Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Maststeps

Maststeps 13 mei 2016 18:41 #734804

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
Stel ik zou maststeps op mijn houten mast willen monteren. Verzwak ik daar de mast zelf niet mee??
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststeps 13 mei 2016 20:08 #734821



Mijn gevoel zegt dat als je netjes voor-boort, de mast niet noemenswaardig zal verzwakken. Ben je bang voor splijten of inwatering? Hoe zit de rest van je beslag, wantputtings etc vast?

Ik weet niet waarom je deze vraag stelt, maar dit soort steps zijn best kostbaar. Ik denk dat je (tenzij je dagelijks omhoog zou willen) net zo goed voor een TopClimber oid zou kunnen gaan.
Laatst bewerkt: 13 mei 2016 20:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststeps 13 mei 2016 20:44 #734831

Ik heb twee jaar terug van die opklabare steps op mijn mast gezet. 4 boutjes per step. Dat is geen noemenswaardige verzwakking. Ook voor een houten mast niet.
Wel goed de inwatering voor zijn met de juistemontage wijze.

Zoals hierboven vermeld, ze zijn niet goedkoop. 20 euro per stuk (ex btw), in Europa nog wat duurder, toch ben ik er erg content mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststeps 13 mei 2016 20:56 #734835

Het was puur uit nieuwsgierigheid. Omdat ( in mijn idee) deze steps een plotselinge kracht zullen uitoefenen op 3 of 4 boutjes/ schroefjes in de houten mast.Ik denk dat de kosten niet opwegen voor de event. behaalde baat ( in mijn situatie)
Als ik de mast in moet hijs ik mn touwladdertje omhoog..
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststeps 14 mei 2016 06:20 #734879

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7377
Nou ken ik jouw situatie niet, maar ben twee maal op volle zee naar boven geweest. Een keer met steps en een keer in een stoeltje, en ik kan je verzekeren dat met steps 10x prettiger/veiliger is. (een touwladdertje gaat op zee niet werken, maar is voldoet in de haven)
Laatst bewerkt: 14 mei 2016 06:22 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststeps 14 mei 2016 09:01 #734931

Dat dat niet veilig gaat werken op zee/open water is begrijpelijk. Was ook symbolies bedoeld.
"Als" ik boven in de mast moet zijn gebeurt dat in de haven met een kraan.
Op zee of openwater zie je mij niet zo makkelijk meer naar boven klimmen. Ik heb wel een stoeltje aan boord voor onverwachte situaties.
Als ik steps zou monteren op mn mastje 11.20mtr is dat ruim 22 steps a (ongeveer) 30 euro...
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststeps 14 mei 2016 09:21 #734936

Ik denk dat je met minder steps toekunt. Ik heb geloof ik 29 steps op een mast van 22,5m lengte boven dek. Ik gebruik de zalingen, giek, grootzeil, valstoppers ook als steps.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 mei 2016 09:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststeps 15 mei 2016 07:30 #735177

Alternatief is je mast strijkbaar te maken, maar ook dat zal alleen uitkomst geven bij rustig water aan de wal. Het puntje van je mast zal immers uitsteken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl