Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies val in mast

Advies val in mast 22 feb 2016 19:20 #708351

De werf heeft de mast gedemonteerd en in de loods gelegd. Ze hebben geprobeerd de spi val in de mast te doen. Dit is niet gelukt. Hoe krijg je hem erin terwijl de mast ligt: met een trekveer ? En hoe zorg je dat de vallen in de mast niet in elkaar verwikkeld raken ?

Graag reactie, morgen weer aan de slag ermee namenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 22 feb 2016 19:54 #708362

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2223
Hallo Theo,

Dat lukt toch het beste als de mast niet plat ligt. Als je de vallen die er al in zitten strak spant zodat ze niet in de mast kringelen en dan de mast schuin omhoog houdt, kun je bijvoorbeeld een stukje fietsketting aan een dunne lijn door de mast laten zakken aan de kant waar je de val wilt hebben. Met die lijn kun je vervolgens de val er in trekken.

Groet,
Bert.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 22 feb 2016 19:56 #708363

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Een aantal elektriciteits buizen aan elkaar lijmen en die door je mast steken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 22 feb 2016 20:21 #708375

Een andere val gebruiken om hem door te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 23 feb 2016 09:08 #708523

boarderbas schreef :
Een andere val gebruiken om hem door te trekken.

En als je dan zover bent om de nieuwe val erdoor te trekken, trek dan gelijk een "muislijntje" mee . dat is een dun lijntje wat je in de mast laat zitten en wat gebruikt kan worden om een val te trekekn na een valbreuk.

Overigens , de truuk met de fietsketting ( wel eerst ontvetten!) werkt prima maar daarvoor moet de mast toch al gauw minstens 45 graden schuin staan . e dat is aan het eind dus al 7 meter hoog bij een 10 meter mast. :ohmy:
Bij een staande mast werkt dat inderdaad prima . Heb al eens een vent die , hangende aan een kraan bij een 15 meter mast op een gegeven moment dat aangeraden nadat hij al zeker een uur aan het pielen was. Met een ketting was het minuten werk.

Ad
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 09:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 23 feb 2016 09:58 #708547

Ik heb enkele jaren geleden alle vallen opnieuw getrokken bij een liggende mast me een dradentrekker en allemaal tegelijk. Het grootste risico is dat er 2 gedraaid zitten en schavielen.
Ik zou wanneer ik 1 val met doen de bestaande vallen echt strak trekken en dat met een ( stalen) dradentrekker deze door de mast opvoeren..
Mastvoet er af geeft veel bewegingsruimte en inzicht ( deckstepped mast)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 26 feb 2016 21:52 #709878

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
boarderbas schreef :
Een andere val gebruiken om hem door te trekken.

En als je dan zover bent om de nieuwe val erdoor te trekken, trek dan gelijk een "muislijntje" mee . dat is een dun lijntje wat je in de mast laat zitten en wat gebruikt kan worden om een val te trekekn na een valbreuk.

Overigens , de truuk met de fietsketting ( wel eerst ontvetten!) werkt prima maar daarvoor moet de mast toch al gauw minstens 45 graden schuin staan . e dat is aan het eind dus al 7 meter hoog bij een 10 meter mast. :ohmy:
Bij een staande mast werkt dat inderdaad prima . Heb al eens een vent die , hangende aan een kraan bij een 15 meter mast op een gegeven moment dat aangeraden nadat hij al zeker een uur aan het pielen was. Met een ketting was het minuten werk.

Ad
Bij mij is het kettinkje een keer achter een object binnen in de mast blijven hangen.
Wou niet meer omhoog en niet meer naar beneden. Zit er dus nog in.
Een visloodje werkt beter.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 26 feb 2016 23:20 #709907

Koop een bakje moeren. Neem een stuk mantel en prop het vol. Veel succes mee gehad. Of neem een stukje loodlijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 27 feb 2016 00:01 #709912

Als je meerdere vallen door je mast hebt lopen trek je de nog goede eruit met een trekdraad eraan.
Daarna knoop je alle vallen die er weer in moeten vast zodat je ze allemaal tegelijk erin kunt trekken.
Als je dat op de juiste wijze doet heb je ze allemaal zonder draaiingen er in zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 27 feb 2016 08:51 #709958

douwe schreef :
Bij mij is het kettinkje een keer achter een object binnen in de mast blijven hangen.
Wou niet meer omhoog en niet meer naar beneden. Zit er dus nog in.
Een visloodje werkt beter.

Dat laatste betwijfel ik want met iets lichts kan dat alleen makkelijker ergens omheen gaan draaien.Of bedoel je zo'n vislood voor aan een paternoster van een paar honderd gram of nog meer?
Je moet ook geen kort stukje ketting nemen maar een flink stuk en geen racefiets ketting. De ketting moet nl flink zwaar ijn , dan zal hij ook nergens makkelijk klem raken.
En uiteraard rustig laten zakken en het touwtje strak laten blijven want als dat minder strak wordt zit de ketting ergens tegenaan en moet je hem beslist niet verder laten zakken.

Ad
Laatst bewerkt: 27 feb 2016 08:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 27 feb 2016 08:53 #709959

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Waarom niet gewoon een trekveer?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies val in mast 27 feb 2016 11:10 #709986

Sloe Gin schreef :
Waarom niet gewoon een trekveer?
Om een trekveer netjes recht door een mast te krijgen zonder dat hij om de bestaande vallen loopt is zo goed als onmogelijk. Bovendien zijn de meeste trekveren in uitgerolde toestand niet recht ( opgerold als je ze koopt) en zullen dus nooit recht door de mast gaan.
Bij de toepassing waarvoor ze gemaakt zijn uiteraard geen probleem omdat je daar door een relatief smalle buis gaat maar bij een mast wel.
Overigens , wel eens geprobeerd om met een trekveer een nieuwe draad door een electrapijp te trekken waar al 2 draden door lopen (bijv een aardedraad toevoegen)? Vergeet het maar , dan moet je eerst de 2 bestaande draden eruit trekken en dan alle drie er weer in trekken met een trekveer.
Wat al eerder is genoemd is een lange electrabuis , samengesteld uit meerdere stukken aan elkaar gelijmd.Heb ik zelf al eens gedaan en wil prima . Een heeele lange hengel (die heb je wel tot 13 meter lengte of een paar aan elkaar) gaat ook.
Alleen gaat zoiets natuurlijk alleen bij een liggende mast.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl