Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvoseal lekkage

Volvoseal lekkage 13 mei 2016 14:10 #734721

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Hoi allen,

Mijn volvoseal blijkt te lekken en moet vervangen worden samen met de buitenlager.
Nu lijkt het mij geen superlastige klus, maar wil het toch uitbesteden.
Twee bedrijven geven aan daar tussen de 6-8 uur mee bezig te zijn, is dat echt realistisch? Lijkt mij bijzonder ruim....

Hebben jullie wellicht nog ervaringen met vakmensen in Lelystad die dit zouden kunnen uitvoeren?

Vriendelijke groet,

Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvoseal lekkage 13 mei 2016 14:15 #734723

Mike,

Als je je buitenlagermaat weet en kan bestellen, dan is het een kwestie van takelen, half uurtje monteren en weer takelen. Dat monteren duurt altijd 2x langer dan je verwacht, dus een uurtje. Het meeste werk is het takelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvoseal lekkage 13 mei 2016 14:31 #734733

Heb pas een volvoseal gedaan in ongeveer twee uur, ex takelen, gewoon droogvallen.
De flens op de schroefas moet er ook af, da's het werk... Kan flink vast zitten. Ook een buitenlager kan flink weerbarstig zijn...
6-8 uur inclusief takelen is niet gek, denk ik.
Uiteindelijk ook nog even de uitlijning controleren, als je de boel toch los hebt.
Daar bleek namelijk dat ik een borgbout iets te vast had, scheve flens tot gevolg, (0,2 mm). Rare trilling in de as daardoor.
Kortom, als je het goed doet kost dat even tijd.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvoseal lekkage 13 mei 2016 15:19 #734747

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Ok! Hij is al wel getakeld. Dus staat gewoon in de loods.
Nog tips voor goede en betrouwbare adressen?
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvoseal lekkage 13 mei 2016 15:20 #734748

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Voor de volvo seal en buiten lager moet je schroefas demonteren.
De schroefas moet uit de koppeling en kan wel eens voor verassingen zorgen.
Het buiten lager kan je met een gedeelde speciale pouli trekker demonteren en monteren.
Geen gedeelde dan moet de as er uit.
Dan kan het roer in de weg zitten.
En niet vergeten het buitenlager kan borgingen hebben.
Een geschatte 6 tot 8 uur is reƫel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvoseal lekkage 13 mei 2016 16:21 #734763

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Als de flens van de as er makkelijk afgaat en het uithoudelager makkelijk vrij komt dan kan het in twee a twee en een half uur. Zou inzetten op 4 uur. Maar als het tegenzit....
Zou het, als je het uitbesteed, door een vakman op regie laten uitvoeren. Hij krijgt niet te weinig en jij betaald niet te veel.
Ken wel een goede in ijlst maar die zit de komende weken al tot 22:00 's-avonds in het werk..
Laatst bewerkt: 13 mei 2016 16:23 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvoseal lekkage 14 mei 2016 06:58 #734885

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Zelfde klus net zelf gedaan. Om de schroefas te trekken moest bij mij het roer ook weg. Dus daar zit dan ook nog extra tijd in (want kan flink vast zitten)
Buitenlager was bij mij een phenolic bus ipv messing. Dit maakte het makkelijk om er van binnenuit een sectie uit te zagen en ruimte te maken voor demontage.
Volvo seal zelf is waarschijnlijk het meest voorspelbaar qua tijd.

Al met al snap ik die inschatting van 6-8 uur wel, hoewel ik het met je eens ben dat als het meezit het zomaar eens in 2 a 3 uur gedaan kan zijn.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl