Het was tijd om het oude,slechts 5 mm dikke teak in de kuip (dat ook nog eens tweemaal per jaar onder de hogedrukspuit ging) te vervangen.
Geen sinecure, vooral het verwijderen niet.
Er zat 5 m2 in (kuipvloer en kuipbanken, en ook een paar stukken op de schuine buitenkant van de kuip).
We zijn bijna 30 uur bezig geweest om dat er met hamer en beitel uit te krijgen. Niet te geloven hoe vast dat zat...... Teak zat met zwarte kit gelijmd op een dun plaatje kunststof (HPL, 0,5 mm) en dat zat dan weer met witte kit op de gelcoat.
Ook bleek weer eens hoe nauw het allemaal luistert om water buiten te houden: onder een deel van de teak op een kuipbank was duidelijk wat water aanwezig. Dat kom gelukkig nergens heen (niet de sandwich in) omdat er geen gaatjes in de bank zaten, maar toch....
Duidelijk is te zien dat de manier waarop de kit is aangebracht, haaks op de zijkant van de teak, mooie kanaaltjes maakt tussen de lijmrichels. De bruine vlekken waren nattig. Kit dus altijd aanbrengen evenwijdig aan de rand van wat erop geplakt wordt!
De nieuwe teak wordt onder vacuum in de kit geplakt.
Verder ben ik bezig geweest de antislip (wafeltjespatroon) op het dek te lakken (met wit, niet met blanke lak

).
Reden is dat het niet schoon te houden was: allemaal kleine zwarte pitjes die slechts met CIF en nagelborstel te verwijderen waren.
Nu zitten er 2 lekker dunne lagen DDlak op.
Voor wie ook zulke plannen heeft:
Materiaal (voor 15 m2) rond 100 eur
- eerst 2 maal ontvetten met DD-ontvetter (stinkt), duur 2 uur
- dan opschuren met 3M schuurmatjes: weer 2 uur
- afplakken: 6 uur
- nog een keer licht opschuren: 1 uur
- stofzuigen: half uur
- weer ontvetten: half uur
- en dan de eerste laklaag: 2 uur
- na 24 maar voor 48 uur: de 2e laklaag, inclusief verwijderen afplaktape 5 uur.
Reken dus op 20 uur, 3 dagen, voor een 36voeter. Maar dan heb je ook wat.
Het verbruik van de DD-lak was ongeveer de helft van de 100 ml/m2 die de fabrikant opgeeft, dat valt dus mee.
Het antislip is er zeker niet gladder van geworden, je schildert die wafeltjes echt niet zomaar 'dicht'.