Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe en wat mbt onderhoud schroefas?

Hoe en wat mbt onderhoud schroefas? 28 nov 2016 20:17 #788174

Nu mijn boot uit het water is kan ik de watergekoelde schroefas en de schroef eens goed bekijken, zie foto.



De volgende vragen:
- Hoe kan ik mijn het beste mijn schroef schoonmaken?
- Moet er onderhoud worden gedaan op het punt waar de as (vaste deel) uit het polyester komt? Het lijkt me dat die soort kit (of wat het dan ook zijn mag) niet helemaal perfect is. Maar was is het dan en wat voor een onderhoud moet er uitgevoerd worden. Let wel ik heb totaal geen lekkage binnen.

Ik hoor het graag, sta open voor alle tips. Dank je wel.
Laatst bewerkt: 28 nov 2016 20:18 door zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe en wat mbt onderhoud schroefas? 29 nov 2016 07:57 #788248

zelf leg ik mijn schroef in een grote bak met schoonmaakazijn. Na een dag is alle kalk er wel af en de vuiligheid dan ook. (5ltr schoonmaakazijn max 2 euro Action ?)
Voor de rest als ik het zo zie,...je hebt een watergesmeerde schoefaslager ?....daar hoef je op zich weinig aan te doen, voor controle (slijtage,...maatvoering en controle afdicht manchet aan de binnenkant,..even zoeken op ZF, er is al heel wat over gepost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe en wat mbt onderhoud schroefas? 29 nov 2016 08:02 #788250

De Optimaal schreef :
zelf leg ik mijn schroef in een grote bak met schoonmaakazijn. Na een dag is alle kalk er wel af en de vuiligheid dan ook. (5ltr schoonmaakazijn max 2 euro Action ?)
Voor de rest als ik het zo zie,...je hebt een watergesmeerde schoefaslager ?....daar hoef je op zich weinig aan te doen, voor controle (slijtage,...maatvoering en controle afdicht manchet aan de binnenkant,..even zoeken op ZF, er is al heel wat over gepost.

Bedankt voor de tip. De schroef in schoonmaak azijn ga ik zeker proberen. Bedankt.

Mbt de schroefas, correct het is een water gesmeerde schroefaslager. Het afdicht manchet aan de binnen kant ziet er nog goed uit. Ook kan ik geen speling constateren dus dan lijkt het allemaal OK. Ik vind die "kit" (is het kit) rond de pijp waar de as in zit er een beetje vreemd uit zien.



Vandaar mijn vraag of hier wat aan gedaan moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe en wat mbt onderhoud schroefas? 29 nov 2016 08:06 #788251

ik denk dat de kit als afdichtmiddel is gebruikt om de aansluiting behuizing van je waterlager t.o.v kiel af te werken. Netzoiets als afwerking voetplaat kiel met romp.
Kit gewoon wegkrabben, goed schoonmaken en ontvetten en opnieuw van kit voorzien. is meer cosmetisch nu dan functioneel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe en wat mbt onderhoud schroefas? 29 nov 2016 08:22 #788256

De Optimaal schreef :
ik denk dat de kit als afdichtmiddel is gebruikt om de aansluiting behuizing van je waterlager t.o.v kiel af te werken. Netzoiets als afwerking voetplaat kiel met romp.
Kit gewoon wegkrabben, goed schoonmaken en ontvetten en opnieuw van kit voorzien. is meer cosmetisch nu dan functioneel

Ok, bedankt. Ik ga er mee aan de slag. Nog even verder onderzoeken en dan netjes afwerken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe en wat mbt onderhoud schroefas? 29 nov 2016 12:07 #788342

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32553
De Optimaal schreef :
zelf leg ik mijn schroef in een grote bak met schoonmaakazijn. Na een dag is alle kalk er wel af en de vuiligheid dan ook. (5ltr schoonmaakazijn max 2 euro Action ?)
Voor de rest als ik het zo zie,...je hebt een watergesmeerde schoefaslager ?....daar hoef je op zich weinig aan te doen, voor controle (slijtage,...maatvoering en controle afdicht manchet aan de binnenkant,..even zoeken op ZF, er is al heel wat over gepost.

Doe nog wat eetlepels zout bij dat schoonmaak azijn en je kan er op wachten.....
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe en wat mbt onderhoud schroefas? 29 nov 2016 12:28 #788348

dan heb je wel een bruistablet ;-) houd er wel rekening mee dat door de chemische reactie van azijn en kalk er warmte vrijkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl