Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Autohelm st1000 defect.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 08:30 #765660

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Mijn autohelm st1000 is kapot, de motor kan maar 1 kant opdraaien. Ik vermoed dat 1 of alle eindtransistoren kapot zijn.
Het gaat over 4 transistoren 2xSM2174 en 2xSM2184.
Het probleem is dat ik ze nergens terug vindt of kan bestellen. Weet iemand waar en welke transistors ik moet bestellen.
Het zou zonde zijn om deze weg te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 08:42 #765663

Is dat geen TRANSISTOR FET LRFZ34 60V 30A?
Volgens:
www.olajedatos.com/documentos/...service%20manual.pdf
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 08:59 #765665

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Dat is een ST1000+ , ik heb 1 zonder display. Op de printplaat staat TR11 en tr14 voor de SM2184 en TR17 en TR13 voor de SM2174
toch bedankt voor de info misschien passen deze ook wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 09:10 #765672

Sorry, niet goed gelezen!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 09:17 #765675

Die is wat ouder, ik vermoed dat daar een paar stevige darlington transistors inzitten.
PNP aan de plus- en NPN aan de min-kant.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 09:20 #765679

Google geeft:
www.zeilersforum.nl/index.php/...00-power-transistors

Jugo, schema's please! :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 09:26 #765682

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 10:01 #765692

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
Bijgaand het schema van de analoge Autohelm 1000.
Misschien bruikbaar.
Powertorren zijn hier de BD437 (NPN) en de BD438 (PNP).

Grt Hans


Bijlage:

Bestandsnaam: Schematics...00-2.pdf
Bestandsgrootte:632 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: BD437-D.pdf
Bestandsgrootte:70 KB
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 10:07 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 19:15 #765842

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Geen idee hoe het motorische / electrische te repareren, ik heb wel ooit de behuizing gefixt
www.zeilersforum.nl/index.php/...ech-pin-huisje-kapot

Misschien kan je ergens een kapotte vinden om van 2, 1 te maken?

Mocht je het niet kunnen maken heb ik zeker interesse om de kapotte over te nemen, geef maar een pb indien belangstelling :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 06 sept 2016 21:38 #765893

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Onder voorbehoud.
Met wat opzoekwerk heb ik mogelijke vervangers gevonden.
mogelijke vervangers

Verder sorteren volgens housing ==> TO220 , Uces ==> 80V, en Ic ==> 15A
levert mij BD909 voor NPN en 910 voor PNP op.
voor respectievelijk: 0,36 en 0,37 Euro.
Voor een volgens mij redelijke prijs.

Wel nog even laten nalezen door een technieker met wat meer praktijk ervaring, want mijn stoeien met powertransistoren dateerd van voor 1980.

Hoop dat het helpt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 21:44 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 07 sept 2016 07:29 #765940

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Dank je wel voor jullie hulp. Ik vermoed dat het darlington transistoren zijn, dan zouden de vervangers BDW 93B en BDW94B zijn. Is hier iemand die dat kan staven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 07 sept 2016 14:26 #766026

waarom vermoed je dat?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 07 sept 2016 16:54 #766057

Vanwege de hoge hfe die jij in die data sheet had gevonden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 07 sept 2016 17:10 #766059

ja maar toch. een darlingtong is heel iets anders dan een transistor.
Het kost niet zoveel, dus je kan het ook gewoon proberen inderdaad.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 07 sept 2016 17:30 #766062

Juist omdat het heel iets anders is, moet je een darlington hebben.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 07 sept 2016 17:43 #766064

nou ja het ding wordt ook warmer dan een transistor bijvoorbeeld. Dat kan een issue zijn. En een dubbele Vbe nodig.

Ik wil maar zeggen, als het ontworpen is voor een transistor moet je geen darlington gebruiken. en vv.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 09 juli 2018 08:52 #958498

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Tony2920 schreef :
Onder voorbehoud.
Met wat opzoekwerk heb ik mogelijke vervangers gevonden.
mogelijke vervangers

Verder sorteren volgens housing ==> TO220 , Uces ==> 80V, en Ic ==> 15A
levert mij BD909 voor NPN en 910 voor PNP op.
voor respectievelijk: 0,36 en 0,37 Euro.
Voor een volgens mij redelijke prijs.

Wel nog even laten nalezen door een technieker met wat meer praktijk ervaring, want mijn stoeien met powertransistoren dateerd van voor 1980.

Hoop dat het helpt.
Tony, ik ga deze toch eens proberen, ik probeer al een tijdje zekerheid te hebben maar grote specialisten in deze materie zijn dun bezaaid tegenwoordig. Dus gewoon proberen. En nogmaals bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autohelm st1000 defect. 18 juli 2018 18:24 #961047

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Zeerover schreef :
Tony2920 schreef :
Onder voorbehoud.
Met wat opzoekwerk heb ik mogelijke vervangers gevonden.
mogelijke vervangers

Verder sorteren volgens housing ==> TO220 , Uces ==> 80V, en Ic ==> 15A
levert mij BD909 voor NPN en 910 voor PNP op.
voor respectievelijk: 0,36 en 0,37 Euro.
Voor een volgens mij redelijke prijs.

Wel nog even laten nalezen door een technieker met wat meer praktijk ervaring, want mijn stoeien met powertransistoren dateerd van voor 1980.

Hoop dat het helpt.
Tony, ik ga deze toch eens proberen, ik probeer al een tijdje zekerheid te hebben maar grote specialisten in deze materie zijn dun bezaaid tegenwoordig. Dus gewoon proberen. En nogmaals bedankt.
mijn oude st1000 werkt weer met deze transistors, dank je wel Tony
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl