Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mastvoet

Mastvoet 20 mrt 2016 15:02 #717282

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Een flinke tijd geleden heb ik hier al eens over gepost. Maar door tijdgebrek ed. is het er niet van gekomen. Nu is er van zeilen ook niet veel gekomen dus was er ook niet veel noodzaak.

Met de inspiratie van Baasklusje z'n aluminium mastvoet ga ik aankomende 2 april hetzelfde (denk ik) doen.

Het probleem:
De bouwer heeft onder de mastspoor een houten mastvoet met polyester gelamineerd gebruikt. Echter is hier water
tussengekomen en is het hout zacht dus geen ondersteuning meer.





Nu wil ik het hout en polyester weghalen en de plaat vervangen door een op maat gemaakte aluminium plaat. Er moeten namelijk uitsparingen voor de kiel bouten in komen.

Ik heb nu alleen twee vragen. De plaat wil ik op het vlak monteren met epoxy(lijm) eventueel wat dik gemaakt met katoenvezels. En vervolgens de mastspoor daarop bevestigen met bouten zoals dat nu ook gedaan is.

Is epoxy op het vlak voldoende? Of moet ik de aluminium plaat nog aan het vlak bouten? De huidige 4 bouten lopen door de mastvoet en een stukje het vlak in. Ik heb 1 van de bouten verwijderd en het was te verwachten dat er geen schroefdraad meer in zit dus de bouten zitten er een beetje voor spek en bonen in.

Nu kan ik deze gaten dicht maken en kortere bouten in de nieuwe aluminium plaat schroeven (getapt) en niet meer door het vlak heen. Maar dan is er alleen een verbinding tussen de mastspoor en aluminium plaat van 4cm. En die plaat zit dan alleen vast op het vlak met epoxy. Is dat voldoende??

Anders moet ik de gaten die er nu zitten opruimen en vullen met epoxy en daarna in het epoxy tappen.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 15:05 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 20 mrt 2016 15:22 #717287

Die blokken zijn slechts vulling en worden enkel op druk belast.

Als je spanners hebt vanuit je kajuitdak naar de mast, dan kan bij het losgooien van de verstaging trekspanning komen te staan. Als de mast vast zit aan het spoor dan zal deze kracht aan de blokken trekken.

Goed opruwen en vasplakken met Epoxy lijkt me meer dan prima.

Alu lijkt me wat overbodig. Wat kops hardhoud in een laag glasmat inpakken is ook prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 20 mrt 2016 15:34 #717293

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Goed om te lezen. Dan maak ik de gaten dicht en tap ik alleen in het aluminium.

Ik ga overigens nog wel voor aluminium er staat daar wel een wat regenwater dus heb daar meer vertrouwen in. En niet zo in mijn hout en polyester kunsten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 20 mrt 2016 15:43 #717297

De mast moet onderin wel goed vaststaan naar voor, achter en opzij.
Wat je niet wilt is dat als een stag breekt dat dan de mast onderin naar voor, achter of opzij kan, dat zou een enorme ravage maken onderdeks en ook het gat in het dek zou er niet beter van worden. Je wilt dan dat de mast breekt op dekhoogte. Daarvoor is nodig dat de boel erg goed vast staat onderin. Is ook een eis in de ISAF veiligheidsregels voor ORC.

Misschien overwegen om de voet ietsje verstelbaar te maken op de alu plaat? Totaal iets van 3 a 4 cm voor/achter is genoeg, daarmee kun je de mastvalling voldoende regelen. Niet dat je het vaak zult gebruiken, maar als je nu toch bezig gaat....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 15:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 20 mrt 2016 15:44 #717298

Je zal epoxy bedoelen.

Waarom maak je het geheel niet van een papje van epoxy en 50% microballoons en 50% katoen? Laat je het maststpoor er gewoon vol en zat in zakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 20 mrt 2016 15:48 #717299

Baasklusje schreef :
De mast moet onderin wel goed vaststaan naar voor, achter en opzij.
Wat je niet wilt is dat als een stag breekt dat dan de mast onderin naar voor, achter of opzij kan, dat zou een enorme ravage maken onderdeks en ook het gat in het dek zou er niet beter van worden. Je wilt dan dat de mast breekt op dekhoogte. Daarvoor is nodig dat de boel erg goed vast staat onderin. Is ook een eis in de ISAF veiligheidsregels voor ORC.

En ik heb dus eerstehands mogen zien wat er gebeurt als de mast valt, breekt net boven de uitgangen van de vallen en dan aan de vallen, als een kurkentrekker steunend op de voetrail, de mast van de mastvoet trekt. In de golven kwispelt je stomp dan in je interieur en slaat alles kort en klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 20 mrt 2016 15:49 #717300

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
boarderbas schreef :
Je zal epoxy bedoelen.

Waarom maak je het geheel niet van een papje van epoxy en 50% microballoons en 50% katoen? Laat je het maststpoor er gewoon vol en zat in zakken.

Idd epoxy.

Zou ook een oplossing kunnen zijn maar dan heb ik wel nieuwe verstaging nodig het geheel zakt dan met 4 cm en aangezien er geen ruimte meer op de spanners over is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 20 mrt 2016 15:52 #717302

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Baasklusje schreef :

Misschien overwegen om de voet ietsje verstelbaar te maken op de alu plaat? Totaal iets van 3 a 4 cm voor/achter is genoeg, daarmee kun je de mastvalling voldoende regelen. Niet dat je het vaak zult gebruiken, maar als je nu toch bezig gaat....

Helder maar zolang ik dat zwarte ding dat ik mastspoor noem vast zet aan de aluminium plaat die op zijn buurt weer vast zit met epoxy dan gaat het geheel niet slingeren.

De mast spoor is al verstelbaar dus dan hoeft de aluminium fundatie dat niet te zijn toch? Lastig op de foto te zien maar de mast heeft onderaan een groef waar hij op het zwarte gedeelte zit. Daar zit ook een bout voor het verstellen
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 15:59 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 20 mrt 2016 16:03 #717305

Botervis schreef :
boarderbas schreef :
Je zal epoxy bedoelen.

Waarom maak je het geheel niet van een papje van epoxy en 50% microballoons en 50% katoen? Laat je het maststpoor er gewoon vol en zat in zakken.

Idd epoxy.

Zou ook een oplossing kunnen zijn maar dan heb ik wel nieuwe verstaging nodig het geheel zakt dan met 4 cm en aangezien er geen ruimte meer op de spanners over is.

Ik bedoel gewoon die dikte van de blokken opbouwen met epoxypap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 02 apr 2016 21:01 #721711

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Nog wat schoonmaken en de spoor in de primer zetten en aflakken. O en een nieuwe achterstag... deze is nu te kort :/
Maar de plaat zit er onder en heb weer ruimte op de spanners.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 03 apr 2016 08:43 #721820

Wat zit er nu (in de nieuwe situatie) tussen vlak en mastvoet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 03 apr 2016 10:35 #721865

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Een aluminium plaat. Met uitsparingen vior de kielbouten.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvoet 03 apr 2016 13:06 #721891

Netjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl