Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen?

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 18:47 #731569

  • X-lander
  • X-lander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend gevaren en tot de conclusie gekomen dat het log (raymarine ST 40) wel snelheid aangeeft maar veel te laag. Ruwweg de helft. Het wieltje op de gever heb ik schoongemaakt en draait soepel, echter heeft het probleem niet verholpen. De accu is er van de winter afgeweest.

Enig idee wat nu te doen? Moet het wieltje worden vervangen?

Alvast bedankt voor de suggestie.

Thanks mark
Laatst bewerkt: 02 mei 2016 18:57 door X-lander.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 18:49 #731572

PRECIES het zelfde probleem met mijn nieuwe Nexus gever...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 18:53 #731576

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Het paddlewieltje vervangen heeft denk ik geen zin. Er zit een klein magneetje in wat pulsjes bij het opnemertje in de behuizing geeft. Aantal pulsjes per seconde geeft de snelheid. Je kunt het wieltje eenvoudig demonteren door het asje er uit te duwen. Als het niet beschadigd is ligt het niet daar aan. Het meest voor de hand liggend is toch vuil of wier wat de draaiing beïnvloed. Alles nogmaals goed schoonmaken en met teflonspray smeren zou ik zeggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:04 #731580

  • sparksnl
  • sparksnl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Ken jullie apparatuur natuurlijk niet maar op mijn log kun je de uitlezing corrigeren. De handleiding geeft er zelfs een formule voor. Nadien bij mij zeker 10% nauwkeuriger als ik hem met GPS data vergelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:05 #731582

Ik heb een st70 deze kun je kalibreren misschien kan dat ook met de st60
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:05 #731583

  • X-lander
  • X-lander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Zal eens zoeken in de manual of dat helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:07 #731584

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Calibreren kan, maar geen 50%. Plus of min 1 kn of zo
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:28 #731592

Ik kan tot 200% calibreren, dat is net niet genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:31 #731596

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5801
Mijn St60 kan je met een druk op desnoods gelijk zetten aan de gps snelheid.
Als je die in het netwerk hebt natuurlijk.

Toch verloopt at altijd weer na verloop van tijd, waarom weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:31 #731597

Wieltje met twee magneetjes gebruiken ipv een?
Controleren of er wel twee magneetjes inzitten?
(Volgens mij ben ik ook al eens een van de twee kwijt geraakt...)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:40 #731604

  • X-lander
  • X-lander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
De gever is een airmar met drie schoepjes. Heb het idee dat het niet zo makkelijk is om een magneetje te verliezen. Ik zoek in de manual of die iets aangeven.

Thanks mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:44 #731606

Ergens in de instellingen het verschil tussen km knopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:47 #731608

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Op de gever van onze St60+ heeft het paddlewieltje 4 schoepjes.

(Reactie op X-lander dat hij 3 schoepjes heeft)
Laatst bewerkt: 02 mei 2016 19:54 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:49 #731612

Net maar weer ff zitten spitten in de duimendikke manual. Pfff wat kan er allemaal veel (mis) zeg ;)

Ik blijk zelfs tijdens de race even een geatomatiseerde windshearpeiling te kunnen doen...tjonge...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 19:53 #731618

  • X-lander
  • X-lander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
In de manual van de st40 staat de mogelijkheid van calibratie tot 250%. Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn.

Groeten mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 20:04 #731630

Misschien overbodig te vragen maar zit de gever recht onder het schip in de juiste stroom?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 20:06 #731634

Wat is een windshearpeiling?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 20:53 #731675

  • X-lander
  • X-lander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Yep, locatie is in orde. Het log heeft prima gewerkt voor de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 02 mei 2016 20:56 #731677

bwernsen schreef :
Wat is een windshearpeiling?

Bepalen wat de windshear op dat moment is. Als je niet weet wat windshear is, dat gaat wat te ver voor dit draadje. In het kort waait de wind bovenin je mast uit een andere hoek dan bij je giek en dat heeft een grote impact op je zeiltrim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 03 mei 2016 05:46 #731750

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Waterblok schreef :
Mijn St60 kan je met een druk op desnoods gelijk zetten aan de gps snelheid.
Als je die in het netwerk hebt natuurlijk.

Toch verloopt at altijd weer na verloop van tijd, waarom weet ik niet.
Die tip zou ik wel willen weten :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 03 mei 2016 08:25 #731826

Wieltjes verlopen. De énige manier om het een beetje OK te doen is een wieltje te hebben met een gefixeerde richting (dus niet zo'n ding wat je in de doorvoer kan draaien) en dan na ieder tochtje de gever er uit trekken, schoonmaken en droog opbergen.

Dan bij het uitvaren van de haven even op autocalibratie drukken via de GPS in je systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 03 mei 2016 08:38 #731833

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
boarderbas schreef :
Wieltjes verlopen. De énige manier om het een beetje OK te doen is een wieltje te hebben met een gefixeerde richting (dus niet zo'n ding wat je in de doorvoer kan draaien) en dan na ieder tochtje de gever er uit trekken, schoonmaken en droog opbergen.

Dan bij het uitvaren van de haven even op autocalibratie drukken via de GPS in je systeem.
Ik het het deel dat in het water zit in de antifouling gezet en na droging het wieltje met wd40 ingespoten. Loopt uitermate soepel en deed het op de vorige boot al ruim een jaar probleemloos.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 03 mei 2016 09:00 #731854

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Probeer eens een factory reset, en daarna opnieuw calibreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 03 mei 2016 09:05 #731858

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5801
Gregor schreef :
Waterblok schreef :
Mijn St60 kan je met een druk op desnoods gelijk zetten aan de gps snelheid.
Als je die in het netwerk hebt natuurlijk.

Toch verloopt at altijd weer na verloop van tijd, waarom weet ik niet.
Die tip zou ik wel willen weten :)
Ga donderdag naar de boot en zal uit de handleiding hier citeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Log geeft veel te lage snelheid, wat te doen? 03 mei 2016 10:17 #731902

  • X-lander
  • X-lander's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl