Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderwater schip schuren

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 08:31 #785167

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Het onderwater schip is in zodanige staat dat de schuur machine er op moet.
Ik heb de keuze tussen een vlakzool en of roterende schuur machine.
De roterende lijkt mij te veel geweld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 08:33 #785168

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
wat wil je bereiken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 08:45 #785170

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3418
dehler schreef :
De roterende lijkt mij te veel geweld?

Hangt af van de korreldikte van het schuurpapier en de druk die de gebruiker erop zet
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 08:54 #785172

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Er is een zeer onregelmatige antifouling laag met onderligende syzteem ontstaan.
Oorzaak is een forse hogedruk afspuit machine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 08:57 #785175

Moet alle AF eraf, dus tot de onderliggende seal- of gelcoatlaag of wil je het gevoelsmatig enigszins egaal schuren? Dat maakt nogal uit voor de methode.

Als je alle AF wilt verwijderen kun je beter een goede krabber pakken (even zoeken - is heel veel over geschreven hier); om een beetje vlak te schuren neemt excentrisch veel beter af dan zo'n trilzooltje. Te hard gaat het onder korrel 120 wellicht. Even proberen dus. Wél een goede stofafzuiging gebruiken; is beter voor jouw gezondheid en de levensduur van het papier.
Laatst bewerkt: 18 nov 2016 09:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 09:01 #785178

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
dehler schreef :
Er is een zeer onregelmatige antifouling laag met onderligende syzteem ontstaan.
Oorzaak is een forse hogedruk afspuit machine.

Krab de boel gewoon een keer helemaal kaal. Schuur dan desnoods nog even na en bouw opnieuw op. Dat de boel bij het afspuiten loskomt duidt erop dat de oude lagen beginnen te onthechten. Het bestaande proberen glad te maken is lapwerk. Volgend jaar komt de rest los.
Alles eraf schuren is een enorme belasting voor jezelf en je omgeving, ondanks eventuele stofafzuiging.

Met een vlakzool schuurmachine begin je overigens niet veel. Een excentrische schuurmachine werkt op dit soort grote vlakken veel effectiever.
Laatst bewerkt: 18 nov 2016 09:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 10:50 #785211

Mijn ervaring is krabben en goede excentrische machine.
Ik moest korrel 60 zelfs gebruiken en ik heb 4 dagen staan schuren op mijn 28Ft. Zeker niet teveel geweld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 10:51 #785212

Ps krabben met vaccuumkrabber met stofzuiger!!

En ik was bezig en zag meerdere mensen krabben en schuren ZONDER stofafzuiging en zonder mondkapje.

brrrrr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 11:02 #785217

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik kwam laatst dit filmpje tegen van Eli v.d. Broek.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 11:03 #785219

Het snelst gaat schuren met een bandschuurmachine.
Die zijn alleen een stuk zwaarder.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 11:16 #785224

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Sloe Gin schreef :
Ik kwam laatst dit filmpje tegen van Eli v.d. Broek.

Eli moet wel even één of meerdere van de stempels die z'n boot ondersteunen wat omhoogdraaien, geloof ik. Het ding staat nogal te wiebelen op z'n kiel.

Maar verder: dit is inderdaad zoals ik en Bas van Dijk het ook doen, met hetzelfde gereedschap.
Laatst bewerkt: 18 nov 2016 11:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 11:25 #785229

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1108
'Lekker' krabben met zo'n gele krabber aan de stofzuiger en een zeiltje eronder. Koffie en mopperen helpen enorm bij de voortgang. Wanneer je de scherpe hoekjes afslijpt van de krabber schijnt dat goed te helpen tegen krassen in de gelcoat, want dat gaat anders gebeuren als je moe wordt, had ik wel eerder willemn weten.
Dan mooi glad schuren met een goede excenter aan die zelfde schuurmachine. Zo'n schuimrubber plankje is wel handig voor je knieen.
Heb je zo'n mooi stofkapje, dan blijk je de antifauling ook nauwelijks uit je oren, haar en nagels vandaan te kunnen krijgen :-)
En vervolgens natuurlijk je grenzen verleggen, ergste eraf > glad > aalglad > epoxy > romp ook maar schuren en schilderen > dek en opbouw dan ook meteen maar > wel even vragen als je meteen aan de boot van de buren wil beginnen....

Een bandschuurmachine graaft zich in in je gelcoat, te zwaar om goed te sturen, maar als je toch met plamuur epoxy en allerlei lagen aan de gang gaat kun je het wagen.
Ik heb m met matemgebruikt voor het wegschuren van craquelee en taaie teer-achtige lagen die op sommige plakken zaten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 11:30 #785231

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Ik zou je schip niet onderwater schuren, maar op de wal :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 11:30 #785232

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
lodewijk stegman schreef :
Sloe Gin schreef :
Ik kwam laatst dit filmpje tegen van Eli v.d. Broek.

Eli moet wel even één of meerdere van de stempels die z'n boot ondersteunen wat omhoogdraaien, geloof ik. Het ding staat nogal te wiebelen op z'n kiel.

Goed kijken boot staat n.l op een trailer :laugh:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 12:14 #785256

Goeie tip uit ander draadje (ik meen van Koko): tik ergens een oude in hoogte verstelbare bureaustoel op de kop om op te zitten tijdens krabben/schuren. Werkt super en scheelt rugklachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 12:34 #785266

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Kapiteinmomo schreef :
lodewijk stegman schreef :
Sloe Gin schreef :
Ik kwam laatst dit filmpje tegen van Eli v.d. Broek.

Eli moet wel even één of meerdere van de stempels die z'n boot ondersteunen wat omhoogdraaien, geloof ik. Het ding staat nogal te wiebelen op z'n kiel.

Goed kijken boot staat n.l op een trailer :laugh:

Inderdaad. Niet gezien. Nou Eli; krabben maar; je hoeft er verder niks meer aan te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 15:33 #785333

Bas van Dijk schreef :
Goeie tip uit ander draadje (ik meen van Koko): tik ergens een oude in hoogte verstelbare bureaustoel op de kop om op te zitten tijdens krabben/schuren. Werkt super en scheelt rugklachten.

Daar gebruik ik zo'n ding voor.www.hornbach.nl/shop/Opstapkru...d=nl14a999&WT.srch=1
Hoog genoeg voor mijn 1,2 meter diepgang.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwater schip schuren 18 nov 2016 16:35 #785352

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Door de hoge druk spuit(140 bar of hoger) spoot ik op enkele plekken de zelf slijpende, harde en gelshield laag er af.
De opbouw van het systeem is als volgt.

In 1993-1994 onderwater schip kaal gehaald.
Romp geschuurd en 12 lagen gelshield er op (ja, ik weet het veel lagen maar wel dun)
Hierna 2 lagen harde antifouling.
2 Jaar later een zelf slijpende antifouling aan gebracht en om de 2 jaar weer zelf slijpend.
De aangetaste lagen zijn 2 tot 5 cm op enkele plaatsen en dan dor en door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl