Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Trumatic e1800 start niet op

Trumatic e1800 start niet op 25 jan 2016 11:28 #699933

Sinds kort hebben we een feeling 346 aangeschaft met aan boord een Trumatic kachel type e1800.
Toen we hem testten gingen de lampjes wel branden en hoorde je de ontstekingstravo maar startte hij niet op. De lichten van de boot gingen wel flikkeren en zachter branden alsof de spanning op het boordnet zakt terwijl de accu's vol zijn en aan het laden.

We hebben al heel wat oude onderwerpen doorgespit en gezien dat er veel expertise is op het forum.
We gooien dus toch maar een lijntje uit voordat we de kachel naar een dealer brengen.
De kachel hebben we trouwens gedemonteerd en ligt thuis.

Wie heeft een tip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 25 jan 2016 11:39 #699934

Van de 10 meest voorkomende problemen:
1 t/m 9: Te dunne bedrading of te lage accuspanning.
10: te weinig brandstof.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 25 jan 2016 11:39 #699935

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Heb zelf geen kachel aan boord, maar heb al dikwijls de post over niet startende kachels zien voorbijkomen. Het feit dat zoals je zelf meld: " De lichten van de boot gingen wel flikkeren en zachter branden alsof de spanning op het boordnet zakt terwijl de accu's vol zijn en aan het laden". Geeft aan dat de kachel moeite heeft om te starten en dat de spanning van de accu inzakt.
Mogelijke redenen : - Defecte kachel, accu die niet vol/ niet vol genoeg is, of versleten.
Verdere mogelijkheden, slecht contact wegens vervuiling in de bekabeling naar de kachel. Dus die even nakijken en zorgen dat de verbinding zuiver is en zonder oxidatie.

Kun je de kachel thuis aansluiten en eens testen met een accu die zeker goed is ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 25 jan 2016 16:22 #700021

Neem aan dat de bedrading dik genoeg is, want het heeft waarschijnlijk gewoon gefunctioneerd.
Ik zou zeker de capaciteit van de accu's controleren en ook alle aansluiting op slechte contacten
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 25 jan 2016 16:28 #700026

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Er was hier laatst een draadje over 2 zulke kachels. Die hadden beide de print kapot, en zijn beide weer functioneel.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 25 jan 2016 20:35 #700122

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3474
Ik zou beginnen om de voeding van de kachel rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Je hebt dan slechte contacten uitgesloten. Ik neem aan dat je de ventilator ok hoort draaien als je m aan zet?
Daarna hoorde een duidelijke klik, de gasklep opent dan. Vervolgens hoor je een aantal tikken, de ontsteking. Dan zou hij moeten branden.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 25 jan 2016 21:56 #700139

als het goed is zou hij eerst moeten gaan ontsteken voordat de gaslek opent.
Als deze kachel zijn verbrandingslucht van buiten af betrekt dan zou zoals Het schrijft eerst de ventilator moeten gaan draaien.
Als de print kapot is zal hij het uiteraard niet doen,maar het minder gaan branden van de verlichting geeft aan dat er voor de ontsteking zeer veel stroom gebruikt word,mogelijk is de ontstekingstrafo defect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 25 jan 2016 22:06 #700143

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3474
Thijsnoort schreef :
als het goed is zou hij eerst moeten gaan ontsteken voordat de gaslek opent.
Als deze kachel zijn verbrandingslucht van buiten af betrekt dan zou zoals Het schrijft eerst de ventilator moeten gaan draaien.
Als de print kapot is zal hij het uiteraard niet doen,maar het minder gaan branden van de verlichting geeft aan dat er voor de ontsteking zeer veel stroom gebruikt word,mogelijk is de ontstekingstrafo defect.
Klep gaat eerst openen dan ontsteken.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 26 jan 2016 04:43 #700158

Accu van ts is wat zwakjes. Probeer eens te starten met de motor aan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 26 jan 2016 19:27 #700325

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 753
Aantal jaren geleden een Trumatic boiler gehad die niet wou starten. Bleek uiteindelijk aan de besturingsprint te liggen. Ik heb deze gedemonteerd en ben naar de service werkplaats van Trumatic in, ik meen, Woerden, gegaan. Mocht in de werkplaats meekijken hoe ze de print gingen testen. Bleek uiteindelijk slecht contact tussen print en de insteekvoet van de boiler. Met contactspray kunnen oplossen.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trumatic e1800 start niet op 26 jan 2016 20:40 #700345

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Ik heb dezelfde kachel (en ook kapot gehad en gerepareerd). Wat opvallend is is dat TS zegt dat verlichting zachter gaat branden bij het opstarten van de kachel. Nou neemt de kachel niet zoveel stroom, dus, da's raar. Dan zijn of de accu's heel slecht en zakt de spanning dus in, waardoor hij niet goed wil ontsteken, of er is nog meer aan de hand. Maar, sowieso even op een goede bron aansluiten met voldoende dikte van de kabels. 2,5mm2 moet overigens ruim voldoende zijn bij enkele meters kabellengte. Kan TS eens meten wat de opstartstroom is bij ontsteken?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl