed houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 14 feb 2017 09:21 #809038

  • aartman
  • aartman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
De PMMA raampjes die ik moest vervangen zitten op een licht gekromd vlak en staan dus onder spanning. Die spanning is echter zo laag dat je de raampjes niet hoeft voor te vormen. Het viel mij op dat deze raampjes gecraqueleerd waren en de vlakke raampjes niet. Weet je wel zeker dat dit alleen door UV komt, want dan vraag ik me af waarom de vlakke spanningsloze raampjes het niet hadden, terwijl die net zoveel waren blootgesteld aan UV licht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe raampjes 14 feb 2017 09:50 #809049

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
Is het een idee om de gebogen raampjes na montage even te verwarmen, zodat de spanning eruit gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl