Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verwijderen log

Verwijderen log 20 feb 2016 08:32 #707388

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Is er iemand die een geniale tip heeft om mijn log te verwijderen? Ik wil hem eruit halen om het wieltje schoon te maken (we liggen nu in het water, dus even met de hand via de buitenkant is wat lastig).

Ik krijg alleen met geen mogelijkheid de zwarte ring gedraaid en ben wat huivering om er maar met een hamer op te gaan tikken...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 08:38 #707390

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Zwarte ring moet je ook handvast draaien. Er komt een flap omhoog als je hem eruit trekt waardoor de hoeveelheid intredend water minimaal is. Als de flap werkt. Je kan ook een lege dummy kopen. Deze hebben wij ook. Draai ik er altijd in voor het kranen. De banden hebben in het verleden al een schoepje laten afknappen. Ja,ja je weet waar hij zit maar toch ging het fout. Deze dummy heb ik uit Engeland laten komen iets van 23 euro geloof ik. Voorzichtig de waterpomptang er op? Met eventueel natte doek er tussen tegen beschadiging. Een hamer is niet het passende gereedschap. ;)

Ps je moet draaien aan de wartel met het lipje met het gaatje er in. Niet die achterste!
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 08:40 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 08:51 #707399

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ik heb de ring er helaas niet zelf op gezet B)

De dummy had ik al klaarliggen en had me over de angst heengezet om een gat in mijn romp open te zetten, maar vervolgens bleek iemand de ring met reuzenkracht vastgezet te hebben. Helaas had ik die zelf niet. Waterpomptang had ik al aan gedacht, maar in de grootste stand is dat eigenlijk nog te klein bij de tang die ik heb...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 08:56 #707402

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
De bedoeling is inderdaad handvast. Altijd weer moeilijk. Bij een potentiële lekkage wordt er vaak stevig aangedraaid. De gaatjes in de lipjes zijn er juist voor om hier een koortje door te halen ter voorkoming dat hij door trilling open draait. Grotere tang dan maar met passende bek. Of een kleine oliefiltertang.?
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 08:57 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 09:17 #707413

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
De temperatuur kan ook een rol spelen waarom je het nu zo slecht los krijgt.
Als dit in de zomer handvast is vastgezet zul je het in de winter lastig los krijgen.
Eventueel voorzichtig opwarmen met een haardroger kan misschien helpen.
Anders een vochtige hete doek om de wartel hangen, enkele keren achter elkaar. (want plastic geeft de warmte slecht door ).
Volgens mij ga me met hamer en dergelijke meer kwaad dan goed doen, het plastic zou zo kunnen barsten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 10:14 #707428

Probeer eens met een filtertang of zo'n ding om schroefdeksels en schroefdoppen los te draaien.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 10:27 #707431

Soort filtertang kan je heel eenvoudig zelf maken van lat en een oude spanband.
Je spijkert een kant van het bandje vast aan de lat en slaat dan het bandje om het gene wat je los of vast wil draaien,de andere kant trek je strak over de kop van de lat.
Het is even pielen en even kijken welke kant je op moet maar als je het op de juiste wijze doet dan trekt het bandje Door de hefboomwerking van de lat vanzelf strak.
Dit is een simpel maar doeltreffend hulpmiddel,ze zijn ook te koop met een dan meestal leren band.
Oliefiltersleutels zijn meestal met een ketting en dat zou ik op plastic niet doen,je zet er namelijk gemeen veel kracht mee.
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 10:29 door Thijsnoort. Reden: schrijffoutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 10:59 #707436

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167


Heb je wel een back-up plan. Kun je eruit wanneer dit nodig mocht zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 11:23 #707443

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
groom schreef :

Heb je wel een back-up plan. Kun je eruit wanneer dit nodig mocht zijn?

Ik zou naast de kraansteiger gaan liggen..
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 13:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 13:18 #707474

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5799
Met grote kracht komt ie altijd los, de vraag is alleen waar, als ie in de romp gaat meedraaien ben je beter af onder de kraan zoals hierboven gesuggereerd wordt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 13:24 #707475

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Waterblok schreef :
Met grote kracht komt ie altijd los, de vraag is alleen waar, als ie in de romp gaat meedraaien ben je beter af onder de kraan zoals hierboven gesuggereerd wordt....

Nou, dat van die kraan was een grapje (ironie noemt men dat)

Ik zou de eerder gegeven raad (opwarmen van het geheel en het vervolgen nogmaals proberen) opvolgen.
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 13:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 13:28 #707478

Pas wel op met dat opwarmen. Met een haarföhn gaat wel want die wordt niet zo heet maar zo'n electrisch hetelucht pistool/verfbrander zou ik niet doen want boven een graad of 80 wordt het plastic zacht en dan krijg je pas echt problemen.
Ad
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 13:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 13:55 #707490

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Yellow Boat schreef :
Pas wel op met dat opwarmen. Met een haarföhn gaat wel want die wordt niet zo heet maar zo'n electrisch hetelucht pistool/verfbrander zou ik niet doen want boven een graad of 80 wordt het plastic zacht en dan krijg je pas echt problemen.

Ad, doe nou niet net alsof TS een kleuter is.
Opwarmen tot 40 à 50 graden moet voor dit doel genoeg zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 14:15 #707496

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
pff wat doen we weer ala zeilerforums moeilijk zeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwijderen log 20 feb 2016 14:16 #707497

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Bedankt voor de tips allemaal, was inderdaad niet van plan er een verfbrander op te zetten B)

Ik denk dat ik maar even ga wachten, de planning is dat we in april er nog even uitgekraand worden om de onderkant af te spuiten. Dat lijkt me een beter moment om hier mee verder te gaan B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl