Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kuip waterlozing

Kuip waterlozing 18 feb 2016 22:54 #706992

Mijn stalen Wibo, heeft als kuiplozing twee in de bodem van de kuip gelaste standpijpen, welke overgaan in slangen die weer overgaan in afsluiters op standpijpen in de bodem.

Nu zijn de standpijpen welke aan de kuipbodem zijn gelast, in een zeer slechte conditie dat vervanging noodzakelijk is.

nu wil ik dit gaan vervangen voor een van deze twee "doorvoeringen"





Alleen, mijn scheepje is van staal, en deze doorvoeringen zijn van een messing-legering en van edelstaal.

welke zou ik moeten kiezen voor deze toepassing.

ik zeil veel op zoet water en kom af en toe op en om het wad

Thomss
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 06:33 #707013

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ik zou ze ook isoleren van het staal. Welke je ook neemt.

Met een pakking ben je al een heel eind, maar ik heb ook nog zo'n tube met van dat gele spul. Speciaal voor dat doeleinde. Ik moet er even naar zoeken, maar als je wil kan je gerust een "lik" komen halen. Als je dat dubbel uitvoert zit je goed.
Op het oog zou ik de messing doorvoer nemen. Ziet er een stuk steviger uit.
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 06:34 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 06:38 #707014

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Niet leuk misschien, maar ik zou ze gewoon vervangen door nieuwe standpijpen van staal. Is even werk, maar wel het duurzaamst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 06:38 #707015

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Is dan zo'n doorvoer van Trudesign niets voor jou?




Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 06:41 #707016

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Die zijn idd ook wel aan te raden. Dan wel kijken of je een versie kunt vinden met de slangthule er al aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 06:48 #707017

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9249
Geen RVS en koper spullen. Niet op staal.

Van de week heb ik wat proefjes gedaan met een voltmeter en zout water. Blijkt dat RVS nog boven koper staat in de lijst terecht komt.

Dus de originele constructie herstellen, of kunststof.
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 06:51 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 06:57 #707021

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
zou ook voor een goede kunststof gaan, maar wel proberen of je de afvoer verdiept kunt maken omdat er anders nogal een laag water achterblijft in de kuip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 06:59 #707022

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Ik vind die kunststof versie wel een goed idee.

Alleen het RVS op staal sprookje komt weer boven. RVS op staal doet vrijwel niets! Isoleren mag natuurlijk altijd.
Mijn standpijpen zijn van RVS, gelast in het staal. Na ruim 25 jaar water en in het water, geen spatje roest, ook niet er omheen.
Mijn standpijpen zitten tot op de romp en daar ook gelast. Géén slang dus!
Ik heb in de machinekamer nergens slang onder de waterlijn!

Een afvoer met een roostertje lijkt me kritisch, als je een kuip vol water krijgt. Het lijkt me dat dat te langzaam afvoert.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 07:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 07:03 #707024

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6478
altijd de roosters eruit halen voordat je weggaat, een klein beetje vuil, en de boel raakt verstopt, met alle gevolgen van dien
wat HPV al zegt, de afvoer moet verdiept, wordt lastig, een nieuwe standpijp lijkt mij het makkelijkst
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 07:54 #707037

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
Koezt schreef :
Die zijn idd ook wel aan te raden. Dan wel kijken of je een versie kunt vinden met de slangthule er al aan.

En waarom dat dan weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 07:58 #707038

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
WADnWIND schreef :
Ik vind die kunststof versie wel een goed idee.

Alleen het RVS op staal sprookje komt weer boven. RVS op staal doet vrijwel niets! Isoleren mag natuurlijk altijd.
Mijn standpijpen zijn van RVS, gelast in het staal. Na ruim 25 jaar water en in het water, geen spatje roest, ook niet er omheen.

Bij de wsv Zwijndrecht, het motorbotenclubje waar ik mijn vaarcarrière als zeiler begon, lagen verschillende boten waarvan de rvs railing rechtstreeks op de stalen boorden waren gelast. Die boorden waren wel geschilderd, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 08:20 #707041

Nog even een exta opmerking.
Die loosdoorvoeren waar TS mee begint zien er weliswaar leuk uit maar hebben één groot nadeel.
Door dat gaatjesplaat verlaag je de capaciteit met geschat minstens 60% ( als je de preciese maten hebt van doorlaat en gaatjes kan ik het ook wel precieser voor je uitrekenen).
Bij die messing/bronzen uitvoering is het nog meer.
Bovendien verstoppen die doorvoeren in deze uitvoering veel eerder door bijv. bladeren wat heel vervelende gevolgen kan hebben als je tijdens een langere regen periode niet bij je boot komt.
Lijkt me voor een veiligheidsuitrusting niet echt de bedoeling.
Dit soort dingen zijn prima voor een gootsteen of in het bad maar niet voor loospijpen.
Je kunt trouwens die gaasjes er makkelijk uitkrijgen met bijv. een Dremel

Wel alle inhoud van je zakken legen als je aan boord gaat ;)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 08:54 #707052

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
Yellow Boat schreef :
Door dat gaatjesplaat verlaag je de capaciteit met geschat minstens 60% ( als je de preciese maten hebt van doorlaat en gaatjes kan ik het ook wel precieser voor je uitrekenen).
Bij die messing/bronzen uitvoering is het nog meer.
Bovendien verstoppen die doorvoeren in deze uitvoering veel eerder door bijv. bladeren wat heel vervelende gevolgen kan hebben als je tijdens een langere regen periode niet bij je boot komt.

Mooier is: uitneembare roostertjes.
Want voor wie in een omgeving ligt waar regelmatig bladeren e.d. in de kuip waaien hebben die roostertjes wel degelijk nut. Ze voorkomen verstopping verderop in de afvoer, waar je er veel moeilijker bij kunt. Zeker als de afvoer niet recht naar beneden loopt, maar een wat bochtiger verloop heeft.
Op zee, waar in principe het risico van een breker in de kuip aanwezig is, haal je ze eruit en is de maximale afvoer beschikbaar. Als er een halve ton water in de kuip ligt, wil je die zo snel mogelijk weer kwijt.
In de haven kun je ze er halverwege de winter misschien uit halen, als het blad gevallen is.

Losse roostertjes voor gootsteenafvoeren zijn overal te koop. In diverse maten.
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 08:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 10:57 #707085

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9249
WADnWIND schreef :
Ik vind die kunststof versie wel een goed idee.

Alleen het RVS op staal sprookje komt weer boven. RVS op staal doet vrijwel niets! Isoleren mag natuurlijk altijd.
Mijn standpijpen zijn van RVS, gelast in het staal. Na ruim 25 jaar water en in het water, geen spatje roest, ook niet er omheen.
Mijn standpijpen zitten tot op de romp en daar ook gelast. Géén slang dus!
Ik heb in de machinekamer nergens slang onder de waterlijn!

Een afvoer met een roostertje lijkt me kritisch, als je een kuip vol water krijgt. Het lijkt me dat dat te langzaam afvoert.

WADnWIND:

Ik heb hier geen handson ervaring mee. Maar zou wel graag weten waarom dit goed gaat. Als alles ingepakt is in de lak oid, snap ik dat. Maar de binnenkant van standpijpen is dat waarschijnlijk niet.

Als iemand hier iets over heeft, ben ik geinteresseerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 11:04 #707088

Heel simpel , roestvrijstaal wat electrisch geleidend is verbonden met gewoon staal geeft altijd een fors galvanisch element (maar liefst 0,5 Volt in zeewater en 0,3 Volt in zoet oppervlaktewater!) en dus corrosie wanneer het onder water zit of met water bedekt/bevochtigd is.
Daarover mag geen twijfel ontstaan.
Omdat kuiplozingen , althans het deel boven de waterlijn, meer droog dan nat staan zal het allemaal inderdaad wel meevallen . Bovendien is regen (als het goed is :whistle: ) vrij zuiver water en geleidt daarom de stroom maar weinig.
Maar een risico blijft en daarom zou ik bijv. de verbinding van een rvs kuipaansluiting en een stalen loospijp altijd met een stukje slang uitvoeren. Dan kan er nooit wat mis gaan omdat er geen electrisch geleidende verbinding meer is.
Ad
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 11:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 11:11 #707092

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Door dat gaatjesplaat verlaag je de capaciteit met geschat minstens 60% ( als je de preciese maten hebt van doorlaat en gaatjes kan ik het ook wel precieser voor je uitrekenen).
Bij die messing/bronzen uitvoering is het nog meer.
Bovendien verstoppen die doorvoeren in deze uitvoering veel eerder door bijv. bladeren wat heel vervelende gevolgen kan hebben als je tijdens een langere regen periode niet bij je boot komt.

Mooier is: uitneembare roostertjes.
Want voor wie in een omgeving ligt waar regelmatig bladeren e.d. in de kuip waaien hebben die roostertjes wel degelijk nut. Ze voorkomen verstopping verderop in de afvoer, waar je er veel moeilijker bij kunt. Zeker als de afvoer niet recht naar beneden loopt, maar een wat bochtiger verloop heeft.
Op zee, waar in principe het risico van een breker in de kuip aanwezig is, haal je ze eruit en is de maximale afvoer beschikbaar. Als er een halve ton water in de kuip ligt, wil je die zo snel mogelijk weer kwijt.
In de haven kun je ze er halverwege de winter misschien uit halen, als het blad gevallen is.

Losse roostertjes voor gootsteenafvoeren zijn overal te koop. In diverse maten.

Prima idee hoewel dat verderop verstoppen wel mee zal vallen aangezien immers de bladeren pas verderop komen als het flink regent en dan spoelen ze ook wel door.
Tenzij er ergens een vernauwing zit of de uitgang onder de waterlijn zit . Dat laatste is sowieso eigenlijk niet zo verstandig .

Overigens komt het blijkbaar voor dat werven ook zon doorvoer met rooster in de uitgang zetten :ohmy: . Was nl. bij mijn Leisure 27 n.b. standaard zo uitgevoerd.
Heb die roostertjes er heeel snel uit gehaald.
Overigens komen daar de afvoeren ook ruim boven de waterlijn uit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 11:16 #707095

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2163
Op mijn vroegere woonkotter heb ik indertijd ook een rvs railing op het dek gelast. Hiervoor heb ik toen wel speciale electrodes gebruikt, zgn. overgangselectrodes. Nooit roestproblemen gehad, de verf bleef ook prima zitten.
Ik zou de rvs doorvoer gebruiken, en flink wat isolatie smurrie ertussen. Of nieuwe stalen pijpjes er in lassen.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 11:44 #707104

mrtnm schreef :
Op mijn vroegere woonkotter heb ik indertijd ook een rvs railing op het dek gelast. Hiervoor heb ik toen wel speciale electrodes gebruikt, zgn. overgangselectrodes. Nooit roestproblemen gehad, de verf bleef ook prima zitten.

Martijn :)

Als je de overgang met een juist verfsysteem behandelt gaat het uiteraard ook goed . Veel beroepsvaartuigen en visserschepen hebben zelfs een aluminium opbouw op een stalen romp staan ( wordt alleen niet gelast maar gebout of dmv explosiegelaste overgangsdelen geinstalleerd) waar ook de overgang goed beschermd moet worden.
Als er maar geen water bij de overgang kan komen gebeurt er gewoon niks.
Overigens , zoals ik al meermaals schreef, roesten is iets heel anders dan galvanische corrosie.
Ad
Laatst bewerkt: 19 feb 2016 11:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 19 feb 2016 19:56 #707277

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Joop66 schreef :
WADnWIND schreef :
Ik vind die kunststof versie wel een goed idee.

Alleen het RVS op staal sprookje komt weer boven. RVS op staal doet vrijwel niets! Isoleren mag natuurlijk altijd.
Mijn standpijpen zijn van RVS, gelast in het staal. Na ruim 25 jaar water en in het water, geen spatje roest, ook niet er omheen.
Mijn standpijpen zitten tot op de romp en daar ook gelast. Géén slang dus!
Ik heb in de machinekamer nergens slang onder de waterlijn!

Een afvoer met een roostertje lijkt me kritisch, als je een kuip vol water krijgt. Het lijkt me dat dat te langzaam afvoert.

WADnWIND:

Ik heb hier geen handson ervaring mee. Maar zou wel graag weten waarom dit goed gaat. Als alles ingepakt is in de lak oid, snap ik dat. Maar de binnenkant van standpijpen is dat waarschijnlijk niet.

Als iemand hier iets over heeft, ben ik geinteresseerd!

Mijn boot is een paar jaar geleden helemaal gestraald en gespoten ( 2 componenten), bij de stralerij hebben ze speciale straalkoppen om de standpijpen ( bij mij gewoon staal) te stralen, daarna zijn ze meegespoten met het verfsysteem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 20 feb 2016 11:53 #707447

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Koezt schreef :
Die zijn idd ook wel aan te raden. Dan wel kijken of je een versie kunt vinden met de slangthule er al aan.

Je bedoelt deze :




Ook van Trudesign.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 20 feb 2016 11:59 #707450

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
Vinni schreef :
Koezt schreef :
Die zijn idd ook wel aan te raden. Dan wel kijken of je een versie kunt vinden met de slangthule er al aan.

Je bedoelt deze :


Ook van Trudesign.

Interessant hoor. Maar komt er ook nog een afsluiter op die kuipafvoer? Lijkt me toch we gewenst als die afvoer onder de waterlijn uitkomt en je tussen kuip en doorvoer met slang werkt.
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 11:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 20 feb 2016 12:07 #707455

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Heb begrepen dat dit vanaf een bepaald jaar "verplicht" is.
Mijn boot is uit 1974 en daar zaten ze niet op.

Heb zelf stalen standpijpen. Alhoewel mijn boot van staal is is de kuipvloer van hout. Omdat dit toch enigzins veert heb ik tussen de stalen standpijpen en de doorvoeren in de kuipvloer dikke Vetus motorslang met een beide kanten dubbele zware slangklemmen.

Maar als ik dit ooit moet vervangen dan ga ik voor dat Trudesign spul.

Vinni
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 12:09 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 20 feb 2016 13:10 #707472

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Ik heb ook kuiplozing vernieuwd en vergroot op m'n polyester bootje. Met trudesign en forespar doorvoeren van 2 inch. Zware uitlaatslang ertussen en geen afsluiters.
Uitgebreid verhaal ook over de doorvoeren: www.zeilersforum.nl/index.php/...flozende-kuip-vragen
Laatst bewerkt: 20 feb 2016 13:11 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 21 feb 2016 11:35 #707756

Yellow Boat schreef :
Heel simpel , roestvrijstaal wat electrisch geleidend is verbonden met gewoon staal geeft altijd een fors galvanisch element (maar liefst 0,5 Volt in zeewater en 0,3 Volt in zoet oppervlaktewater!) en dus corrosie wanneer het onder water zit of met water bedekt/bevochtigd is.
Daarover mag geen twijfel ontstaan.
Omdat kuiplozingen , althans het deel boven de waterlijn, meer droog dan nat staan zal het allemaal inderdaad wel meevallen . Bovendien is regen (als het goed is :whistle: ) vrij zuiver water en geleidt daarom de stroom maar weinig.
Maar een risico blijft en daarom zou ik bijv. de verbinding van een rvs kuipaansluiting en een stalen loospijp altijd met een stukje slang uitvoeren. Dan kan er nooit wat mis gaan omdat er geen electrisch geleidende verbinding meer is.
Ad

De werf waar mijn stalen jol is gebouwd adviseerde mij dringend voor het onderwaterschip geen of slechts spaarzaam rvs toe te passen.
Alleen de schroefas en roerpennen zijn nu van rvs.

De 2 standpijpen voor de kuiplozing zijn van dikwandige (10 mm wanddikte!) pijp en zonder afsluiter.
De 4 aluminium anodes zijn met gewone gelaste stalen draadeindjes en moeren bevestigd.
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 13:29 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kuip waterlozing 21 feb 2016 12:41 #707777

Vinni schreef :
Heb begrepen dat dit vanaf een bepaald jaar "verplicht" is.
Mijn boot is uit 1974 en daar zaten ze niet op.

Heb zelf stalen standpijpen. Alhoewel mijn boot van staal is is de kuipvloer van hout. Omdat dit toch enigzins veert heb ik tussen de stalen standpijpen en de doorvoeren in de kuipvloer dikke Vetus motorslang met een beide kanten dubbele zware slangklemmen.

Maar als ik dit ooit moet vervangen dan ga ik voor dat Trudesign spul.

Vinni

Is verplicht sinds de CE keur verplicht is , dus vanaf bouwjaar 1989.Volgens de regels moet er op elke huiddoorvoer een afsluiter geplaatst worden.
Overigens betwijfel ik het nut van zulke afsluiters want ik ken eigenlijk geen schepen waar je op tijd bij die afsluiters kunt komen als er bijv. een slang afschiet.Meestal merk je zoiets sowieso pas als er water boven de kajuitvoer komt :ohmy:
En dan zouden ze al een afstandsbediening moeten hebben maar daarover wordt over de voorschriften niet gerept.
Overigens staan die afsluiters altijd open en je kunt je afvragen of die na vele jaren openstaan meteen goed bedienbaar zijn. Dan moet je ze al regelmatig een keer dicht en weer open doen.
Nee , het enige wat echt goed gaat is de loospijpen boven de waterlijn te laten uitkomen.
Overigens vraag ik me af of die afsluiters ook verplicht zijn bij massieve loospijpen , dus geen slangen.Immers , dan zouden afsluiters eerder een extra mogelijke lekkagebron zijn.
Als ik een boot zou kopen met afsluiters zou ik die er waarschijnlijk dan ook uit halen en , indien nodig en mogelijk, de loosgaten boven de waterlijn plaatsen.

Nog zoiets betreffende loospijpen wat ik niet goed ebgrijp.
Some zie je dat de slangen kruislings zijn aangebracht zodat het kuipgat aan sturuboord aan bakboord uitkomt en omgekeerd.
Heb ik nooit begrepen , immers, onder helling zou zo het (laatste) water "bergop" moeten weglopen.
Mijn vorige boot had dat ook en dat was echt een ramp. Heb ik dan ook gauw gewijzigd en de pijpen gelijk massief ( dikwandig PVC pijp met enige lagen glas er omheen) gemaakt.
Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 12:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl