Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderhoud dek Capolavoro

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:10 #710299

Het was tijd om het oude,slechts 5 mm dikke teak in de kuip (dat ook nog eens tweemaal per jaar onder de hogedrukspuit ging) te vervangen.
Geen sinecure, vooral het verwijderen niet.
Er zat 5 m2 in (kuipvloer en kuipbanken, en ook een paar stukken op de schuine buitenkant van de kuip).
We zijn bijna 30 uur bezig geweest om dat er met hamer en beitel uit te krijgen. Niet te geloven hoe vast dat zat...... Teak zat met zwarte kit gelijmd op een dun plaatje kunststof (HPL, 0,5 mm) en dat zat dan weer met witte kit op de gelcoat.



Ook bleek weer eens hoe nauw het allemaal luistert om water buiten te houden: onder een deel van de teak op een kuipbank was duidelijk wat water aanwezig. Dat kom gelukkig nergens heen (niet de sandwich in) omdat er geen gaatjes in de bank zaten, maar toch....
Duidelijk is te zien dat de manier waarop de kit is aangebracht, haaks op de zijkant van de teak, mooie kanaaltjes maakt tussen de lijmrichels. De bruine vlekken waren nattig. Kit dus altijd aanbrengen evenwijdig aan de rand van wat erop geplakt wordt!




De nieuwe teak wordt onder vacuum in de kit geplakt.








Verder ben ik bezig geweest de antislip (wafeltjespatroon) op het dek te lakken (met wit, niet met blanke lak ;-) ).
Reden is dat het niet schoon te houden was: allemaal kleine zwarte pitjes die slechts met CIF en nagelborstel te verwijderen waren.
Nu zitten er 2 lekker dunne lagen DDlak op.
Voor wie ook zulke plannen heeft:
Materiaal (voor 15 m2) rond 100 eur
- eerst 2 maal ontvetten met DD-ontvetter (stinkt), duur 2 uur
- dan opschuren met 3M schuurmatjes: weer 2 uur
- afplakken: 6 uur
- nog een keer licht opschuren: 1 uur
- stofzuigen: half uur
- weer ontvetten: half uur
- en dan de eerste laklaag: 2 uur
- na 24 maar voor 48 uur: de 2e laklaag, inclusief verwijderen afplaktape 5 uur.

Reken dus op 20 uur, 3 dagen, voor een 36voeter. Maar dan heb je ook wat.
Het verbruik van de DD-lak was ongeveer de helft van de 100 ml/m2 die de fabrikant opgeeft, dat valt dus mee.
Het antislip is er zeker niet gladder van geworden, je schildert die wafeltjes echt niet zomaar 'dicht'.
Bijlagen:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 feb 2016 17:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:13 #710301

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Nieuwe teak ziet er prachtig uit Thomas.

Wat een klus overigens.
Laatst bewerkt: 28 feb 2016 17:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:24 #710303

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Ik vroeg me al af waar je de afgelopen tijd was B)
Ziet er netjes uit. Met hg had je de zwartepuntjes zo kunnen weg spoelen. Maar dit kan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:37 #710309

je doet je nicknaam eer aan.
dat vacuüm, je plakt het er deeltje voor deeltje op of per geheel?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:43 #710310

De teakmeneer (Albert Rijk, Medemblik) heeft die stukken al aan elkaar geplakt, ze komen kant en klaar aan en gaan dan alleen met sika en vacuum erop. Ik ben slechts een klein hulpje, vooral voor het afbikken en aangeven......

Hij heeft ook net een Baltic 37 gedaan (staat naast Capolavoro in de hal) en daarbij heeft hij het gehele kajuitdak (iets van 5 bij 2,5 meter) prefab gemaakt in zijn werkplaats en er in een geheel opgeplakt. Een vakman! Hij heeft jarenlang al het teakwerk (en ander houtwerk) voor de Contestwerf gedaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:45 #710311

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Ik ben benieuwd naar de wafeltjes hoe dat er uitziet. Goed werk Thomas.
Laatst bewerkt: 28 feb 2016 17:58 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:47 #710313

Mooi hoor, vanwaar met vacuüm? Omdat je er dan geen gewichten op hoeft te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:54 #710316

Die kan er weer tegenaan! Dank voor je uitgebreide specificatie - kan wellict nuttig zijn voor anderen.

Volgende keer wél handschoenen aan doen als je met beitel en hamer werkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 17:56 #710317

80 % vacuum, 800 gram/cm2, dus op de kuipvloer (ca 2 bij 0,5 m) is dat 8000 kg.... hoezo gewichten erop zetten ? ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 18:38 #710327

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Volgende keer wél handschoenen aan doen als je met beitel en hamer werkt!

Eeeh waarom?
Met handschoenen heb je totaal geen gevoel meer over het gereedschap waar je mee bezig bent. En knappe jongen als je die beitel in je hand zet als je de beitel in de ene en de hamer in de andere hand hebt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 18:38 #710328

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Niet overwogen om imitatieteak te laten leggen?
Bij ons op het dek zit ook echte teak maar als ik dat moet vervangen gaat er toch imitatie op.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 18:48 #710330

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Prachtig Thomas!

Een hele klus, maar ook eer van het werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 19:02 #710335

Nachtvlinder schreef :

Volgende keer wél handschoenen aan doen als je met beitel en hamer werkt!

Die blote handen zijn van de heer Rijk.
Ik had wel handschoenen aan, maar ik heb gemerkt dat die niet helpen tegen op je duim slaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 19:43 #710346

hscharft schreef :
Volgende keer wél handschoenen aan doen als je met beitel en hamer werkt!

Eeeh waarom?
Met handschoenen heb je totaal geen gevoel meer over het gereedschap waar je mee bezig bent. En knappe jongen als je die beitel in je hand zet als je de beitel in de ene en de hamer in de andere hand hebt.

Ik doel niet op tuinhandschoenen maar goed zittende werkhandschoenen. Geen zware leren lashandschoenen hier maar een lichter type met antislip noppen. Zit als een tweede huid dus je merkt nauwelijks dat je ze draagt. Te vinden in de gemiddelde gereedschapwinkel. Niet de Gamma.

Risico's:
-uitschieten hamer langs beitelkop: beitel schiet naar beneden en knokkels linkerhand schrapen langs werkstuk (komt pas na een tijdje voor als je de smaak te pakken hebt en lekker door ramt.
-je slaat mis: slechts ontvelling of blauwe plek
-beitel schiet uit door botheid of verkeerde hoek: zie eerste punt
-bij deze klus zul je regelmatig het werkstuk schoonvegen. Doe je dit met je handen dan risico op splinters. Goed dat die veger daar ligt!
-scherpe wegspringende schilfers (is meer aan de orde bij het slopen van tegels)

Voor een fijn houtsnijwerkje zou ik denk ik ook liever onbeschermd werken (vanwege het gevoel zoals je zegt), echter hier gaat het om grof sloopwerk. Bij tegels dus ook een veiligheidsbril dragen.

Tijdens mijn verbouwing thuis heb ik gemerkt dat enige consequentie hierin echt pleisters scheelt. En echt a-technisch of lomp ben ik toch echt niet. Hier in de constructiewereld is het niet dragen van de voorgeschreven PPE een doodzonde. Na 2 waarschuwingen volgen ingrijpende maatregelen. Alle keren dat ik ingegrepen heb waren gevallen van "Ach, zal wel meevallen/kost teveel tijd/ik ben zonder gewend"

Zal nu ook wel een lading "doe effe normaal man" over me heen krijgen. Geeft niets, hoort erbij. Wie weet glimlach je wel als je langs het bewuste vak loopt in die gereedschapswinkel en denkt "waarom ook niet eigenlijk?"

On-topic maar weer...
Laatst bewerkt: 28 feb 2016 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 19:50 #710350

mooi klusje Baas!!!, ziet er super uit, vond je ookal rustig nu weet ik waarom :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 19:53 #710351

Ik maakte me ook wel zorgen inderdaad! Hopelijk komt de dynamiek weer wat terug. Seizoen nadert en er zijn (nog) geen echte ruzies geweest. Wel iets met FF dacht ik, maar dat kan het hele jaar door...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 19:54 #710352

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Ik kan op de foto overigens niet zien wat voor hamer er gebruikt word, maar je moet al flink lomp bezig zijn als je met zon gigantische houten hamer je beitel mist ;)

Want ja als je over details en veiligheid begint ;) een beitel gebruik in icm een HOUTEN hamer. Voordeel daarvan is vooral dat de achterkant van je beitel behoorlijk langer leeft.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 19:55 #710353

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Wel iets met FF dacht ik, maar dat kan het hele jaar door...

Netto maar een half jaar he ;) de rest van de tijd slaapt ie HEY!!!
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 20:10 #710360

Dank voor de sportieve reactie! Je hebt een goed punt denk ik. Qua beitels heb je ook meerdere typen: een handbeitel met ronde achterkant - kan kunststof zijn. Die zijn bedoeld als steekbeitel. Die houten types met slag/platte achterkant (met zo'n metalen ringetje) zijn volgens mij wel geschikt (of zelfs bedoeld?) om op te slaan.

Hoe dit allemaal echt heet weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 21:04 #710381

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
hscharft schreef :
Ik kan op de foto overigens niet zien wat voor hamer er gebruikt word, maar je moet al flink lomp bezig zijn als je met zon gigantische houten hamer je beitel mist ;)

Want ja als je over details en veiligheid begint ;) een beitel gebruik in icm een HOUTEN hamer. Voordeel daarvan is vooral dat de achterkant van je beitel behoorlijk langer leeft.

Nog fijner is een hamer met nylon doppen en anti-terugslag vulling in de kop.

In de kop zitten kleine loodkorreltjes die na de klap van de hamer de terugslag opvangt doordat die een fractie later aankomen. Heel fijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 21:14 #710383

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
In feite de moderne variant van de houten hamer ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 21:43 #710390

koko schreef :
hscharft schreef :
Ik kan op de foto overigens niet zien wat voor hamer er gebruikt word, maar je moet al flink lomp bezig zijn als je met zon gigantische houten hamer je beitel mist ;)

Want ja als je over details en veiligheid begint ;) een beitel gebruik in icm een HOUTEN hamer. Voordeel daarvan is vooral dat de achterkant van je beitel behoorlijk langer leeft.

Nog fijner is een hamer met nylon doppen en anti-terugslag vulling in de kop.

In de kop zitten kleine loodkorreltjes die na de klap van de hamer de terugslag opvangt doordat die een fractie later aankomen. Heel fijn!

Hé. Dat kende ik nog niet! Ga ik eens achteraan... Lijkt net een vroege 1april-grap :woohoo: .

@Thomas: mooi hoor! Juist die schuine kuiprand is een heerlijk plek om te zitten, tegen de reling, met een helmstokverlenger.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 28 feb 2016 22:38 #710410

Mooie klus Thomas de Capo ziet er weer puik uit
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 29 feb 2016 08:31 #710464

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Bere klus. Spreek uit ervaring want heb het drie jaar geleden ook gedaan.
Ook verziekt teak t.g.v. schoonspuiten met hogedruk. Ik had af en toe de splinters in m'n kont.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud dek Capolavoro 29 feb 2016 08:33 #710466

Ik heb geleerd dat je teak nooit met de hogedrukreiniger mag afspuiten. Harde borstel met groene zeep werkt verrassend goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl