Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Campinggaz tank in ankerkast

Campinggaz tank in ankerkast 28 jan 2017 20:52 #803825

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Omdat mijn bootje geen gasbun heeft, en mijn anker in een kist in de kajuit ligt, zou ik het ankerkastje mogelijk als gasbun kunnen gebruiken (is tenslotte al geventileerd; met afwatering lager op de boeg). Met het aanbrengen van de benodigde zaken dat de tank mooi vaststaat (randjes dat de tank niet kan schuiven, en een band er over heen voor het tegengaan van verticale beweging), zou dat een veilige en goedgekeurde locatie zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 28 jan 2017 21:03 #803827

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Grootste nadeel lijkt me dat je een doorvoer moet maken. Kleiner nadeel is een lange vaste leiding door je kajuit. HIER vind je wat tips.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 28 jan 2017 21:24 #803835

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Dank voor de link Arjaan; die doorvoer maak ik mij niet druk om, dat is goed te doen; het maken van een gasbun is wat lastiger, met name ook ivm de diepte, en dan nog de leiding naar buiten, die dan ook nog eens een stukje boven het water moeten zitten.. dat is bij de boeg makkelijker dan achterin (ivm klein bootje..).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 28 jan 2017 21:38 #803840

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32551
Is dat veilig bij een aanvaring?
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 28 jan 2017 21:44 #803842

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
ZeeZin vaart nergens tegen aan :whistle:

ander kraan dicht bij het varen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 28 jan 2017 21:44 #803843

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
WADnWIND schreef :
Is dat veilig bij een aanvaring?

Want? Gasfles zit nu vaak achterin een boot (bij de meeste boten) en als die boten van achter worden aangevaren geeft dat hetzelfde effect..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 28 jan 2017 21:49 #803845

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1916
In 1997 een New Classic 700 gehuurd in Makkum waarbij de blauwe Campingaz-fles in de ankerbak stond.

Ik kan me niet herinneren of er een scheidingswandje tussen ankerbak en gasbun gedeelte zat.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 28 jan 2017 21:49 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 09:03 #803917

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
Zit op mijn clever 23 ook zo. Gasbun is van groot formaat afvoerbuis met onderin een buisje wat naar een bronzen huiddoorvoer loopt aan de zijkant van de boot. De afwatering van de ankerbak zit middenvoor, de gasbun heeft dus een aparte ontluchting.


zo loopt de gasleiding binnen


Gr Rob
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 09:25 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 09:34 #803932

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3418
komt er tijdens het varen water in die ankerbak? Zout zou nl snel het metaal van de gasfles, ontspanner etc kunnen aantasten.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 09:51 #803942

Die gasflessen kunnen wel wat hebben hoor. Wij hadden ze vroeger gewoon buiten in de regen staan, met regelaar en al. :whistle:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 09:57 #803944

Bij mij zit t ook in de ankerbak. Nooit problemen mee gehad. Of t veilig en volgens de huidige normen is? Geen idee eigenlijk. Aangetasting door zout heb ik niet, maar of de koppeling in dertig jaar al een keer is vervangen weet ik ook niet zeker. Ik hou t toch wel in de gaten. Gas is wel een dingetje wat mij altijd wat allert houdt.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 10:01 #803947

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32551
ZeeZin schreef :
WADnWIND schreef :
Is dat veilig bij een aanvaring?

Want? Gasfles zit nu vaak achterin een boot (bij de meeste boten) en als die boten van achter worden aangevaren geeft dat hetzelfde effect..

Hebben we nu met hoge vorm van naïviteit of lichte vorm van gebrek aan realiteitsbesef te maken?
Het aantal aanvaringen met schade aan het achter schip zijn op 1 hand te tellen, echter bij het varen krijgt een schip kinetische energie, meestal is voorwaartse richting. Bij vrijwel alle foto's van aanvaringen is de rompschade aan de voorzijde of aan de zij (van een andere kinetische collega). Aangezien het kunststof schepen zijn is de rompschade niet moeilijk te bereiken. In een dergelijke situatie overleeft de fles het wel, maar de afsluiter en regelaar mogelijk niet.

Een klein onvoorzien tikje bij slecht weer met het anker tegen de regelaar is geen denkbeeldige situatie.
Vanuit de pro-actieve veiligheids gedachte zou ik het niet doen.
Maar ja dat is mijn visie en niet mijn schip. (ik heb geen gas)
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 11:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 10:03 #803948

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32551
captain koek schreef :
Die gasflessen kunnen wel wat hebben hoor. Wij hadden ze vroeger gewoon buiten in de regen staan, met regelaar en al. :whistle:

De fles zelf is het probleem niet, maar de appendages er omheen.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 10:18 #803959

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
WADnWIND schreef :
captain koek schreef :
Die gasflessen kunnen wel wat hebben hoor. Wij hadden ze vroeger gewoon buiten in de regen staan, met regelaar en al. :whistle:

De fles zelf is het probleem niet, maar de appendages er omheen.
als de appendage afbreekt, sluit de kogel de fles dan niet?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 10:22 #803961

De kogel sluit alleen wanneer de reduceer er uit gedraait wordt, bij afbreken is de fles vòl open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 10:28 #803965

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
WADnWIND schreef :
De fles zelf is het probleem niet, maar de appendages er omheen.

Ik heb 1x een kapotte gasdrukregelaar meegemaakt (te gast op een andere boot) en dat gaf een indrukwekkende steekvlam bij het kooktoestel. Deze gasfles stond in de ankerbak.
Ik denk dat je veel beter af bent met een aparte gasbun ergens in de achterste helft van de boot. Uit de buurt van zout water en bewegende zware voorwerpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 12:53 #804015

De flessen stonden aangesloten met regelaar en al maandenlang buiten naast de caravan. Deed iedereen eigenlijk op die camping. Ik heb er nooit problemen mee gehand. Wel verteert het slangetje wat sneller door inwerking van UV.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 15:36 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 14:02 #804039

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
nooit roest gezien. Maar vaar dan ook meestal op zoet water. En je ruilt de fles in, dus 1 keer per jaar een andere fles.

Ik meende dat er een max leeftijd stond voor die regelaars? Ik vervang ze gelijk met de slang.

En als ik een aanvaring krijg die zoveel schade veroorzaakt dat de gasfles geraakt wordt heb ik hele andere problemen. Ik vind dat een beetje uit de categorie ; en wat nu als de hemel naar beneden valt?



Gr Rob
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 14:06 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 17:51 #804121

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
WADnWIND schreef :
...

Een klein onvoorzien tikje bij slecht weer met het anker tegen de regelaar is geen denkbeeldige situatie.
Vanuit de pro-actieve veiligheids gedachte zou ik het niet doen.
Maar ja dat is mijn visie en niet mijn schip. (ik heb geen gas)

Wel eerst goed lezen W&W ;) Ik heb mijn anker in de kajuit liggen, niet in de ankerbak, zoals ik al schreef... De ankerbak is dus alleen voor de gasfles in mijn geval.

Maar moet zo wie zo kijken naar de maat gasfles die past, want zag dat de kachel (Cozy cabin) propaan moet hebben ipv butaan, dus de minimale hoogte is 39,5cm van zo'n kunstof propaanfles; dat zal ik nu eerst op moeten meten of dat uberhaupt past..

Bedankt voor de info en reactie's allemaal; het is dus duidelijk goed mogelijk op zich. Mooi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 18:31 #804128

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
roblisto schreef :
Zit op mijn clever 23 ook zo. Gasbun is van groot formaat afvoerbuis met onderin een buisje wat naar een bronzen huiddoorvoer loopt aan de zijkant van de boot. De afwatering van de ankerbak zit middenvoor, de gasbun heeft dus een aparte ontluchting.


zo loopt de gasleiding binnen


Gr Rob

Misschien zie het verkeerd, maar is dat een rubberen slang die door je boot loopt?
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 18:37 #804131

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Volgens mij hebben veel schepen een gasfles/bun in de ankerbak. Ik weet van een Najad die dat heeft.
Lijkt me eerlijk gezegd ook niets mis mee behalve dan dat ik dat spul zelf ook liever wat droger heb staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 18:40 #804133

MvN schreef :
roblisto schreef :
Zit op mijn clever 23 ook zo. Gasbun is van groot formaat afvoerbuis met onderin een buisje wat naar een bronzen huiddoorvoer loopt aan de zijkant van de boot. De afwatering van de ankerbak zit middenvoor, de gasbun heeft dus een aparte ontluchting.


zo loopt de gasleiding binnen


Gr Rob

Misschien zie het verkeerd, maar is dat een rubberen slang die door je boot loopt?

Dat zie je inderdaad verkeerd is een Wicu leiding, koper van binnen met een kunstof mantel erom, meer dan geschikt voor deze toepassing
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 18:59 #804141

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
OK, dat zijn idd mooie leidingen. Paar keer naar het plaatje zitten kijken en ik kon het er niet uithalen.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 19:11 #804147

Alos je Wicu kent herken je de typische gele kleur uit duizenden ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Campinggaz tank in ankerkast 29 jan 2017 19:55 #804167

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Jeroen-pion schreef :
Alos je Wicu kent herken je de typische gele kleur uit duizenden ;)

Ken het spul, maar ben zeker geen pro. Misschien dat mijn monitor wat minder is, twijfelde zelfs op het geel of oranje was. De wilde achtergrond hielp ook niet echt.
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 29 jan 2017 19:57 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl