Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud lieren

Onderhoud lieren 27 mei 2016 10:06 #739281

  • tarbaqan
  • tarbaqan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hoi

Wij hebben een tweedehands kajuitzeiljacht gekocht die 2 jaar op het droge heeft gestaan. De lieren hebben we gedemonteerd maar e krijgen ze niet proper. De vorige eigenaar zei dat we white spirit moesten gebruiken, maar na enkele dagen in de white spirit is er nog geen beterschap.

1. Hoe krijgen we deze schoon (foto 1)?
2. Kent iemand het type vanop de foto ?. Er ontbreekt een stukje (foto 2) op 1 van de lieren.

Dank u!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 10:15 #739285

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Op het droge of onderwater?
Lier zit vol corrosie. Probeer eens of die witte rommel vet is of aluminium oxide.
In foto mis ik niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 10:23 #739288

  • tarbaqan
  • tarbaqan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Koezt schreef :
Op het droge of onderwater?
Lier zit vol corrosie. Probeer eens of die witte rommel vet is of aluminium oxide.
In foto mis ik niets.

Stond wel degelijk 2 jaar op een stoel op het droge (wel buiten). Er zijn 4 dezelfde lieren en op 1 lier ontbreekt een deel (onderste foto)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 10:30 #739291

Hallo tarbaqan

Ik heb ook net mijn lieren een flinke onderhoudsbeurt gegeven. Heeft de boot altijd op zout gelegen? Het witte spul kan volgens mij ook zout zijn.

Bij mij zat er zo links en rechts ook wat zout. Ik heb het verwijderd met scotchbright. De lieren zelf heb ik gedemonteerd en ontvet in een emmertje met wasbenzine
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 11:26 #739312

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
tarbaqan schreef :
Dat witte is aluminiumroest, daar is dus materiaal weg(geroest), kun je niet meer terugpoetsen.

Bedoel je op de 2. foto dat er vertanding is uitgebroken? Ik kan het op de foto niet goed zien.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 11:28 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 11:32 #739316

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Dat witte is aluminiumroest, daar is dus materiaal weg(geroest), kun je niet meer terugpoetsen.

Maar dat zou betekenen dat er aluminium onderdelen in de lieren zitten. Ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen en lijkt me een beetje kwetsbaar materiaal in zoiets als een lier. Maar goed, ik trek ook niet dagelijks verschillende lieren open, dus misschien vergis ik me. Is het niet gewoon een aangekoekt papje van vet, zout en vuil? Heb je behalve een white spirit badje ook al geboend/geschuurd?
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 16:57 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 12:25 #739331

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Sisu schreef :
Dat witte is aluminiumroest, daar is dus materiaal weg(geroest), kun je niet meer terugpoetsen.

Maar dat zou betekenen dat er aluminium onderdelen in de lieren zitten. Ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen en lijkt me een beetje kwetsbaar materiaal in zoiets als een lier. Maar goed, ik trek ook niet dagelijks verschillende lieren open, dus misschien vergis ik me. Is het niet gewoon een aangekoekt papje van vet, zout en vuil? Heb je behalve een white spirit badje ook al geboend/geschuurd?

99 van de 100 keer is de drum van de lier zelf van aluminium... Zo onwaarschijnlijk is het dus niet!

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 12:26 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 12:55 #739337

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Ok mijn onwetendheid, excuus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 16:44 #739384

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
Ik mag graag dingen opknappen, herstellen of restaureren.

Als mijn lieren er van binnen zo uitzagen dan kocht ik nieuwe. Of een ggoed setje 2e handse. Maar je wilt er vier, dat kan het lastig maken gebruikte te kopen.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 16:46 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 17:05 #739389

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Het ziet er inderdaad uit als gecorrodeerd aluminium. Behalve schoonmaken en de losse rommel er uit halen (schijnt inderdaad op te lossen in alcohol) is daar verder weinig aan te doen. Mijn advies is ook om uit te kijken naar vervangende lieren. Je kan eventueel de twee beste nog gebruiken als vallier, zodat je niet in één keer voor een grote uitgave staat.

Als je geen zelftailers hoeft kan je eens gaan zoeken op marktplaats en bij Bootjessloperij of Bootonderdelen Vinkeveen. Niet-zelftailers worden tegen schappelijke prijzen aangeboden, maar maak ze altijd even open om ook het binnenwerk te bekijken.

Zelftailers zijn veel prettiger in gebruik maar helaas duur, ook tweedehands omdat er maar heel weinig van worden aangeboden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 17:28 #739398

trotti schreef :
99 van de 100 keer is de drum van de lier zelf van aluminium... Zo onwaarschijnlijk is het dus niet!
Als ik naar het plaatje van bovenaf kijk dan ziet de lier drum er wat groenig uit, dat zou eerder duiden dat deze lier drum van brons is.
99% vind ik overigens wel veel, wellicht de helft. Een hoop lier trommels zijn ook van verchroomd brons of RVS.

Als dit inderdaad een bronzen lier is (kun je aan het gewicht inschatten) dan is dat witte spul waarschijnlijk aangekoekt zout en vrij makkelijk weg te steken.
Je moet alleen voorzichtig zijn met de oppervlakten waar lagers de drum aanraken en waar de tandring zit. De rest kun je gewoon grof mee zijn en krassen maakt niet uit op de overige oppervlakten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 17:39 #739400

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Erikdejong schreef :
ziet de lier drum er wat groenig uit, dat zou eerder duiden dat deze lier drum van brons is
ja, daar heb je wel gelijk in.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 18:07 #739404

ilCigno schreef :
Zelftailers zijn veel prettiger in gebruik maar helaas duur, ook tweedehands omdat er maar heel weinig van worden aangeboden.

Zonder een duscussie te willen beginnen; Bij vallieren heeft een selftailer maar heel weinig voordeel. Je liert de val alleen even strak. Als je een grote genua vaart, dan zijn selftailers soms zelf wat onhandig, zeker met rustig weer. Vaar je op een modernere boot met kleinere voorzeilen dan zijn ze fijn.

(in het formaat boot van TS welteverstaan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 19:03 #739417

  • tarbaqan
  • tarbaqan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
- Heb het even opgeschuurd en het is inderdaad brons.

- Op Littlewings zijn vraag: Dat stuk zijn we kwijt (foto 2). Je hebt het deel dat vast zit aan dek, dan komt foto 1 (ondersteboven welteverstaan) erop, dan foto 2 met sluitring en als laatst de schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 19:19 #739421

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
jammer van het missende onderdeel. brons is als de rest ok is gewoon te verchromen en dergelijk, dus beslist te regenereren voor een laag bedrag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 19:29 #739424

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Als de foto's bekijk, dan ziet de trommel er inderdaad uit als brons/messing. het zou kunnen zijn dat de lierstoel wel van aluminium is en oxidesporen heeft achter gelaten op de trommel. Ook gezien de heftige alu-oxide kan dat dus wel het geval zijn door elektrolytische werking tussen die 2 metalen.
Het risico is dat de lierstoel niet zo sterk meer is en spontaan kan afbreken onder kracht. Ik heb dat wel eens gezien, in dit geval dat de liertrommel geheel uiteen spatte, met gewonden als gevolg.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud lieren 27 mei 2016 20:54 #739450

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
boarderbas schreef :
ilCigno schreef :
Zelftailers zijn veel prettiger in gebruik maar helaas duur, ook tweedehands omdat er maar heel weinig van worden aangeboden.
Bij vallieren heeft een selftailer maar heel weinig voordeel.
Dat ben ik helemaal met je eens, ik doelde met mijn opmerking over de zelftailers ook op de schootlieren. Daar had ik even duidelijker over moeten zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl