Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met Bilgepomp van Compass24

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 11 sept 2016 16:34 #766844

  • Maestro
  • Maestro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Bij Compass24 kwam ik eigen merk bilgepompen tegen die verdacht veel lijken op die van Rule, maar dan veel goedkoper. Klik maar eens hier . Zelf keek ik naar de de zwaarste (3700) van deze pompen.
Heeft er iemand ervaring met deze pompen?

Jos
Zeilinstructeur I-3 kajuitzeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 11 sept 2016 18:52 #766876

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Heb jij in jouw Midget 31 nu alleen een handbediende bilgepomp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 11 sept 2016 20:08 #766905

  • Maestro
  • Maestro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Klopt, martinw. En na dit seizoen wil ik een automatische Bilgepomp erbij plaatsen.
Zeilinstructeur I-3 kajuitzeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 16 sept 2016 23:37 #768385

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb er een gehad (een van de lichte varianten), maar niet heel veel gebruikt. Hij deed het wel altijd, maar ja, dat hoort natuurlijk ook.
Ik zou wel kiezen voor de kleinste of een na kleinste, zelfs op een 31-voeter:
- hoe groter de pomp, des te meer water er nodig is voordat ie lekker zijn werk kan doen -> ik ben het water liever snel weer kwijt
- grotere pomp laat meer water achter wat ie niet meer weg kan zuigen omdat er lucht bij komt
- de kleinste heeft een capaciteit van 1300 liter per uur. Meer dan mijn kraan kan leveren! Ik vermoed (maar kan niet bewijzen) dat deze capaciteit voldoende is voor een serieus gat in de romp (wat ik nog nooit heb meegemaakt) formaatje afgebroken afsluiter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 06:58 #768398

  • Maestro
  • Maestro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
1300 l per uur lijkt me veel te weinig. Ik dacht meer aan een pomp tussen 4000 en 6000 l per uur. Door de opvoerhoogte loopt de capaciteit namelijk enorm terug. Kijk ook eens hier

Alternatieven zijn Johnson L1600 en L2200 of Rule 1500 of Rule 2000.

Jos
Zeilinstructeur I-3 kajuitzeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 07:35 #768405

Delphi32 schreef :
Ik heb er een gehad (een van de lichte varianten), maar niet heel veel gebruikt. Hij deed het wel altijd, maar ja, dat hoort natuurlijk ook.
Ik zou wel kiezen voor de kleinste of een na kleinste, zelfs op een 31-voeter:
- hoe groter de pomp, des te meer water er nodig is voordat ie lekker zijn werk kan doen -> ik ben het water liever snel weer kwijt
- grotere pomp laat meer water achter wat ie niet meer weg kan zuigen omdat er lucht bij komt
- de kleinste heeft een capaciteit van 1300 liter per uur. Meer dan mijn kraan kan leveren! Ik vermoed (maar kan niet bewijzen) dat deze capaciteit voldoende is voor een serieus gat in de romp (wat ik nog nooit heb meegemaakt) formaatje afgebroken afsluiter.

Aanzuigen kunnen dat soort pompen geen van allen. Ze kunnen alleen pompen als ze met het onderste deel (en dat is meer als waar die gleufjes zitten maar eerder de helft) onder water staan.
En er is nog een goede reden om niet de kleinste te nemen.
Als je in de lijst op de Compass website kijkt zie je dat de kleinste maar 3 meter opvoerhoogte heeft maar de grotere tot 8 meter.
Overigens is dat de maximum opvoerhoogte maar daarbij verpompt de pomp niks meer. Het is alleen de hoogte ( of liever gezegd het hoogteverschil tussen waterniveau in de bilge en de uitlaat aan het eind van leiding of slang) die de pomp het water omhoog kan pompen.
Daarvan blijft in de praktijk echter maar hooguit de helft over .
In de handleidingen van die pompen staat vaak wel een pompcurve afgedrukt waar je dat aan kunt zien.
Hier de curves van de vergelijkbare Rule pompen.
Ad
Laatst bewerkt: 17 sept 2016 07:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 07:43 #768408

Yellow Boat schreef :
En er is nog een goede reden om niet de kleinste te nemen.
Als je in de lijst op de Compass website kijkt zie je dat de kleinste maar 3 meter opvoerhoogte heeft maar de grotere tot 8 meter.
Overigens is dat de maximum opvoerhoogte maar daarbij verpompt de pomp niks meer. Het is alleen de hoogte ( of liever gezegd het hoogteverschil tussen waterniveau in de bilge en de uitlaat aan het eind van leiding of slang) die de pomp het water omhoog kan pompen.
Daarvan blijft in de praktijk echter maar hooguit de helft over .

Maar de natuur is mooi: naarmate je boot dieper zinkt heb je steeds minder opvoerhoogte nodig!
En dus zal er op een gegeven moment ook met een kleine pomp een keurige evenwichtssituatie intreden! :woohoo:

En waarom hebben jullie eigenlijk een bilgepomp nodig? Onder mijn vlonders heb ik vooral een stofzuiger nodig....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 sept 2016 07:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 08:10 #768416

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Delphi32 schreef :
- de kleinste heeft een capaciteit van 1300 liter per uur. Meer dan mijn kraan kan leveren! Ik vermoed (maar kan niet bewijzen) dat deze capaciteit voldoende is voor een serieus gat in de romp (wat ik nog nooit heb meegemaakt) formaatje afgebroken afsluiter.

De hoeveelheid water die bij een serieus gat in de romp naar binnen komt is groot en door gebruikelijke bilgepompen niet bij te houden. Yachting Monthly heeft dit in de praktijk getest: een gat van 8 cm (20 cm onder de waterlijn) leverde in 7-8 minuten zo'n 2000 liter (440 gallons) water in de boot op. Waarvan maar zo'n 30 seconden vrije instroom, daarna begon YM al met het dichten van het lek.
Laatst bewerkt: 17 sept 2016 08:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 09:17 #768433

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Hans, inderdaad stijgt het inkomende water snel.
Maar al heb je een 1000 tot 2000 liter water binnen dan het gat stoppen met houten tapse plug en die zijn dan te klein.
Gemaakt voor afgebroken afsluiters.
Een gat van 8 cm is wel fors en voor dit soort zaken heb ik een zie link

www.joostenwatersport.nl/veili...oppen/staplug-373595

Deze dicht wel een 8 cm gat af (en groter) en dan is het wel fijn als je ernaast een elektrische bilge pomp in werking heb.

Moet er wel bij vermelden dat ik voor in een waterdicht schot heb.
Deze is wel open aan de bovenkant met deksels voor opberg ruimt.
De handpomp heeft binnen een flinke diameter slang met een lengte waar door het bereik de gehele boot is.
Laatst bewerkt: 17 sept 2016 09:18 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 09:29 #768434

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
dehler schreef :
Hans, inderdaad stijgt het inkomende water snel.
Maar al heb je een 1000 tot 2000 liter water binnen dan het gat stoppen met houten tapse plug en die zijn dan te klein.
Gemaakt voor afgebroken afsluiters.
Een gat van 8 cm is wel fors en voor dit soort zaken heb ik een zie link

www.joostenwatersport.nl/veili...oppen/staplug-373595

Deze dicht wel een 8 cm gat af (en groter) en dan is het wel fijn als je ernaast een elektrische bilge pomp in werking heb.

Ja, wij hebben ook zo'n flexibele Truplug aan boord (naast de houten proppen). En een bilgepomp is zeker nuttig. Maar het is een illusie te denken dat je een serieus gat bij kan houden met een bilgepomp.

De terechte conclusie van Yachting Monthly is dat zo snel mogelijk opsporen en stoppen van het gat cruciaal is. Ze onderzoeken diverse methodes om lekken te stoppen. Ook bij gaten die te groot zijn voor je flexibele plug of die op een moeilijk bereikbare plek zitten.

Een bilgepomp verschaft je niet substantieel tijd om een serieus lek te vinden en te dichten. Wel handig om de boot achteraf weer leeg te krijgen en om na provisorisch dichten eventueel doorsijpelend lekwater weg te pompen.
Laatst bewerkt: 17 sept 2016 09:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 10:14 #768446

  • Maestro
  • Maestro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Even een toelichting op mijn eerste vraag:

Op dit moment heb ik alleen een hand bilgepomp, die het verder prima doet. Maar toen ik onlangs voor het eerst en door een eigen domme fout veel water binnen kreeg, kwam ik er achter dat je dan al snel handen tekort hebt. Vandaar dat ik op zoek ben naar een automatische bilgepomp. En dan één die mij even wat tijd geeft om in actie te kunnen komen, ook met een kleine bemanning. En dus zoek ik naar ervaringen. ( achteraf had ik het onderwerp wat ruimer moeten nemen dan alleen pompen van Compass24)
Zeilinstructeur I-3 kajuitzeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 10:38 #768448

Neem de pomp met het grootste pompvolume die je kwijt kunt in je bilge. Het is een illusie om te denken dat een bilgepomp een gat in je romp kan bijhouden. Maar er zijn natuurlijk meer oorzaken die ervoor zorgen dat er water in de bilge kan komen (lekke waterzak, golf door de kajuit opening, lekkages). Een bilgepomp zorgt ervoor dat je tijd hebt om een lekkage te zoeken. Minstens zo belangrijk is een detectiesysteem in je bilge die je waarschuwt dat er water in komt. Hoe eerder je het weet hoe meer tijd je hebt om de lekkage te verhelpen. Een simpele waterdetector van Euro 13,95 voldoet al uitstekend. We leggen standaard 1 of 2 waterdetectors in de bilge als we op een boot gaan varen. Dat dat niet voor niks is heeft zich deze zomer weer bewezen. Op de Noordzee ging het alarm af omdat het water in de bilge klotste. Na onderzoek concludeerden we dat het waarschijnlijk een lekke dekdoorvoer of slechte romp/dekverbinding was die op bepaalde koersen lekkage gaf. Niks om je zorgen over te maken dus en het water konden we om de zoveel tijd wegpompen met de bilgepomp.
Laatst bewerkt: 17 sept 2016 10:40 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 10:58 #768450

Maar de beste "bilgepomp" is een redelijk fitte man (ik dus niet :blush: en daarom heb ik een forse handlenspomp en nog een maat kleinere) met een flinke puts Die haalt ook al gauw 2000-4000 liter per uur. En van beperkte opvoerhoogte heeft hij ook geen last . :lol:
En lege of verzopen accu's heeft hij ook geen last van.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Bilgepomp van Compass24 17 sept 2016 18:08 #768534

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
dehler schreef :
Hans, inderdaad stijgt het inkomende water snel.
Maar al heb je een 1000 tot 2000 liter water binnen dan het gat stoppen met houten tapse plug en die zijn dan te klein.
Gemaakt voor afgebroken afsluiters.
Een gat van 8 cm is wel fors en voor dit soort zaken heb ik een zie link

www.joostenwatersport.nl/veili...oppen/staplug-373595

Deze dicht wel een 8 cm gat af (en groter) en dan is het wel fijn als je ernaast een elektrische bilge pomp in werking heb.

Moet er wel bij vermelden dat ik voor in een waterdicht schot heb.
Deze is wel open aan de bovenkant met deksels voor opberg ruimt.
De handpomp heeft binnen een flinke diameter slang met een lengte waar door het bereik de gehele boot is.


Ziet er wel handig uit, maar hoe lang blijft zo'n kunststof plug bruikbaar? Ik moet er niet aandenken dat ze plug verpulvert of juist keihard blijkt te zijn als je hem nodig hebt.

Een andere tip als nood reparatie is een paar poetslappen en een kitspuit met siliconenkit. Als er een lek is dan kun je de lappen en een flinke homp kit mengen en in het gat frutten. eventueel een klein plankje of rubbermatje (oude deurmat) gebruiken als stempel. Ik heb op deze manier al 2 keer een schip bovenwater gehouden. Werkt gegarandeerd, alleen wordt het wel een kliederboel. :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl