pieter2 schreef :
Ad, Je had toch gelijk!
Nadat ik er een goed stuk uitgezaagd had was duidelijk te zien dat het koolstof versterkt multiplex is.
Waarschijnlijk zelf gemaakt, want ik kan dat niet in de handel vinden.
De multiplex lagen zijn steeds ca 6 mm dik met tussen de lagen de koolstof aramide vezels in een epoxylaagje. Wat daar het nut van is weet ik niet, maar het oogt wel professioneel!
Nou , nut heeft dat wel degelijk maar echt in de handel is deze toepassing voor zover ik weet nooit geweest.
Iets dergelijks is ontwikkeld door het toenmalige Twaron Products ( nu Teijin Aramid ) , om van hoofdzakelijk gelaagd hout nog langere overkappingen te kunnen maken dan men met gelaagd hout al kon.
Je kent die constructies wel van bijv. grote ijsstadions en dergelijke.
Alleen werd daarvoor voor zover ik weet alleen Twaron (aramide) gebruikt en geen koolstof.
je kunt er wel degelijk een grotendeels houten constructie mee maken die nog veel vormvaster is dan hout alleen maar dan moet je er wel voor zorgen dat de vezels van het aramide alleen op trek en de koolstofvezels hoofdzakelijk op druk belast worden. Aramide kan nl slecht tegen zogenaamde compressiekrachten.
Ik weet niet hoe de constructie er bij jou in detail uitziet maar ik zou bijna vermoeden dat hier iemand mee bezig is geweest met meer kennis van de materie dan de meeste zeilers en zelfs botenbouwers.

Misschien kun je een schetsje maken in welke richting de vezelbundels lopen en de verwachte krachten erop.
Overigens is Waarschip , ik meen voor het eerste faillissement, ook bezig geweest met gelaagd multiples en aramide.Maar dat is volgens mij nooit wat geworden.
Ik zou nog veel meer kunnen vertellen over de toepassingen van aramide en ook koolstof in ge;aagde constructies maar dan krijg ik op mijn kop van de mods...

Ad