Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstag met Raymarine P70

Overstag met Raymarine P70 20 sept 2016 16:56 #769356

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Afgeleide van "Wat heb je aangeschaft topic"

Zoals gezegd .......
Kom er net achter dat je met de combinatie +1en +10 of -1 en-10 overstag kunt gaan.
Vreemd wist ik niet.

Op mijn aanvullende vraag of je dan windinfo in je systeem aanwezig moet hebben waren de reacties tegenstrijdig.

Omdat ik niet begreep waarom ik dit niet wist (lees toch echt de manual)
Bleek dat de boord-boord tijd ingesteld moet worden als een roerstandgever ontbreekt.
Omdat ik een roerstandgever heb, heb ik dat hoofdstuk dus overgeslagen.
Begrijp het dus allemaal effe niet.

Dan lees ik ook dat de overstag hoek 90 of 100 graden kan bedragen.
Maar waar stel je dat dan in?

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 20 sept 2016 17:28 #769372

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Standaard staat hij op 100 graden ingesteld.
Neen je hebt geen windinformatie nodig van een windmeter.
Is wel zo dat hij gewoon 100 graden overstag gaat. Kan je dus in principe op elke koers doen alleen krijg je dan niet dat je dan aan de wind zeilt. Maar als je gewoon aan de wind zeilt doet hij t prima. Lekker als je alleen zeilt of extra handen nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 20 sept 2016 17:36 #769376

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Ok,

Standaard op 100 graden.
Maar is dat dan ook nog ergens aan te passen?

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 20 sept 2016 17:42 #769381

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Zeker, staat in de manual wáár het precies moet. En die manual is weer digitaal beschikbaar bij Raymarine!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 20 sept 2016 17:52 #769385

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Hmm ja......
Was wel zoeken.....
Blijkt dat ze een overstag een automatische draaiing noemen en de paramater daarvoor Autoturn.
Maar goed topic helpt me weer verder met het gebruik van de P70.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 21 sept 2016 03:44 #769496

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
En dat was de bedoeling toch? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 21 sept 2016 04:51 #769497

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Zeker! :cheer:

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 21 sept 2016 05:10 #769502

En je hoeft niet eens overstag! Elke zwabber van 100 gr kan je maken (ook gijpen bv).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 21 sept 2016 07:13 #769515

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
nooit aan gedacht om m ook voor een gijp te gebruiken, goed idee :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 21 sept 2016 07:37 #769524

Is overigens niks nieuws , dat overstag gaan m.b.v. +/-1 en +/-10 .
Dat heeft mijn oude S1 stuurautomaat ( voorganger van de voorganger van de voorganger van de huidge) ook al en die was 2007 al op de markt en kocht ik goedkoop in 2008 omdat toen de SPX5 op de markt kwam.
Overigens hebben ook de helmstokautomaten van zowel Raymarine , de oude Autohelm als Simrad die voorziening.

En v.w.b. de info in de handleidingen , je weet wel....RFTM. :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 21 sept 2016 07:43 #769526

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5801
Mijn autohelm uit 1988 doet dat ook, 100 graden maar gebruik het zelden.

Bij overstag druk ik tweemaal 10 en stand-by Roer blijft dan zo staan.
Dan sleur ik aan de schoot en als op de windmeter de juiste windrichting voorbij komt druk ik auto en ga door met de schoot.
Voordeel is dat bediening autohelm naast de kajuitingang zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstag met Raymarine P70 21 sept 2016 08:19 #769530

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Had het op mijn ST70p, nooit gebruikt. Heb nu gekozen voor een draaiknop en die gebruik ik regelmatig, zo veel makkelijker dan elke keer die knopjes in te drukken.

Maar dat is het mooie, je kunt kiezen wat je belangrijk vind...
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl