Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opvullen maar waar mee?

Opvullen maar waar mee? 29 okt 2016 17:46 #779598

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
De hechthouten plaat tegen voorste schot van Big Time was compleet ingewaterd door het ontbreken van kit bij de bouten voor de bedieniengslijn van de genakerpole. Vandaag alle kletsnatte houtpulp verwijderd en begonnen om een nieuwe 15mm dikke hechthouten plaat te maken (deze keer bovendien lekker in te soppen met epoxyhars). Deze plaat komt dan opnieuw tegen het polyesterschot.

Maar, ik vraag mij af hoe ik de ruimte aan de randen het beste kan opvullen (zie foto's), daar kom ik met de nieuwe plaat immers niet meer tussen, die laat ik gewoon binnen de fillets vallen. Volschuimen met PUR? Het wordt immers vrijwel onmogelijk om dit netjes met verdikte epoxy o.i.d. op te vullen. Constructief is het allemaal niet erg spannend. De ruimte aan de randen tussen het polyesterschot en de fillet is ca. 12mm breed.

Benieuwd naar jullie advies.

(foto's staan om 1 of andere reden 180 graden gedraaid)
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 29 okt 2016 17:47 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 29 okt 2016 17:55 #779601

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Kun je niet een latje van multiplex zagen, dat buigen en met verdikte epoxy in de naad inlijmen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 29 okt 2016 18:20 #779609

Naden volspuiten met naden kit(dat zelfde spul wat ze gebruiken voor inrubberen of ruiten in auto's te lijmen).sluit goed vochtdicht af en is als het moet weer te verwijderen..
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 29 okt 2016 18:22 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 29 okt 2016 18:56 #779623

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Ik heb op mijn boot Polymax van Bison gebruikt voor iets vergelijkbaars: vastplakken / afdichten van een kastje en vastlijmen van een (eiken)houten regel onder een wantputting. En voor nog een aantal andere zaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 29 okt 2016 19:33 #779631

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
die plaat kan je ook in stukken doen en er een puzzle van maken en in de hars met glasmat zetten en die stroken er onder drukken(slaan)terwijl de hars nog nat is.
evt een plaat er weer overheen zetten als het hout(in het zicht) moet blijven en anders polyester met mat er op maken.
beetje lastig uit te leggen vind ik maar zie het wel voor mij, welk deel van het land woon je?
Laatst bewerkt: 29 okt 2016 19:37 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 29 okt 2016 19:41 #779635

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dit is alleen maar show toch?! Dan lekker (netjes) kitten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 29 okt 2016 19:50 #779640

Big Time schreef :
Het wordt immers vrijwel onmogelijk om dit netjes met verdikte epoxy o.i.d. op te vullen.

Waarom denk je dat ?
Het is juist erg simpel om dat wel te doen.
Verdikte epoxy in een snoepzak doen, punt er uit knippen en spuiten maar. Je nieuwe paneel past er net tussen en de verdikte epoxy (microballoons) verzorgen tevens de waterdichte afdichting voor de kwetsbare kopkant van het multiplex. Dezelfde verdikte epoxy met een lijmkam op het polyester paneel aanbrengen en je paneel zit voor eeuwig vast. 2laagjes epoxy aan de binnenzijde van het multiplex voor de conservering van het geheel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 30 okt 2016 09:41 #779730

Noballast schreef :
Big Time schreef :
Het wordt immers vrijwel onmogelijk om dit netjes met verdikte epoxy o.i.d. op te vullen.

Waarom denk je dat ?
Het is juist erg simpel om dat wel te doen.
Verdikte epoxy in een snoepzak doen, punt er uit knippen en spuiten maar. Je nieuwe paneel past er net tussen en de verdikte epoxy (microballoons) verzorgen tevens de waterdichte afdichting voor de kwetsbare kopkant van het multiplex. Dezelfde verdikte epoxy met een lijmkam op het polyester paneel aanbrengen en je paneel zit voor eeuwig vast. 2laagjes epoxy aan de binnenzijde van het multiplex voor de conservering van het geheel.

Je kunt ook gelijk een blik van dit spul kopen. Dat is er speciaal voor .
www.polyservice.nl/Poly-Pox-Li...oxyhars-p-16188.html
Als je deze harder gebruikt blijft de uitgeharde epoxy ook een beetje elastisch wat met name bij een schot/romp verbinding nuttig kan zijn.
www.polyservice.nl/Poly-Pox-Harder-255-p-16175.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 30 okt 2016 10:16 #779752

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Big Time schreef :
De hechthouten plaat tegen voorste schot van Big Time was compleet ingewaterd door het ontbreken van kit bij de bouten voor de bedieniengslijn van de genakerpole. Vandaag alle kletsnatte houtpulp verwijderd en begonnen om een nieuwe 15mm dikke hechthouten plaat te maken (deze keer bovendien lekker in te soppen met epoxyhars). Deze plaat komt dan opnieuw tegen het polyesterschot.

Maar, ik vraag mij af hoe ik de ruimte aan de randen het beste kan opvullen (zie foto's), daar kom ik met de nieuwe plaat immers niet meer tussen, die laat ik gewoon binnen de fillets vallen. Volschuimen met PUR? Het wordt immers vrijwel onmogelijk om dit netjes met verdikte epoxy o.i.d. op te vullen. Constructief is het allemaal niet erg spannend. De ruimte aan de randen tussen het polyesterschot en de fillet is ca. 12mm breed.

Benieuwd naar jullie advies.

(foto's staan om 1 of andere reden 180 graden gedraaid)

Als je het gaat inschuimen, in ieder geval niet met standaard PUR. Die heeft open cel structuur en gaat dus water opnemen. Als je het inschuimt moet je een of andere gesloten cel schuim gebruiken.
Daar kan geen water inkomen. Polyservice, Voss Chemie, of een andere polyester en epoxy leverancier kunnen je daar wel aan helpen, en je advies geven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opvullen maar waar mee? 30 okt 2016 15:13 #779858

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1066
Dank voor de adviezen. Het wordt waarschijnlijk vulmiddel op basis van epoxy, evt. in combinatie met 12mm vulllatten. E.e.a. mede afhankelijk van materiaaladvies van Polyservice.

Daar eerst maar eens heen volgende week.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl