Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zink anode

zink anode 19 okt 2016 11:53 #776873

Dit seizoen zijn de zinkanodes aan mijn schroefas erg veel kleiner geworden. Het gaat om een polyester schip met bronzen schroef. Zie foto. Ik heb het hele seizoen in Denemarken gevaren, in juli en aug heeft mijn boot 6 weken stil gelegen. Van de bol anode MG Duff zijn de beide helften ongelijk kleiner geworden. van de eindanode lijkt er een stukje te zijn afgebroken, maar volgens de werfbaas is dat gewoon opgeofferd.
Ik vaar al langer een heel seizoen op de Oostzee en tot dit jaar werden de anodes maar marginaal geofferd.

Heeft iemand een idee van de oorzaak van ongelijke slijtage?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 19 okt 2016 13:36 #776897

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Andere ligplaats met stalen damwand? Nieuwe buurman met stalen schip? Iets aan de walstroominstallatie veranderd?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 19 okt 2016 13:37 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 19 okt 2016 14:56 #776925

Weet je zeker dat het zink is? Dat zou een wittere oxidelaag moeten opleveren.
Misschien aluminium geweest?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 19 okt 2016 16:34 #776957

Als je geen putcorrosie op je as hebt dan heeft deze anode perfect zijn werk gedaan en was dat een goeie investering. Lig je normaal op zoet water?

Zo zien mijn anodes er ieder jaar uit, ik lig op zout water.
Zolang as of schroef geen beschadigingen vertonen is er geen enkel probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 19 okt 2016 17:54 #776971

Ik heb indertijd zink besteld, oxidelaag is in werkelijkheid ook wel redelijk wit, al is dat op de foto niet goed te zien.
Geen stalen damwanden in de haven waar ik 6 weken stil heb gelegen. Ook geen ijzeren schip vlakbij in de haven. Schroefas en schroef vertonen geen putcorrosie. Vorig jaar waren de anodes nog netjes toen ie uit het water kwam aan het eind van het seizoen, toen heb ik een trip van ruim 5 maanden naar Finland gemaakt, daar is het wel minder zout dan aan de Kleine en Grote Belt. Toen heb ik ook niet langer dan een paar dagen stil gelegen. 2 jaar geleden lag ik vaker op zoet water, daarvoor ook weer 5 maanden naar de Oostkust van Zweden geweest, vanuit Denemarken.

Het ongelijk zijn van de delen van de MG Duff bolanode vind ik het raarst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 19 okt 2016 18:14 #776978

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1135
Weet je zeker dat allebei de delen van de bolanode van zink zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 19 okt 2016 22:03 #777044

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Ook bij mij gaat het hard met de zink anode.
Op 1 seizoen tijd, al erg weggevreten.
Heeft het zin om 2 anodes te plaatsen op 1 as, of gaan ze dan alle twee even hard aangetast worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 20 okt 2016 06:34 #777074

Tony, Bij mij (altijd zout water) werd de bolanode ook erg snel aangevreten. Ik heb er al een paar jaar 2 opgezet en vervang die alle jaren.
Mijn idee is daarover dat als ze zo erg corroderen dat als er eentje afvalt hopelijk de andere nog blijft hangen.
Een 2de anode is nu ook geen grote hap uit het scheepsbudget. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 20 okt 2016 07:33 #777084

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Tony2920 schreef :
Ook bij mij gaat het hard met de zink anode.
Op 1 seizoen tijd, al erg weggevreten.
Heeft het zin om 2 anodes te plaatsen op 1 as, of gaan ze dan alle twee even hard aangetast worden.
Het idee met anodes is dat je een materiaal kiest waarbij je een goed potentiaalverschil hebt met het te beschermen materiaal. Door dit met elkaar in contact te brengen offert de anode zich op als beide in contact staan met hetzelfde water (te beschermen materiaal wordt daardoor de kathode in de anode-kathode combinatie, vandaar ook "kathodisch beschermd").

De snelheid van opofferen is normaal afhankelijk van de potentiaalverschillen (materiaalcombinatie kathode-anode), de oppervlakteverschillen in contact met water en het water zelf (bijv. zoet/zout water, maar met zout water heb je ook gradaties).

2 anodes hebben meer opofferingsmateriaal en meer oppervlak. Dit zou de bescherming altijd positief moeten beinvloeden. Ik zou liever geen verschillende soorten anodes combineren (met name de materialen).

De damwand die Faran noemt wordt soortgelijk beschermd, maar dan niet met een anode, maar met opgedrukte stroom (hier creeer je dus een potentiaalverschil van buitenaf). Het voordeel daarvan is voor de damwand dat je geen anodes hoeft te vervangen. Het nadeel is dat je een "zwerfstroom" krijgt die alle anodes in de buurt beinvloed.

Dan 2 anodes aanbrengen is als water naar de zee dragen, d.w.z. meer emmers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 20 okt 2016 12:15 #777198

Ik heb volume en gewicht van beide delen van de bolanode gemeten en s.g. berekend: dat is ca 7,2. Lijkt me dus zink, zeker geen aluminium.

Ik heb de laatste keer bij het vernieuwen van de bolanode gekozen voor MGDuff. Die zou beter vast blijven zitten vanwege het ingegoten stalen beugeltje. Die zijn inmiddels wel erg duur geworden, ergens rond de Euro 60,-. Er zijn veel goedkopere. Wat is jullie ervaring met de verschillende merken? Gaat om een as van 25 mm diameter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 20 okt 2016 12:54 #777204

zink = zink. De prijs hangt af van het merk en van de manier van vastmaken.
Op de werf eens anodes gekocht voor de prijs die je net opschreef, die vreten even snel weg als de goedkopere (halve prijs+-) van bij compass
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 20 okt 2016 15:54 #777269

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Ankeraar32 schreef :
...... voor MGDuff. Die zou beter vast blijven zitten vanwege het ingegoten stalen beugeltje. Die zijn inmiddels wel erg duur geworden, ergens rond de Euro 60,-. Er zijn veel goedkopere. Wat is jullie ervaring met de verschillende merken? Gaat om een as van 25 mm diameter.

Bij kok watersport nog steeds duur maar wel een stuk minder dan € 60,00
www.kokwatersport.nl/mg-duff-a...25mm-bolmodel/p53018
Zelf ook ervaren dat deze nog nooit zijn losgekomen, bij een goedkoper model dit al wel ervaren.
Helaas geen aandelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 20 okt 2016 16:38 #777277

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
zuipschuit schreef :
zink = zink. De prijs hangt af van het merk en van de manier van vastmaken.
Op de werf eens anodes gekocht voor de prijs die je net opschreef, die vreten even snel weg als de goedkopere (halve prijs+-) van bij compass

Alleen als het puur zink is, wie van ons kan dat controleren.
Stel dat een firma die anodes maakt, bedacht heeft om een legering te gebruiken die goedkoper is als zink, en bovendien sneller verslijt.
( Ben er helemaal niet zeker van, maar het lijkt er wel op. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 20 okt 2016 17:55 #777299

Bram6 schreef :
Ankeraar32 schreef :
...... voor MGDuff. Die zou beter vast blijven zitten vanwege het ingegoten stalen beugeltje. Die zijn inmiddels wel erg duur geworden, ergens rond de Euro 60,-. Er zijn veel goedkopere. Wat is jullie ervaring met de verschillende merken? Gaat om een as van 25 mm diameter.

Bij kok watersport nog steeds duur maar wel een stuk minder dan € 60,00
www.kokwatersport.nl/mg-duff-a...25mm-bolmodel/p53018
Zelf ook ervaren dat deze nog nooit zijn losgekomen, bij een goedkoper model dit al wel ervaren.
Helaas geen aandelen.

bij Baars voor net een tientje (geen aandelen wel goede ervaringen)
baarsanode.nl/anode/00502usamg-shaft-anode/


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 01 nov 2016 19:18 #780724

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Mijn zinkanode zit bevestigd op de kop van de schroef en bevestigd met drie bouten en ook ik heb last van een, volgens mij, overmatige "slijtage". Ik heb twee jaar geleden de anode vervangen en nu zijn de schroefgaten volledig uitgelubberd en valt de anode er bijna spontaan af. De schroef is van koper/messing, de anode van zink en de drie schroeven van RVS. Volgens mij zijn de RVS schroeven oorzaak van het wegvreten van de schroefgaten. De rest van de anode is veel minder aangetast.
Ik zit niet te wachten op het spontaan afvallen van de anode en zoek een oplossing.
Zijn bevestigingsboutjes van een ander materiaal een oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 01 nov 2016 19:52 #780737

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
JStuij schreef :
Mijn zinkanode zit bevestigd op de kop van de schroef en bevestigd met drie bouten en ook ik heb last van een, volgens mij, overmatige "slijtage". Ik heb twee jaar geleden de anode vervangen en nu zijn de schroefgaten volledig uitgelubberd en valt de anode er bijna spontaan af. De schroef is van koper/messing, de anode van zink en de drie schroeven van RVS. Volgens mij zijn de RVS schroeven oorzaak van het wegvreten van de schroefgaten. De rest van de anode is veel minder aangetast.
Ik zit niet te wachten op het spontaan afvallen van de anode en zoek een oplossing.
Zijn bevestigingsboutjes van een ander materiaal een oplossing?

Waar lig je ? Kan zijn dat het vaarwater mee bepalend is voor de aantasting van de anode.
Ik lig in Den Osse, zout water, maar met als bijkomstigheid dat een spuikanaal via de haven het overtollige water van de landbouwgrond in de Grevelingen loost.
Zou dit water mee de oorzaak van de aantasting van de anodes kunnen zijn ?
Vroeger lag ik in Bruinisse daar geen spui door de haven, en ook veel minder aantasting.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 01 nov 2016 21:20 #780770

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Ik lig in Volendam en heb vooral op het IJsselmeer en Markermeer gezeild. Dat lijkt me niet de oorzaak. Ik zoek het meer in de verschillen tussen de RVS bouten en het zink.
Ik las dat je elk jaar je anode moet vervangen maar ik was niet van de boot er elk jaar uit te halen voor alleen dit klusje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 02 nov 2016 09:30 #780874

JStuij schreef :
Mijn zinkanode zit bevestigd op de kop van de schroef en bevestigd met drie bouten en ook ik heb last van een, volgens mij, overmatige "slijtage". Ik heb twee jaar geleden de anode vervangen en nu zijn de schroefgaten volledig uitgelubberd en valt de anode er bijna spontaan af. De schroef is van koper/messing, de anode van zink en de drie schroeven van RVS. Volgens mij zijn de RVS schroeven oorzaak van het wegvreten van de schroefgaten. De rest van de anode is veel minder aangetast.
Ik zit niet te wachten op het spontaan afvallen van de anode en zoek een oplossing.
Zijn bevestigingsboutjes van een ander materiaal een oplossing?

Twee jaar is voor een schroefanode helemaal niet bijzonder hoor, op sommige wateren is zelfs een jaar niet abnormaal. Tenslotte zit dat ding er om minder edele zaken dan de schroef te beschermen.
Rvs boutjes om de anode vast te zetten zijn heel normaal, zo zit het ook al 40 jaar bij saildrives( zo lang bestaan die dingen).Je kunt die rvs boutjes ook zien als een extra stukje rvs wat echter bij de schroefas in het niet valt. Opoffersnelheid van een anode is recht evenredig met het totale oppervlak van het te beschermen metaal en het edele metaal (schroef , schroefas en boutjes).
Overigens is je schroef zeker niet van koper en hopelijk ook niet van messing maar van brons als hij er messingkleurig uitziet. Als hij er echt koperkleurig (rood of rose) uitziet is dat niet best want dan heb je last van ontzinking en is de schroef van een minderwaardige soort brons of inderdaad van messing.
Dan heb je over niet al te lange tijd een nieuwe schroef nodig. Overigens helpt een anode niet echt tegen ontzinking.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 02 nov 2016 10:45 #780898

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Yellow Boat schreef :
Overigens is je schroef zeker niet van koper en hopelijk ook niet van messing maar van brons als hij er messingkleurig uitziet. Als hij er echt koperkleurig (rood of rose) uitziet is dat niet best want dan heb je last van ontzinking en is de schroef van een minderwaardige soort brons of inderdaad van messing.
Dan heb je over niet al te lange tijd een nieuwe schroef nodig. Overigens helpt een anode niet echt tegen ontzinking.

Wat betreft bronzen schroeven: ik vraag me af of er nog veel ècht bronzen schroeven zijn.
Ik heb in ieder geval het sterke vermoeden dat mijn eigen schroef niet van brons of van een inferieure kwaliteit brons is. Aanwijzingen zijn dat de schroef op zout water ontzettend aangroeit en dat ik enige tijd zonder schroefasanode gevaren heb (op zoet water) waarbij de schoef elk najaar, als de boot op de wal werd gezet, bruine oxide-achtige pikkeltjes vertoonde. Na het plaatsen van een zinken schroefasanode (op het uiteinde van de schroefas, in contact met de schroef) kwamen die pikkeltjes niet meer terug. Die anode werkt naar mijn idee dus wel degelijk tegen ontzinking, hoewel hij op zoet water slechts langzaam zink verloor. Nu op zout water gaat het een stuk sneller. Voor komend seizoen moet er een nieuwe op.

Wat betreft de aangroei; daar heb ik nog geen oplossing voor, behalve de boot om de paar maande droog zetten en de aangroei er met een ijskrabber afkrabben.
Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe schroef van een betere kwaliteit brons.

Overigens wel vreemd, die aangroei, want dat er koper in de legering waarvan de schroef is gemaakt staat wel vast, denk ik. En is dat niet ook de werkzame stof in veel antifoulings?

Wat ook opviel: er zit nog een andere anode onder de boot, die onder andere verbonden is met het midzwaard en enkele messing afsluiters. Toen ik verkaste naar zout water was deze nog van aluminium. Dat zou op zout water in verhoogt tempo moeten worden opgevreten. Wat er in werkelijkheid gebeurde, was dat deze anode eveneens zwaar aangroeide. Van versnelde aantasting leek nauwelijks sprake, want dan zou aangroei toch geen vaste voet krijgen op zo'n anode, zou je denken. Nadat deze anode door zink was vervangen was van aangroei geen sprake meer en deed de anode gewoon zijn werk.

Edit: ik vond bij even zoeken naar bronskwaliteiten nog deze pdf, die een aardig inzicht geeft in metalen aan boord. In de tabel vindt je bijvoorbeeld ook de samenstelling van DZR-messing, dat hier ook wel eens onderwerp van discussie is geweest.
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 11:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 02 nov 2016 15:15 #781037

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Tegen aangoei op mijn schroef in de zomer heb ik een probaat middeltje.
Een duikbril en een borstel. ( of een schroevendraaier )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 15:15 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 02 nov 2016 16:54 #781079

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Bedankt voor alle antwoorden, ik zal ermee moeten leven dat de anode er na twee jaar af moet. Het vervelende was dat ie er nu een beetje los / vast aan hing, dan kun je wachten tot ie er af valt.
Vwb het materiaal van de schroef, het is een Maxprop en het zal zeker een legering zijn. De schroef ziet er verder prima uit en heeft alleen een beetje vet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 03 nov 2016 14:57 #781306

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Tony2920 schreef :
Tegen aangoei op mijn schroef in de zomer heb ik een probaat middeltje.
Een duikbril en een borstel. ( of een schroevendraaier )

Schroeverdraaier? Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar zo'n ding is al gauw harder dan het brons of het messing van de schroef. En daar ga jij dan lekker mee op de bladen van de schroef zitten krassen?
Eerder sprak ik over een ruitenkrabber (zo'n ding dat je gebruikt om ijs van je voorruit te krabben). Dat is hard en scherp genoeg om ook stevig vastzittende aangroei te verwijderen, maar zachter dan het metaal van de schroef.

Een duikbril heb ik trouwens ook niet nodig.
Nou goed; dat dan weer even qua probate middeltjes..
Laatst bewerkt: 03 nov 2016 14:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 03 nov 2016 15:13 #781313

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Tony2920 schreef :
Tegen aangoei op mijn schroef in de zomer heb ik een probaat middeltje.
Een duikbril en een borstel. ( of een schroevendraaier )

Bij mij in de haven (zout) heb ik veel last van aangroei. Een paar jaar geleden heb ik de schroef ook maar eens ingesmeerd met antifauling. En dat werkt prima! geen last meer van aangroei!!

Laatst bewerkt: 03 nov 2016 15:14 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zink anode 03 nov 2016 15:18 #781315

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
lodewijk stegman schreef :
Tony2920 schreef :
Tegen aangoei op mijn schroef in de zomer heb ik een probaat middeltje.
Een duikbril en een borstel. ( of een schroevendraaier )

Schroeverdraaier? Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar zo'n ding is al gauw harder dan het brons of het messing van de schroef. En daar ga jij dan lekker mee op de bladen van de schroef zitten krassen?
Eerder sprak ik over een ruitenkrabber (zo'n ding dat je gebruikt om ijs van je voorruit te krabben). Dat is hard en scherp genoeg om ook stevig vastzittende aangroei te verwijderen, maar zachter dan het metaal van de schroef.

Een duikbril heb ik trouwens ook niet nodig.
Nou goed; dat dan weer even qua probate middeltjes..

Ja makkelijk spreken, jij kunt gemakkelijk droogvallen, als ik dat doe, kom ik in de krant.
Ik heb geen wadpoten, en geen verstand van droogvallen.
Droog brood, droog schip, droogvallen he nee liever niet. :evil:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl