Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pakking huiddoorvoer

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 12:07 #717611

  • zigzag2
  • zigzag2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Hallo zeilforum,

Ik heb zopas de trotse eigenaar van een Van de Stadt Frona 41, een one-off versie van de forna 37, gebouwd in woodcore redcedar epoxy, bouwjaar 2007.
www.devalk.nl/en/yachtbrokerag...-STADT-FORNA-41.html
Deze staat nu aan de kant en ben bezig met het onderwaterschip.
Wat me opviel is dat alle huiddoorvoeren en gevers een rubber pakking hebben langs de buitenkant van de romp, er is ook kit gebruikt, dat zie ik aan de binnenkant.
Op de foto (4142) kan je zien dat de rubber aangetast is, dit is ook de doorvoer van de vuilwatertank op de andere doorvoeren is de rubber wel nog goed (foto4144).
Mijn vraag, is dit de juiste plaats voor de rubber pakking, ik zou die eerder langs de binnenkant monteren, tussen romp en moer, de buitenkant zou ik kit gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 12:13 #717616

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Als je foto.s bekijkt dan lijkt het de afdichting kit aan de buitenkant.
Rond de huid door voer afgesmeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 12:22 #717622

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30065
zigzag2 schreef :
Hallo zeilforum,Wat me opviel is dat alle huiddoorvoeren en gevers een rubber pakking hebben langs de buitenkant van de romp, er is ook kit gebruikt, dat zie ik aan de binnenkant.
[knip]
Mijn vraag, is dit de juiste plaats voor de rubber pakking, ik zou die eerder langs de binnenkant monteren, tussen romp en moer, de buitenkant zou ik kit gebruiken.

Die rubber pakkingen zijn een beetje onzin. De vorige eigenaar of de bouwer (zelfbouw?) heeft dat een slim idee gevonden, maar als zo'n pakking ook maar op een enigszins bol of hol oppervlak zit, wordt ie niet gelijkmatig aangedrukt, waardoor de effectiviteit beperkt is.

In de praktijk worden huiddoorvoeren alleen met kit gemonteerd.
Er zijn ook mensen die ze er met ingedikte epoxyhars er in lijmen, wat permanenter is, maar voor een doorvoer geen probleem hoeft te zijn: slijtage hebben ze niet.

Nu ben je op een punt gekomen waar de slimheid van koekenbakker die ze gemonteerd heeft zich tegen je gaat keren. Als ze verteren lijkt het me slimmer om de pakkingen te verwijderen en de doorvoeren, als er niks aan mankeert, goed schoon te maken en opnieuw te monteren met kit.

Zijn het messing doorvoeren en lig je op zout water? Vervang dan de doorvoeren (en eventuele afsluiters) door brons of kunststof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 12:26 #717625

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30065
dehler schreef :
Als je foto.s bekijkt dan lijkt het de afdichting kit aan de buitenkant.
Rond de huid door voer afgesmeerd.

Hahaha; ik geloof dat je gelijk hebt. Misschien wordt hier kit voor rubber aangezien.. Rubber pakkingen; ik vond het al zo'n raar verhaal..
Laatst bewerkt: 21 mrt 2016 12:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 12:28 #717628

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
lodewijk stegman schreef :

Zijn het messing doorvoeren en lig je op zout water? Vervang dan de doorvoeren (en eventuele afsluiters) door brons of kunststof.

Kies bij brons voor zeewaterbestendig brons waarbij je zeker weet dat zowel huis als kogel van dat materiaal gemaakt zijn (tijdens mijn zoektoch destijds vond ik zeewaterbestendige kogelkranen met (niet zeewaterbestendig) messing kogel). DZR messing is ook een uitstekend alternatief.

Edit: gevonden; bronzen afsluiter met messing kogel...

Laatst bewerkt: 21 mrt 2016 12:32 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 12:59 #717638

Die kogel is ook eigenlijk minder belangrijk dan het huis en de doorvoer zelf.
Immers, doorlaten van een afsluiter heeft normaliter geen vervelende gevolgen ( mits er overal waar nodig hevelbrekers/beluchters in de leidingen/slangen zitten en de slangen jaarlijks worden geinspecteerd) omdat er immers geen water in de boot komt.
Alleen als er verderop een slang kapot gaat of een leiding lek raakt krijg je problemen bij een doorlatende afsluiter . Maar dat zijn twee fouten tegelijk wat bij goed onderhoud nogal onwaarschijnlijk is.
Bovendien komen er op de kogel vrijwel geen krachten waardoor , zelfs bij verbrossing, een breuk onwaarschijnlijk is.
Wel moet je af en toe ( elke 5 jaar of zo) de afsluiter demonteren en de kogel inspecteren. Indien die poreus begint te worden kun je hem eventueel vervangen.Voor de betere(lees duurdere) types zijn wel revisiesetjes verkrijgbaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 13:12 #717646

  • zigzag2
  • zigzag2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
dehler schreef :
Als je foto.s bekijkt dan lijkt het de afdichting kit aan de buitenkant.
Rond de huid door voer afgesmeerd.

De zwarte rand langs de buitenkant van de doorvoer is geen kit daar ben ik zeker van.

De rubber pakking is waarschijnlijk EPDM.

ie rubber pakkingen zijn een beetje onzin. De vorige eigenaar of de bouwer (zelfbouw?) heeft dat een slim idee gevonden, maar als zo'n pakking ook maar op een enigszins bol of hol oppervlak zit, wordt ie niet gelijkmatig aangedrukt, waardoor de effectiviteit beperkt is.

Dat idee had ik ook van de rubber pakking, door de ronding van de boothuid sluit die nooit gelijkmatig aan de huiddoorvoerflens.

Dus rubber (EPDM) pakking niet gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 13:18 #717649

  • zigzag2
  • zigzag2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
lodewijk stegman schreef :
Zijn het messing doorvoeren en lig je op zout water? Vervang dan de doorvoeren (en eventuele afsluiters) door brons of kunststof.

Of het messing is ben ik nog niet achter, als ik ze vervang zullen het kunststof versies worden van tru design. Daar heb ik op mijn vorige boot goede ervaring mee (lees nooit problemen mee gehad).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 13:27 #717652

zigzag2 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Zijn het messing doorvoeren en lig je op zout water? Vervang dan de doorvoeren (en eventuele afsluiters) door brons of kunststof.

Of het messing is ben ik nog niet achter, als ik ze vervang zullen het kunststof versies worden van tru design. Daar heb ik op mijn vorige boot goede ervaring mee (lees nooit problemen mee gehad).

Als ik naar de linker foto kijk zie ik wel een paar roze vlekken wat duidt op ontzinking en dan is het heelaas de slechte kwaliteit messing.
Misschien sowieso maar vervangen ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pakking huiddoorvoer 21 mrt 2016 13:47 #717661

Als je toch gaat vervangen, zou ik voor kunststof gaan is vaak ook iets goedkoper en gewoon goed
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl