Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: dekwaspomp ervaringen

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 13:06 #700487

kreeg net de catalogus van compass. daarin zag ik een dekwaspomp. 4.1 bar 180euro.
met drukschakelaar en spuitmond.
Is zoiets wat? aanvoer vanuit het water naast de boot neem ik aan?

He dek en kuip van de Tapas wordt nu al weer groen. kan me voorstellen dat met een hogeredruk spuit het wat eenvoudiger te wassen is dan met dat gedoe met een puts?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 13:23 #700490

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
roozeboos schreef :
kreeg net de catalogus van compass. daarin zag ik een dekwaspomp. 4.1 bar 180euro.
met drukschakelaar en spuitmond.
Is zoiets wat? aanvoer vanuit het water naast de boot neem ik aan?

He dek en kuip van de Tapas wordt nu al weer groen. kan me voorstellen dat met een hogeredruk spuit het wat eenvoudiger te wassen is dan met dat gedoe met een puts?

Met een eenvoudige Karcher hogedrukreiniger gaat dat ook fantastisch.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 13:27 #700491

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Met een eenvoudige Karcher hogedrukreiniger gaat dat ook fantastisch.

Ik weet niet wat er bij jullie in de voorwaarden staat, maar bij mij in de haven mag je drinkwater niet gebruiken voor het reinigen van je boot.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 13:28 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 13:31 #700492

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
In mijn vorige havens was daar een speciaal "grijs"water tappunt voor. In mijn huidige haven dan weer niet. Maar de Karcher kan ook water aanzuigen door een slang die overboord hangt, of uit een reservoir (ton), handig als je boot op de kant staat.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 13:34 #700493

ik heb geen karcher en wil ook geen karcher. veel te veel gesleep. en aan boord kan ik m niet kwijt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 13:41 #700494

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
Ok, duidelijk. Ik kan hem aan boord ook niet kwijt maar gebruik hem een, soms twee keer per jaar en neem hem dan weer mee naar huis. Valt allemaal te overzien.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 14:00 #700502

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Een dekwaspomp is, zonder een hogedrukreiniger, niet geschikt voor het verwijderen van alg etc. dat wordt gewoon ouderwets schrobben.
Maar dat een dekwaspomp verrekte handig is bij het soppen, weet ik uit ervaring, echt ik zou niet meer zonder willen, al is het maar om de ankerketting en het anker blubbervrij te spuiten bij het indraaien.

Mijn dekwaspomp heeft twee uitlopen, een aan dek en een in de gootsteen van de kombuis, allebei met hun eigen kraan/afsluiter.

De aanzuig zit in de m.k. met een T stuk op de koelwater aanzuig.
Dat werkt goed, ook wanneer de motor vol aan draait en het nodige koelwater wil hebben.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 14:03 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 14:23 #700510

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224

Daar gebruik ik een heel eenvoudig bilg pompje voor, en die kan ik ook nog aansluiten op de hogedrukreiniger en werkt perfect

Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 14:26 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 14:49 #700519

Ook hier een los bilge/lens/dompel pompje op 12VDC. Slaat twee vliegen in één klap, kan er je boot mee leeg pompen (veiligheid) en je dek mee spoelen (blijheid).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 14:52 #700520

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik gebruik daar een nog goedkoper 12V pompje voor uit de kampeerwinkel. Geeft nog een verrassende straal en zit vast aan de slang met een paar tie raps voor de 12V
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 14:53 #700521

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tuinslangdikte (en straal)?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 15:01 #700524

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Op diverse werkbootjes gevaren, met en zonder dekwas. Zou eigenlijk nooit meer zonder willen. Niet voor alg etc, maar wel om dagelijks, tijdens baggerwerk zelfs ieder uur, het dek weer vrij van zand, blad en andere rommel te maken. Inderdaad gewoon op een aftakking van de motorkoelwater inlaat. Neem wel een pomp met een beetje vermogen. Je spuit geen uren, en desnoods alleen als de motor draait, maar een beetje een forse straal is wel lekker. Minimaal zoals de tuinslang thuis, maar liever een beetje zoals een brandhaspel. Zorg voor een makkelijke aansluiting en houd een slang die mooi op maat is voor je boot voor het grijpen, je zult verbaasd staan hoe vaak je hem even gebruikt, zeker bij bezoek aan strandjes, modder op het wad etc. Liters water per minuut zegt wat mij betreft meer dan druk. Een ministaaltje met tien bar doet ook nog maar weinig. Dan liever heel veel liters bij 2,5 bar. Pas vanaf een bar of 80 gaat de hoge druk van een een hogedrukreiniger echt werken.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 15:03 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 15:18 #700526

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Fly-Tour schreef :
Tuinslangdikte (en straal)?

Bij mij een gewone tuinslang, ik heb er een zo'n draaituit erop. Hoeveelheid is bij mij beperkt, maar er komt met zo'n tuinsproeier toch wel een straaltje uit die genoeg is om mijn (los geboende) algen prut richting het roostertje te spuiten.

Ik heb nu de aller goedkoopste (+/- 10), maar zit er aan te denken om één slag zwaarder te gaan
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 16:04 #700537

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ik heb een pompje van geloof ik 15 euro daar zit schroefdraad op. op de slang heb ik zo'n ding dat je ook voor het bijvullen van de cv gebruikt en aan de andere kant voor op de hogedruk-reiniger een Gardena aansluiting.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 16:10 #700540

ik hoef ook weer niet de kit tussen de naden weg te spuiten. Dat is natuurlijk wel het gevaar met een echte hogedruk reiniger.



Meest ideaal is eigenlijk permanent een man (of vrouw!) personeel aan boord. Die kan dan mooi poetsen en schilderen enzo!
En dan met een bijboot in dezelfde kleur als het jacht. :)
En alvast de zeilen aanslaan als de baas wil zeilen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 16:52 #700549

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
Wij hebben een Jabsco Par Max 7 Ultra pomp (26,5 l/min) geïnstalleerd. Water toevoer met 3-weg kraan en meegeleverd waterfilter vanuit waterinvoer toilet (dichtbij pomp), werkt prima. Zware pomp dus stevige bekabeling nodig. Drukschakelaar op pomp zodat die automatisch afslaat als er even niet gespoten wordt aan dek.

Mooie harde straal (ik schat zo'n 8-10 m recht omhoog vanuit tuinslang met spuitpistool), voldoende om veel vuil zoals opgedroogde vogelpoep los te spuiten maar uiteraard geen hogedrukspuit. De meeste compacte hogedrukspuiten zijn volgens deskundigen niet geschikt voor oppervlaktewater en om onze ankerketting met drinkwater schoon te spuiten leek ons niet handig en wenselijk.

De dekwaspomp kan via een tweede aansluiting ook zoet water uit de tanks gebruiken (voor afspuiten op zout water) en een aanvoerslang vanuit de bilge zit nog in de planning. Bij kleine lekkages heb je dan toch weer wat extra pompcapaciteit. Je dekwaspomp moet dan wel geschikt zijn om (kort) droog te lopen.

We pakken af en toe nog wel de puts voor een klein klusje, maar voor serieuzer schoonmaak werk gebruiken we nu altijd de pomp. We hebben een (dure maar handige) dekwas aansluiting waar je een slang met Gardena koppeling zo inklikt.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 19:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 17:24 #700558

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
ik hoef ook weer niet de kit tussen de naden weg te spuiten. Dat is natuurlijk wel het gevaar met een echte hogedruk reiniger.

Chris Je kunt natuurlijk ook de lans er wat verder van af houden dan is de kracht minder en spuit je de kit niet uit de naden :woohoo: :whistle:
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 17:26 #700560

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
domper schreef :
ik hoef ook weer niet de kit tussen de naden weg te spuiten. Dat is natuurlijk wel het gevaar met een echte hogedruk reiniger.

Chris Je kunt natuurlijk ook de lans er wat verder van af houden dan is de kracht minder en spuit je de kit niet uit de naden :woohoo: :whistle:

Of je neemt een dekwaspomp :D
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 18:09 #700571

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zou gaan voor een model wat toch relatief krachtig is, ik weet uit ervaring dat dat een stuk makkelijker afspuit..
Zelf werk ik vaak met de tuinslang op de boot en dat vind ik toch wel het minimum..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 18:15 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 18:26 #700575

Ik heb ook een permanent geinstalleerde dekwas pomp, handig om modder van je ketting te spuiten en je boot schoon te maken. Met een drieweg kraan kan ik kiezen of ik buitenwater via het wierfilter aanzuig, of vanuit de bilge, op die manier heb ik nog een extra bilgepomp als het nodig zou moeten zijn. Ik zou ook niet meer zonder willen.

Overigens wel krachtig genoeg om algen af te spuiten, maar je hebt een goede nozzle nodig en een pomp met een relatief grote opbrengst.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 20:41 #700603

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is mij nog nooit gelukt om zonder boenen of hogedruk, algen los te krijgen.
Ik weet niet hoe jij dat dan wel voor elkaar krijgt?

Voorts:
Een dekwaspomp is in mijn beleving een ware must op een boot , geklungel met emmers is niet handig, zwaar en je hebt er twee nodig , een met sop en een om af te spoelen...
Ook is het wel makkelijk wanneer je van zout naar zoet bent gekomen, dan kun je het dek even afspuiten van alle zoute plakkerigheid...
Althans, zo doen we dat in de beroepsvaart ook vaak.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dekwaspomp ervaringen 27 jan 2016 21:21 #700614

Je moet zorgen dat de algen niet in kunnen drogen door de zon. Dus regelmatig afspuiten zonder dat er op dat moment nog iets zichtbaar is. In mijn huidige vaargebied (Zuid Oost Alaska) is algen, mos en zeewier een ware plaag. Ik spuit hier twee keer per maand af en in tegenstelling tot alle andere boten hier heb ik geen last van bovendekse aangroei :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl