Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lenspomp op walstroom: schakeling ?

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 06:56 #746747

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Ik zoek een -simpel- schakelschema om in de box mijn automatische lenspomp op walstroom aan te sluiten (met rest van installatie uit), en tijdens het varen de lenspomp op de accu.
Kan iemand mij wellicht verwijzen ??


DANK,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 07:04 #746750

op walstroom bedoel je zeker via een transformator ? (pomp is 12 V ?) In dat geval de lenspomp met een zekering rechtstreeks op je accu en de acculader aan laten staan. Walstroom laad via je acculader de accu en de lenspomp pakt altijd 12 V van je accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 07:05 #746751

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Voordat je hier aan begint: check eerst even of de havenbeheerder de stroom altijd laat aan staan. Ik ken zeker twee havens waar de stroom er 's nachts af gaat.
Als dat het geval is zou ik de suggestie van De Optimaal volgen.
Laatst bewerkt: 21 juni 2016 07:06 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 07:16 #746754

jerry schreef :
Voordat je hier aan begint: check eerst even of de havenbeheerder de stroom altijd laat aan staan. Ik ken zeker twee havens waar de stroom er 's nachts af gaat.
Als dat het geval is zou ik de suggestie van De Optimaal volgen.

ongeacht of dat de stroom er wel of niet afgaat,..als de stroom er afgaat heb je zonder accu tussenkomst dus helemaal niets. Om te voorkomen dat je accu's te ver worden leeg getrokken kun je een regelaar tussen zetten. (kost 6 euro bij ali ex en kan 6 amp schakelen)
Met een multimeter stel je de onderspanning is (10,9 V)..als de accu beneden de 10,( V dreigt te komen wordt de pomp afgeschakeld en blijft je accu heel. Zodra de walstroom er weer opgaat en je acculader weer gaat werken ben je terug bij af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 07:24 #746756

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Klopt: ik heb nog een 12v/5A notebook adaper liggen.
Heb de oplossing via de acculader overwogen,
maar is een acculader wel in staat om de accu voldoende bij te laden om de pomp aan de gang te houden ?

Groet,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 07:26 #746758

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Inderdaa: goed punt !
jerry schreef :
Voordat je hier aan begint: check eerst even of de havenbeheerder de stroom altijd laat aan staan. Ik ken zeker twee havens waar de stroom er 's nachts af gaat.
Als dat het geval is zou ik de suggestie van De Optimaal volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 07:30 #746759

Vronsky schreef :
Klopt: ik heb nog een 12v/5A notebook adaper liggen.
Heb de oplossing via de acculader overwogen,
maar is een acculader wel in staat om de accu voldoende bij te laden om de pomp aan de gang te houden ?

Groet,
V.

"is een acculader wel in staat om de accu voldoende bij te laden" ligt aan welk type acculader je hebt. in principe trek je stroom weg uit de accu als de pomp loopt,...mag aannemen dat de pomp ooit stopt voordat de hele accu leeggetrokken is (anders hb je wellicht een gat in je romp :woohoo: )
Als de pomp gestopt is zal de acculader de accu weer gaan laden. Heb je een acculader met meer capaciteit dan nodig is om de accu te laden (10% van je accu capaciteit is ongeveer je laadstroom),..dan zal het zowieso geen probleem zijn.
Ik heb zelf een acculader met 3 aansluitingen waarvan aansluiting 1 60 amp leverd dus ruimvoldoende om aan walstroom accu 1 te laden en daarnaast pompen etc te bedienen. De overige 2 aansluitingen leveren 30 amp per aansluiting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 07:48 #746761

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Ik heb een simpel ladertje (lijkt t):
2-8 amp laden, geschikt voor 40-250 Ah accu's (alle typen), volgens de specificatie.
Accu op boot is: 100 Ah



De Optimaal schreef :
Vronsky schreef :
Klopt: ik heb nog een 12v/5A notebook adaper liggen.
Heb de oplossing via de acculader overwogen,
maar is een acculader wel in staat om de accu voldoende bij te laden om de pomp aan de gang te houden ?

Groet,
V.

"is een acculader wel in staat om de accu voldoende bij te laden" ligt aan welk type acculader je hebt. in principe trek je stroom weg uit de accu als de pomp loopt,...mag aannemen dat de pomp ooit stopt voordat de hele accu leeggetrokken is (anders hb je wellicht een gat in je romp :woohoo: )
Als de pomp gestopt is zal de acculader de accu weer gaan laden. Heb je een acculader met meer capaciteit dan nodig is om de accu te laden (10% van je accu capaciteit is ongeveer je laadstroom),..dan zal het zowieso geen probleem zijn.
Ik heb zelf een acculader met 3 aansluitingen waarvan aansluiting 1 60 amp leverd dus ruimvoldoende om aan walstroom accu 1 te laden en daarnaast pompen etc te bedienen. De overige 2 aansluitingen leveren 30 amp per aansluiting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 08:08 #746763

2-8 amp laden, geschikt voor 40-250 Ah accu's (alle typen), volgens de specificatie.
Accu op boot is: 100 Ah

dat zou dus allemaal geen probleem mogen opleveren....lenspomp pakt uit de accu en accu wordt naderhand gewoon weer opgeladen.
Wel is het dat bij meer lader AMP de accu sneller geladen kan worden (snellaadprincipe)
Bij drietraps laden krijgt de accu bij "bulk" de max capaciteit van je lader (snelladen) bij "absorbtion" krijgt de accu minder amps voor zijn kiezen, dit om gassen van de accu tegen te gaan,...bij float (druppelladen) wordt net dat laatste % van de accu nog volgegooid) zie op ZF eerder draadje over acculaders..
In jou situatie kan het zijn dat je accu nooit aan float zal komen en altijd ergens tussen bulk en absorbtion in blijft hangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 08:43 #746769

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Vergis ik me nu of gaat iedereen er van uit dat de automatische lenspomp continu moet werken? Het gaat hier toch om het geval dat er lekkage is en de pomp incidenteel aangaat? Dat moet de accu toch aankunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 08:46 #746771

dat schreef ik dus al in mijn eerste reactie.....gat in de bodem...;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 09:57 #746785

Misschien een zonnepaneel installeren i.p.v. aansluiten aan de walstroom.
Dat is in ieder geval bedrijfszekerder.

Overigens zou ik eerst maar eens op zoek gaan naar de oorzaken van dat binnenkomende water want dat hoort natuurlijk niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 10:00 #746789

Een pompje dat 2A trekt pompt iets van 2000 liter per uur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 10:45 #746814

keeszeiler schreef :
Een pompje dat 2A trekt pompt iets van 2000 liter per uur...

Ja , waarschijnlijk als hij geen of heel weinig opvoerhoogte hoeft te overbruggen.
Over welk merk en type pomp heb je het dan?
Bij 1 meter wordt dat dan al veel minder en 2 meter halen de gewone goedkope (dompel)bilgepompjes vaak niet eens meer.En bij die benodigde opvoerhoogte komt ook nog de weerstand van de slangen , eventuele terugslagklep en vooral ook bochten.Dat is vaak net zoveel als de statisch benodigde opvoerhoogte.
De vaak opgegeven maximale capaciteit geldt meestal alleen voor een zogenaamde öpen end"meting dus zonder opvoerhoogte of leidingverlies.Maar daar heb je in de praktijk natuurlijk weinig aan.
Eigenlijk zijn alleen membraan bilgepompen in staat om flinke debieten te halen , ook bij wat meer opvoerhoogte en/of leidingverliezen maar die zijn dan ook een stuk duurder.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 11:26 #746830

Yellow Boat schreef :
keeszeiler schreef :
Een pompje dat 2A trekt pompt iets van 2000 liter per uur...

Ja , waarschijnlijk als hij geen of heel weinig opvoerhoogte hoeft te overbruggen.
Over welk merk en type pomp heb je het dan?
Bij 1 meter wordt dat dan al veel minder en 2 meter halen de gewone goedkope (dompel)bilgepompjes vaak niet eens meer.En bij die benodigde opvoerhoogte komt ook nog de weerstand van de slangen , eventuele terugslagklep en vooral ook bochten.Dat is vaak net zoveel als de statisch benodigde opvoerhoogte.
De vaak opgegeven maximale capaciteit geldt meestal alleen voor een zogenaamde öpen end"meting dus zonder opvoerhoogte of leidingverlies.Maar daar heb je in de praktijk natuurlijk weinig aan.
Eigenlijk zijn alleen membraan bilgepompen in staat om flinke debieten te halen , ook bij wat meer opvoerhoogte en/of leidingverliezen maar die zijn dan ook een stuk duurder.
Ad
Het gaat mij om gevoel voor de verhoudingen. Stel je heb een open boot van 9 bij 3 meter. Dat is dan iets van 20m2. Zware regen is volgens het knmi in de orde van 50mm per 24h. In die boot van 20m2 geeft dat dan dus 1000 liter water in 24h. Het meest lullige pompje krijgt dat wel voorgepompt. Kortom, zoals anderen al zeiden. Als je je zorgen maakt over de capaciteit van je accu voor je lenspomp is niet je accu of je pomp het probleem maar de grootte van het gat in je boot.

Dit verhaal gaat natuurlijk over een boot die in de haven ligt.


Als je onderweg op een strekdam of een container klapt gelden er natuurlijk andere eisen voor je lenspomp.
Laatst bewerkt: 21 juni 2016 11:44 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 11:53 #746839

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Ter verduidelijking >
lenspomp op walstroom is bedoeld om spontane lekkages aan afsluiters, schroefas afdichting, etc. tijdens langere afwezigheid op te vangen (slaapt rustiger), 'maintenance' heet dat geloof ik, maar eventueel ook onderweg. Inderdaad niet om gat in de romp te overleven... ;)
Ik denk aan zo'n 4 amp Rule LoPro 900S, opvoerhoogte zal iets van 1 meter zijn.

Ik vraag me af of een acculader dit stroomverbruik op een 100Ah accu kan bijhouden.
Bovendien zet ik liever alle stroom af op de boot als ik weg ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 12:03 #746842

hoofdschakelaar uit is altijd goed,...daarom de lenspomp buiten de hoofdschakelaar om op een eigen zekering. De acculader kan zowiezo rechtstreks op de accu met ook een eigen zekering. Wat is nu het probleem ?.....als de walstroom uitvalt toch de backup van de accu,...heb je wel walstroom,..dan komt de spanning van de lader via de accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 12:28 #746844

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Inderdaad !
Lenspomp kan dan worden afgezekerd middels het schakelpaneel, lader heeft een ingebouwde beveiliging.


De Optimaal schreef :
hoofdschakelaar uit is altijd goed,...daarom de lenspomp buiten de hoofdschakelaar om op een eigen zekering. De acculader kan zowiezo rechtstreks op de accu met ook een eigen zekering. Wat is nu het probleem ?.....als de walstroom uitvalt toch de backup van de accu,...heb je wel walstroom,..dan komt de spanning van de lader via de accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 13:14 #746853

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Overigens heb ik onlangs een havenregelement gelezen waar in staat dat de automatische bilgepomp NIET aanstandby mag staan bij een onbeheerd jacht, en dat alle bilgewater via de daarvoor bestemde zwartwaterpomp moest worden afgevoerd.
Als je dus toch zaken wilt checken bij je havenmeester, dan misschien dat ook even...
Laatst bewerkt: 21 juni 2016 20:15 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 13:25 #746859

keeszeiler schreef :
Yellow Boat schreef :
keeszeiler schreef :
Een pompje dat 2A trekt pompt iets van 2000 liter per uur...

Ja , waarschijnlijk als hij geen of heel weinig opvoerhoogte hoeft te overbruggen.
Over welk merk en type pomp heb je het dan?
Bij 1 meter wordt dat dan al veel minder en 2 meter halen de gewone goedkope (dompel)bilgepompjes vaak niet eens meer.En bij die benodigde opvoerhoogte komt ook nog de weerstand van de slangen , eventuele terugslagklep en vooral ook bochten.Dat is vaak net zoveel als de statisch benodigde opvoerhoogte.
De vaak opgegeven maximale capaciteit geldt meestal alleen voor een zogenaamde öpen end"meting dus zonder opvoerhoogte of leidingverlies.Maar daar heb je in de praktijk natuurlijk weinig aan.
Eigenlijk zijn alleen membraan bilgepompen in staat om flinke debieten te halen , ook bij wat meer opvoerhoogte en/of leidingverliezen maar die zijn dan ook een stuk duurder.
Ad
Het gaat mij om gevoel voor de verhoudingen. Stel je heb een open boot van 9 bij 3 meter. Dat is dan iets van 20m2. Zware regen is volgens het knmi in de orde van 50mm per 24h. In die boot van 20m2 geeft dat dan dus 1000 liter water in 24h. Het meest lullige pompje krijgt dat wel voorgepompt. Kortom, zoals anderen al zeiden. Als je je zorgen maakt over de capaciteit van je accu voor je lenspomp is niet je accu of je pomp het probleem maar de grootte van het gat in je boot.

Dit verhaal gaat natuurlijk over een boot die in de haven ligt.


Als je onderweg op een strekdam of een container klapt gelden er natuurlijk andere eisen voor je lenspomp.

Helemaal juist natuurlijk hoewel dat niets afdoet aan mijn verhaal over beschikbare en benodigde opvoerhoogte.
Overigens, als er op die 20M2 inderdaad 50mm regen valt, waarom komt dat dan allemaal in de bilge?
Dan is er toch echt iets goed fout .
Zeker als de boot een zelflozende kuip heeft en verder in orde is komt er helemaal niks binnen.
Bovendien zal het meeste water gewoon van dak en dek aflopen , zelfs als er van alles lekt.
En heb je geen zelflozende kuip dan hoort daar gewoon een goed dekzeil overheen.

Waar het mij gewoon om ging is dat je je goed moet realiseren dat de opbrengst van de meeste bilgpompen in de praktijk erg tegenvalt vanwege de benodigde opvoerhoogte en het drukverlies door de weerstand van slangen , bochten en eventuele appendages.
Ik heb meer dan genoeg gerekend aan ( o.k. , veel grotere) pompsystemen om te weten dat dat vrijwel altijd erg tegen valt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 15:28 #746895

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Apae schreef :
Overigens heb ik onlangs een havenregelement gelezen waar in staat dat de automatische bilgepomp NIET aan mag staan bij een onbeheerd jacht, en dat alle bilgewater via de daarvoor bestemde zwartwaterpomp moest worden afgevoerd.
Als je dus toch zaken wilt checken bij je havenmeester, dan misschien dat ook even...
hij staat ook niet aan, hij staat standby ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 15:33 #746897

Kan ook zonder stroom!

www.nauticgear.nl/techniek-aan...-mkii-bilgepomp.html





Nee ik heb geen aandelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 21 juni 2016 15:37 #746900

Yellow Boat schreef :
Overigens, als er op die 20M2 inderdaad 50mm regen valt, waarom komt dat dan allemaal in de bilge?
Dan is er toch echt iets goed fout .
Zeker als de boot een zelflozende kuip heeft en verder in orde is komt er helemaal niks binnen.
Bovendien zal het meeste water gewoon van dak en dek aflopen , zelfs als er van alles lekt.
En heb je geen zelflozende kuip dan hoort daar gewoon een goed dekzeil overheen.

Inderdaad een overdreven voorbeeld. Het enige wat ik wil onderbouwen is dat je voor het wegpompen van het water van een druppelende schroefas of een zwetende afsluiter aan een minimaal pompje genoeg hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 29 juni 2016 21:18 #748879

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Op mijn oudere Dufour 2800 zit een handlenspomp, en daarmee krijg ik nooit al het water uit de bildge, ook de electrische lenspomp op 12 V trekt niet al het water weg.
Daarom zou ik zo een Drainman wel zien zitten om de laatse centiliters water weg te krijgen.
Heeft er iemand ervaring met dit systeem ?
Hoe hoog kan je water wegkrijgen ?
Bij mij zou het echt gaan om de laatste restjes weg te krijgen, werkt dit systeem daar wel goed voor ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 30 juni 2016 06:03 #748905

Tony2920 schreef :
Op mijn oudere Dufour 2800 zit een handlenspomp, en daarmee krijg ik nooit al het water uit de bildge, ook de electrische lenspomp op 12 V trekt niet al het water weg.
Daarom zou ik zo een Drainman wel zien zitten om de laatse centiliters water weg te krijgen.
Heeft er iemand ervaring met dit systeem ?
Hoe hoog kan je water wegkrijgen ?
Bij mij zou het echt gaan om de laatste restjes weg te krijgen, werkt dit systeem daar wel goed voor ?

"laatse centiliters" dat gaat je niet lukken met pompen omdat je simpelweg het water omhoog moet pompen en de restvolume uit je slang weer terugvalt in de bilg... ook met een terugslagklep.
Laatste laatse centiliters wordt bij mij weggedampt door een lont van katoen...loopt door de bilg naar motor compartiment. door de motorwarmte en de motorafzuiging wordt de laatste centiliters verdampt. Werkt perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl