Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wadpoten

wadpoten 04 aug 2016 09:46 #756796

  • ge
  • ge's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Sinds kort heb ik een Beneteau Baroudeur en daar horen van de werf uit wadpoten bij. De boot is van ca. 1975 en veel info over die techniek is er niet meer te krijgen. Weet iemand hoe de wadpoten er uitzien en hoe de bevestiging er van hoort te zijn? Er zit wel aan elke kant van de boot een stalen plaatje met een oog uitgefreesd. Ik neem aan dat daar de bevestiging moet komen.
De boot is een langkieler en kan denk ik wel veilig op de kiel rusten.
ge
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wadpoten 04 aug 2016 10:02 #756802

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
ge schreef :
Sinds kort heb ik een Beneteau Baroudeur en daar horen van de werf uit wadpoten bij. De boot is van ca. 1975 en veel info over die techniek is er niet meer te krijgen. Weet iemand hoe de wadpoten er uitzien en hoe de bevestiging er van hoort te zijn? Er zit wel aan elke kant van de boot een stalen plaatje met een oog uitgefreesd. Ik neem aan dat daar de bevestiging moet komen.
De boot is een langkieler en kan denk ik wel veilig op de kiel rusten.

De laatste inschatting is correct.
Je kunt vrij eenvoudig zelf een paar wadpoten maken van een paar stukken stevig hardhout met daaraan eveneens een paar ogen, zowel boven al beneden. Bovenste oog met een lijntje (of nog beter een takeltje met blokjes) verbinden met het oog dat je beschrijft. Onderste ogen met een lijn naar voren en naar achteren op de kikkers. Zie onderstaande link.

www.annoncesbateau.com/voilier...-annonce-732372.html

Als je de wadpoten een halve meter langer maakt dan de maat diepgang + vrijboord en het genoemde takeltje gebruikt, dan kun je ook op een iets ogelijke ondergrond de boot rechtop houden door de takeltjes bij te stellen. Al of niet een afneembaar plaatje onder de wadpoot is afhankelijk van conditie van de bodem; hard zand of zacht slik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wadpoten 04 aug 2016 10:07 #756803

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2163
Met de wadpoten kun je met die boot uitstekend droogvallen, het zijn stevige scheepjes. Maar hoe die wadpoten er uit horen te zien die bij deze boot horen, geen idee. De bevestiging die je noemt is er wel voor bedoeld.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wadpoten 04 aug 2016 10:29 #756814

lodewijk stegman schreef :
ge schreef :
Sinds kort heb ik een Beneteau Baroudeur en daar horen van de werf uit wadpoten bij. De boot is van ca. 1975 en veel info over die techniek is er niet meer te krijgen. Weet iemand hoe de wadpoten er uitzien en hoe de bevestiging er van hoort te zijn? Er zit wel aan elke kant van de boot een stalen plaatje met een oog uitgefreesd. Ik neem aan dat daar de bevestiging moet komen.
De boot is een langkieler en kan denk ik wel veilig op de kiel rusten.

De laatste inschatting is correct.
Je kunt vrij eenvoudig zelf een paar wadpoten maken van een paar stukken stevig hardhout met daaraan eveneens een paar ogen, zowel boven al beneden. Bovenste oog met een lijntje (of nog beter een takeltje met blokjes) verbinden met het oog dat je beschrijft. Onderste ogen met een lijn naar voren en naar achteren op de kikkers. Zie onderstaande link.

www.annoncesbateau.com/voilier...-annonce-732372.html

Slim ontwerp met dat trapje op de wadpoot, want het is een hele klim om weer aan boord te komen!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wadpoten 04 aug 2016 10:36 #756816

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
It Paradyske schreef :
Slim ontwerp met dat trapje op de wadpoot, want het is een hele klim om weer aan boord te komen!

Hmm. Als je niks anders hebt is het misschien wel wat.
Maar eigenlijk is een zwemtrap op de spiegel toch ook standaard uitrusting. Als was het alleen maar om als drenkeling weer een beetje vlot aan boord te komen.
Als zo'n zwemtrap diep genoeg reikt, is dat ook bij droogvallen (en een beperkte diepgang) toch de prettigste manier om van boord te gaan en weer terug te komen.

De treden aan de wadpoot moeten eigenlijk ook inklapbaar worden gemaakt, willen ze geen hinderpaal worden bij ophangen aan de zeereling. Uitgeklapt blijft er van alles aanhangen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wadpoten 11 aug 2016 15:10 #758536

  • ge
  • ge's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hallo mensen,
ben een paar dagen weggeweest vandaar de wat late reactie.Bedankt voor de uitleg, het is duidelijk en ik ga het proberen.
mvg Ge.
ge
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wadpoten 11 aug 2016 16:13 #758554

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
ge schreef :
Hallo mensen,
ben een paar dagen weggeweest vandaar de wat late reactie.Bedankt voor de uitleg, het is duidelijk en ik ga het proberen.
mvg Ge.

Succes! Zou leuk zijn als je te zijner tijd laat zien wat het geworden is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wadpoten 11 aug 2016 21:16 #758704

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl