Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: schuifdak vraagje

schuifdak vraagje 02 apr 2016 21:02 #721714

Ik ben lekker bezig om mijn oude Neptun 22 weer netjes en vaarklaar te krijgen. D'r is al een boel gebeurd. Voornamelijk ook aan t interieur en houtwerk. Maar ik ben ook nog wel op zoek naar een goed advies voor het volgende:
Het polyester kajuitdak 'schuift' in de teakhouten dakrailing. Er is geen lagerwerk/rails of zo aanwezig. Gewoon materiaal op materiaal. Dat gaat erg stroef. Hoe kan ik dat goed "gangbaar" maken? De teakhouten railing heb ik al goed geschuurd/glad gemaakt en gebeitst/gelakt en ook 't poly schuifdak heeft geen braampjes of zo , dus daar kan de 'stroefheid' niet meer vandaan komen...

Iemand een tip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 02 apr 2016 22:18 #721738

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Kun je er geen rvs strip op maken?
Die van mij loopt hier op en glijd perfect.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 02 apr 2016 22:24 #721740

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik denk dat het polyester meer schuurt dan schuift over het hout. De onderzijde van je schuifluik is immers nooit helemaal glad. De tip van Domper om twee RVS stripjes op het hout te maken lijkt mij dan ook een goede. Afhankelijk van de situatie moet je daarvoor het hout waarschijnlijk een beetje uitfrezen. De strip kan je prima verlijmen met epoxyhars op het hout mocht je er niet in willen of kunnen schroeven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 06:33 #721770

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
bij mijn neptun 20 zijn in de teakhouten dakrailing twee aluminium u profielen ingevreest waar het dak in schuift ,ik neem toch aan dat dat bij de neptun 22 ook zo is. bij mij gaat dit niet zwaar.
Heb je ze bij het lakken er af gehad ,misschien heb je links en rechts werwiseld een milimeter verschil en de boel loopt vast .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 06:41 #721774

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Vervangen voor POM of nylon strips
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 09:09 #721837

Dank voor al jullie adviezen.
En in antwoord op vragen/opmerkingen:
- Ik heb de rails nog niet gedemonteerd gehad. Wellicht heeft de vorige eigenaar dat wel onlangs gedaan en dat het daardoor misschien zo stroef loopt. Het is het nazien waard...
- Er zit nu géén alu/metaal/kunststof/nylon profiel/strip in de rail. Ik begrijp dat dat toch eigenlijk wel het handigste is...

klusje voor de zomeravonden :-)

@zeiloor...
heeft een neptun20 ook een hefdek...? en zo ja: hoe krijg je het voor elkaar om dat in je ééntje op te zetten? De vergrendeling op de 'schaar' zit aan de buitenkant en het lukt me niet om met twee handen het dak mooi horizontaal te liften (van binnen uit) en dan met mijn derde hand :sick: de vergrendeling aan de andere kant van t doek, én buiten goed te schuiven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 11:15 #721877

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
De neptun 20 heeft ook een hefdak en die druk ik zo omhoog ,er zitten bij mij stangen die ik aan de binnenkant omhoog zet op iedere hoek zit er een en dat is mijn vergrendeling ,ik begin te denken dat de vorige eigenaar wat gesloopt heeft

Hier de pdf folder als je naar onder scroll zie je een foto en daar zijn de stangen te zien van het hefdak www.neptun22.de/boot/neptun_klasse/backdecker.pdf

hier nog een neptun site met info www.neptun22.de/boot/neptun_klasse/schriftzug.php
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 11:48 #721881

hoi...
dank voor je uitleg, Zeiloor.... De stangen op t plaatje heb ik inderdaad niet (meer). Ik denk overigens dat de vorige eigenaar niets bewust gesloopt heeft, maar dat t gewoon kwijtgeraakt is, of zo... Of dat ie inderdaad een keer t complete dak gedemonteerd heeft (waardoor t nu ook zo stroef zou kunnen lopen?) en dat dit daarbij is weggeraakt. Ik zal in ieder geval weer iets fabrieken. Want ik vond het ook al niet zo'n stevige constructie... alleen die 12 mm (alu?)pijpjes. Als je een keer zou moeten steunen op je dak in het voorbij-lopen, zakt de boel geheid in elkaar...

Dank in ieder geval ook voor de linkjes. Ik had al wel iets soortgelijks, maar t plaatje verduidelijkt nog een boel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 14:56 #721902

Ik heb textiel tape in de gleuf gelijmd. Watervast en het polyester luik schuift soepel over de bovenkant van het tape.
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 14:59 #721903

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Begin eens eenvoudig: beetje vaseline op de glijvlakken. Je kunt altijd de zaak nog slopen en strippen aanbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 15:29 #721904

Wrijf een waxinelichtje over het loopvlak. Een lichtje gaat 10 jaar mee.

Werkt erg goed en trekt geen vuil aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 15:33 #721907

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
boarderbas schreef :
Wrijf een waxinelichtje over het loopvlak. Een lichtje gaat 10 jaar mee.

Werkt erg goed en trekt geen vuil aan

Dit werkt echt! Die tip hebben we ook van een antiquair voor de schuiflades in onze kast..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 17:11 #721927

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Ritsen soepel maken eveneens net een waxine kaarsje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 03 apr 2016 20:29 #722044

Die tip van het waxinelichtje kende ik nog niet. Die ga ik onthouden... :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 04 apr 2016 06:17 #722120

Waxinelichtje uitwrijven lijkt me verreweg de makkelijkste, goedkoopste en snelste oplossing.
Uiteraard wel eerst ff het aluminium kuipje er af halen... :whistle: :laugh:

Ik ben alleen bang, dat als t NIET werkt, de boel zo vet is geworden, dat ik het wel kan vergeten om er alsnog een strip in te lijmen. Dat gaat nooit meer hechten.

Hmmm... begin te twijfelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 07 apr 2016 14:36 #723528

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 557
Ik kijk aandachtig mee, bij mij precies hetzelfde: materiaal op materiaal schuifdak.
Zijn er ook mensen die zo'n glij-lager-rail ergens op de kop hebben getikt?
Dit als alternatief voor het waxinelichtje en de textieltape van Bertilbeumer.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 07 apr 2016 17:35 #723624

Van t weekeind wordt t mooi droog weer....
Dan ga ik dus een strook Duct-textiel-tape in de 'gleuf' plakken... en daar smeer ik dan lekker kaars-/waxine vet op....

Misschien is de oplossing er dan niet één voor de eeuwigheid, maar t kost nix en is t proberen waard.
Als t niet werkt heb ik in ieder geval nog de mogelijkheid om alsnog een strip er in te lijmen lijkt me...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schuifdak vraagje 10 apr 2016 08:30 #724379

Hmmm... helaas niet aan toe gekomen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl