Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat?

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 29 feb 2016 21:31 #710880

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 557
Hallo allen,

Aangezien ik steeds vaker solo vaar en ik vanaf de helmstok nèt niet bij m'n valstoppers kan komen, wil ik kijken om een langere helmstok aan te schaffen/te maken. Nu ben ik erg gecharmeerd van helmstokken met zo een 'lus/donut' erin die ervoor zorgen dat het uiteinde wat breder is (en ik dus met m'n helmstok in de hand op het gangboord kan zitten).

Het issue:
Ergens las ik al op het ZF forum dat multiplex niet het type hout is wat je wil hebben, omdat het niet flexibel genoeg is of iets dergelijks. Wat nou als ik wel een helmstok maak van laagjes multiplex, deze met epoxy verlijm en dat met glasmatten omwikkel?
2 componenten verf er overheen tegen UV en voila. Of denk ik dan te makkelijk?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtengang.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 29 feb 2016 21:35 #710892

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Glasmatten en epoxy is niet zo'n goede combinatie. Gebruik keeperweefsel. Maar dat krijg je er niet makkelijk om, dus moet je met vacuum gaan werken. En vergeet de nitril handschoenen niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 29 feb 2016 22:18 #710920

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Dat kan prima zo maar denk aan wat Houtman zegt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 29 feb 2016 22:18 #710921

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
D.A.Houtman schreef :
Glasmatten en epoxy is niet zo'n goede combinatie. Gebruik keeperweefsel. Maar dat krijg je er niet makkelijk om, dus moet je met vacuum gaan werken. En vergeet de nitril handschoenen niet.

Zou polyester, in dit geval niet beter, en goedkoper uitkomen, als epoxy ?
Of gewoon laagjes hout op elkaar lijmen, en daarna omwikkelen met polyester en glasmat.

Enkele linkjes uit het verleden : zelf helmstok maken 2011

zelf helmstok vervangen 2014
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 29 feb 2016 22:22 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 29 feb 2016 22:20 #710924

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
gewoon om en om laagje essen en een laagje mahonie lijmen.
Geen geouwehoer met mpx en glas en weet ik wat en ziet er ook nog eens gewoon MOOI uit.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 29 feb 2016 22:30 #710926

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Ik heb nog enkele vraagjes,
- Welke lijm zou je hiervoor moeten gebruiken?

- Ik heb een reserve helmstok 2de hands gekocht, dat is een gebogen helmstok met afwisselende lagen, heel mooi, maar heeft wel enige plekken waar de stukjes van de lagen ontbreken.
Hoe kan ik dit mooi en stevig herstellen?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 29 feb 2016 22:41 #710930

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Ik heb nog enkele vraagjes,
- Welke lijm zou je hiervoor moeten gebruiken?

Epoxy
- Ik heb een reserve helmstok 2de hands gekocht, dat is een gebogen helmstok met afwisselende lagen, heel mooi, maar heeft wel enige plekken waar de stukjes van de lagen ontbreken.
Hoe kan ik dit mooi en stevig herstellen?

Epoxy ;)

Nee echt zonder gekheid. Helmstok mooi kaal schrapen opschuren met korrel 80-200 tot ie weer mooi op kleur is en mooi glad. Gaatjes vullen met epoxy en dan mooi in de blanke lak zetten.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 08:12 #710994

...met UV blocker...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 08:41 #711001

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1528
Misschien heb je hier iets aan, een paar jaar geleden een nieuwe gemaakt voor die van mij, lagen essen en mahonie.

Link is naar eerste bericht over het maken, gewoon verder naar beneden scrollen.

www.zeilersforum.nl/index.php/...?limitstart=0#374148
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 08:43 #711002

TS schrijft in de OP:
Fortura schreef :
Nu ben ik erg gecharmeerd van helmstokken met zo een 'lus/donut' erin die ervoor zorgen dat het uiteinde wat breder is

Hoe zou je dat kunnen maken (al of niet in combinatie met gelamineerde laagjes hout)?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 08:44 #711004

Ik heb een paar jaar geleden ook een helmstok gemaakt van essen en mahonie. De Amsterdamse fijnhouthandel adviseerde mij om Titebond Ultimate III lijm te gebruiken en dat werkte prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 08:45 #711006

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Hey die is handig, puts er onder en je kunt poepen en sturen tegelijk :evil: :whistle: :woohoo:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 09:41 #711021

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1528
TS schrijft in de OP:
Fortura schreef :
Nu ben ik erg gecharmeerd van helmstokken met zo een 'lus/donut' erin die ervoor zorgen dat het uiteinde wat breder is

Hoe zou je dat kunnen maken (al of niet in combinatie met gelamineerde laagjes hout)?

Even een voorbeeld tekening voor je gemaakt, de getekende deling, kan je natuurlijk overal maken.



Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 10:15 #711031

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 557
Dank voor de reacties en bedankt Dicer voor de tekeningen.
Zoiets bedoel ik inderdaad!
Het voordeel is dat ik geen kromming erin hoef te hebben omdat de roerkoning al vrij hoog staat.

Hoe zou je dan het lus gedeelte kunnen maken?
Dat zal waarschijnlijk uit 1 stuk hout moeten komen of niet?
Betekent veel plank en resthout...
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 10:48 #711056

Sturgeon22 schreef :
Ik heb een paar jaar geleden ook een helmstok gemaakt van essen en mahonie. De Amsterdamse fijnhouthandel adviseerde mij om Titebond Ultimate III lijm te gebruiken en dat werkte prima.

Ze zullen best geode adviezen geven maar in dit geval voel ik toch twijfel als ik op de website van de fabrikant kijk.www.titebond.com/product.aspx?...f7-8a9c-b53970f736af
Daar staat nl o.a. "Not for structural or load bearing applications" en de krachten op een helmstok kunnen , zeker bij een lange , erg groot worden door de hefboomwerking.
Eigenlijk is een van de beste lijmen voor zoiets resorcinol lijm(bijv. faduursma.nl/316-aerodux-houtlijm-resorcinol ) of , wat moderner , gewoon een goede epoxylijm.Vraag daarvoor bijv. eens bij Polyestershoppen of Polyservice wat zij aanbevelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 10:58 #711063

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
Fortura schreef :
Hoe zou je dan het lus gedeelte kunnen maken?
Dat zal waarschijnlijk uit 1 stuk hout moeten komen of niet?
Betekent veel plank en resthout...

ik zou inderdaad een aantal plankjes op elkaar lijmen, en dan met de boven frees het model er in snijden. Dan de zijkanten afronden met een kwartrond frees en je bent al een mooi eind op weg.

En ja, veel resthout. Je kan ook een vierkant lijmen in molenwiek-verband. Minder materiaal, maar ook minder stevig.
Als het zaagwerk klaar is kan je er een laagje dun keeperweefsel omheen doen in epoxy. Dan schuren en aflakken met DD blanke lak. Je ziet dan nauwelijks iets van het weefsel.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 01 mrt 2016 11:00 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 11:28 #711085

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1528
Hoe zou je dan het lus gedeelte kunnen maken?
Dat zal waarschijnlijk uit 1 stuk hout moeten komen of niet?
Betekent veel plank en resthout...

Een manier is wat roblisto voorstelt, Een aantal latjes op maat wisselend 45 / 90 gr maken en op elkaar stapelen" ( wel de 45 en 90 gr per laag afwisselen) en verlijmen (epoxy) tot je de goede dikte hebt, daarna vorm frezen en afronden.
door de overlap bij de "joints" krijg je een zelfs sterker geheel al dat je het van massief zou maken.



Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2016 11:30 door DICER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 11:40 #711091

Vwb de lijm: ik heb watervaste houtlijm gebruikt voor het lamineren van mijn helmstok. Is sterk genoeg want je verlijmt een hele grote oppervlakte in verhouding tot de krachten.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 11:51 #711094

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Kleine noot, houtlijm is sterk genoeg MITS je de juiste lijmdruk kunt opbouwen en de oppervlakken naadloos sluiten.
Wat dat betreft is epoxy gewoon in het voordeel aangezien er praktisch geen druk nodig is en het ook nog een beetje vullend werkt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 12:06 #711098

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Je maakt het wel erg ingewikkeld op deze manier, Dicer. Als je de afmetingen van de "lus" bekijkt zijn die niet meer dan15x20 cm. opgebouwd uit 6 lagen multiplex van 6 mm kan dat dus uit een strook van 120 x 15 cm multiplex. Uitzagen met de decoupeerzaag en afronden met grof en fijn schuurpapier, als je geen frees hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 12:16 #711104

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1528
@ Jerry;
De afmeting van de lus is in de eerste tekening 30 x 20 cm en in de tweede 40 x 30 als je het weten wilt, dus de 15 x 20 cm is van jou een aanname.... maar daar gaat het niet om, je kan de lus in alle afmetingen maken.
de vraag was dan ook niet hoe uit multiplex, maar uit lagen hout ( essen en mahonie)
Verder is het natuurlijk aan een ieder waar je een helmstok van maakt, maar ik ben persoonlijk een voorstander van essen en mahonie.
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 13:30 #711136

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
@Dicer: dat zijn wel erg grote lussen. Met die maat zou ik een helmstokverlenger aanbevelen. Je hebt gelijk: ik ging zonder meer uit van lagen multiplex omdat ik al eens een rond stuurwiel heb gemaakt van laagjes 6 mm multiplex. Als je massief hout gaat gebruiken is jouw variant met de hoeken van 45 gr de oplossing, ook voor de sterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 01 mrt 2016 13:44 #711141

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1528
Ging ook niet om de afmeting in het voorbeeld, maar om het principe :) ( I know, sometimes size dóes matter) :laugh:
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 02 mrt 2016 09:46 #711440

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 557
Er is nog nooit zoveel in het openbaar over m'n lus gesproken!
Alle gekheid op een stokje, dit heeft toch wat meer voeten in aarde dan ik in eerste instantie had gedacht.
Mede ook omdat ik het gewoonweg nooit voor elkaar krijg om iets wat recht uitgetekend is ook daadwerkelijk recht uit te zagen en recht op elkaar te verlijmen. En dan nog niet eens te spreken over het afronden van de hoeken etc.

In een ouder draadje kwam ik een website tegen, iets van helmstokken.nl of iets dergelijks.
Ik denk dat ik daar maar even ga informeren, tenzij er handige ZF'ers zijn die me hier ook bij kunnen helpen tegen vergoeding.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelf helmstok maken: multiplex + epoxy en glasmat? 02 mrt 2016 10:59 #711461

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
Fortura schreef :
Mede ook omdat ik het gewoonweg nooit voor elkaar krijg om iets wat recht uitgetekend is ook daadwerkelijk recht uit te zagen en recht op elkaar te verlijmen.

dat kan ik ook niet met het gereedschap wat ik hier voorhanden heb. Vandaar de beschrijving van mijn bouwwijze.

reken maar eens uit wat het kost met de plak-en-dan-frees methode: hoe groot moet de lus, hoeveel plankjes plak je dan op elkaar. Ik denk dat het tientjeswerk is, hooguit 100 euro.

Bij dit soort projecten vraag ik me af: wat wil ik, wat heb ik aan gereedschap, wat kan ik? Leuk voorbeeld: als ik een profiel van een roer uitwerk plot ik dat met de hand. Van een lijstje met getallen via een potlood en geodriehoek op een latje. Dat kan natuurlijk veel moderner, maar ik heb geen a3 printer of een cnc freesmachine. Als ik om het jaar een roer bouw, dan is er ook niet veel tijdwinst te halen uit automatiseren; het plotten duurt ca 10 minuten.

Succes met bouwen en keep us posted!

Gr Rob
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 11:00 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl