Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kielnaad: roest

kielnaad: roest 24 apr 2016 15:40 #728998

De zoektocht naar een "nieuwe" zeilboot loopt op volle toeren, de laaste weekends ben ik full-time jachtjes gaan bekijken. Vandaag even stilgestaan bij een Etap (van 25 jaar oud); vond ik wel wat hebben....
Mààr... de boot staat nog op wal, het onderwaterschip is dus goed te inspecteren. En daar viel meteen een slordige romp-kielverbinding op, ttz over de ganse naad is roestvorming opgetreden. De kielbouten binnnenin zagen er overigens nog goed uit (ik heb ze helaas niet allemaal gezien :blush: :blush: :blush: )...

Vraag: is dit nu een majeur probleem en een no-go of kan ik hiermee verdergaan? (bvb dit seizoen uitvaren en volgende winter laten herstellen).

WS






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 16:25 #729011

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Roest aan de kielflens, en roestvlekken onder de schertsplaat binnen. Om dat goed op te lossen zal de kiel eraf moeten, alles ontroesten, en vermoedelijk met nieuwe kielbouten gemonteerd. Best een operatie dus.
Of je er een seizoen, of langer, mee door kunt varen zal afhangen van de vraag hoe ver de kielbouten zijn aangetast: dat kan je alleen zien door ze te trekken. Uiterlijk van de bovenkant zegt helemaal niets.
Ik denk wel, dat de boot zal lekken als je 'm zo in het water gooit. Hoeveel, dat is dan weer een gok.

Al met al op z'n minst reden voor een goede aankoopkeuring.
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 16:26 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 17:02 #729021

Oei....m'n enthousiasme plots getemperd.
Volgens de verkoper komt er geen drup in en is er niet zoveel an de hand. Toch even twee maal nadenken of ik zin heb in de mogelijke kosten en onzekerheid...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 17:10 #729022

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Lijkt mij niet veel kwaads in te zitten. Het is een aangezette kiel, die gaan nu eenmaal roesten, zeker na 25 jaar. Dit wil niet zeggen dat de rest van de aanzet roest. Wat je ziet kan heel lokaal en oppervlakkig zijn.

Maar goed, als je twijfelt schakel je Olav in B) Zeker bij zulke oudere bootjes.
Sous les pavés, la plage.
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 17:11 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 17:14 #729023

Hmmm, die klodders kit rondom de moeren op de onderste foto doen vermoeden dat het daar gelekt heeft. En is dat op die wrang (zelfde foto) vuiligheid of een barst (tussen vlak en wrang)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 17:29 #729028

De foto in origineel formaat....



Een barst heb ik niet gezien, maar die klodders kit... tja, toch allemaal een beetje dubieus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 17:47 #729030

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Mijn advies: 1 laat er een expert (Olav?) naar kijken. Je moet dit echt van dichtbij bekijken en niet van een paar foto's. En 2 maak een beding dat als het lekt er minstens €500 van de prijs af gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 18:03 #729036

Die expert schakel ik sowieso in, heb ik ook afgesproken met de koper, mn indien we tot een financieel vergelijk komen er als opschortende voorwaarde geldt dat de boot een aankoopkeuring moet doorstaan.

Ik vraag me wel af of je er komt met 500 euro. Ik heb zelf 2 linkerhanden maar wel veel goeie wil en brute kracht. Als ik aan een klus begin, maak ik vaak meer stuk...om dan uiteindelijk toch de hulp in te moeten roepen van een professional...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 18:13 #729038

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Is het een 28i?
Ligt genoeg te koop! Bij twijfel niet doen!
De achterste barsten aan de kiel (buitenkant) kunnen wijzen op aan de grond lopen. Dit zou ook binnen te zien moeten zijn.
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 18:42 #729052

Jep, 28i. Nu, het moet gezegd...de vraagprijs is aanlokkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 18:45 #729054

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
NIET door laten van de wijs brengen!
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 19:09 #729073

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 915
Kijkend naar de foto's van de kielaanhechting buitenzijde:
Klopt het dat de eerste foto aan SB is genomen, en de tweede aan BB?
Wat opvalt is dat op de eerste foto een roestaftekening zichtbaar is die een rechte lijn vormt, terwijl de tweede foto een sterk golvende lijn laat zien. Op de tweede foto lijkt het dan ook een 'plak' plamuur die losbreekt van de ondergrond, hetzij door corrosie van de flens, hetzij door (lichte?) beweging van de kiel, of uiteraard een combinatie van die twee. Het rechte lijntje op de eerste foto zou de aftekening van een randje plamuur/kit net langs de kielflens kunnen zijn.
Enkele vragen die naar aanleidingen van deze twee foto's opkomen: Hoe ziet het achterste deel van de buitenzijde kielflens aan SB er uit? Waarom is op de ene plaats een plak plamuur losgebroken, en op de andere plaats slechts een randje ontstaan? Is er ooit wat met plamuur gerommeld om de afwerking mooi glad te maken? Op zich hoeft dit alles niet op problemen te duiden, het is immers een boot van 25 jaar oud, maar het zou wel fijn zijn om het helder te hebben, iets wat door onder meer het vergelijken van beide zijden, kijken met strijklicht en het losmaken van de toch al los zittende plamuur al snel beter in beeld komt.

En dan de foto van de kielbevestiging binnenzijde. Zwarte kit rondom de kielmoeren. Is deze er tussenuit gedraaid bij het bevestigen van de kiel, of later om de moeren heen gesmeerd? Waar komen de verkleuringen op de omringende witte coating vandaan? Betreft dat oude lekkagesporen, corrosie? En dan het meest in het oog springend en vragen oproepend: wat is er op de foto van de kielbevestiging zichtbaar net boven en links van de RVS contraplaat? Is dat een scheurtje die zichtbaar is door vuil, of is het een kitrandje? Of alleen maar vuil? En wanneer je kijkt links van de RVS contraplaat, waar het vlak overgaat in de wrang, waarom zie je dan zowel gelige verkleuring als wit? (met name zichtbaar ter hoogte van de onderste kielmoer). Is er ter plaatse wat weggeveegd, schoongemaakt of geschilderd? En naar welke kielbevestiging kijken we hier? Hoe ziet met name de achterste kielbevestiging eruit?

Al met al vragen die waarschijnlijk wel te beantwoorden zijn wanneer je nog eens gaat kijken en veel foto's maakt, zowel van buiten als binnenzijde kielbevestiging.
In het gunstigste geval komt er wat slecht en te dik aangebrachte plamuur los door lichte corrosie en/of beweging van de kielflens en heeft een zorgzame eigenaar ooit preventief wat kit gesmeerd hier en daar. Kom je vaak tegen, niets aan de hand dus. In een minder positief geval heeft de kiel ooit een zware opdonder gehad met schade aan de ophanging tot gevolg.

Ga voordat je verdere stappen neemt in ieder geval nog eens goed kijken, de boot vertelt het verhaal wel.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 19:52 #729097

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ik zou NIET aan die boot beginnen......het ziet er niet uit aan de buitenkant.
Ik denk dat je andermans ellende er mee koopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kielnaad: roest 24 apr 2016 20:31 #729121

Olav, bedankt voor de feedback! Ik weet nu toch al een stuk beter waarop te letten bij een tweede bezoek. En dan zonder die roze bril op kijken of ik ermee verder ga...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl