Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boiler aansluiten op de motor

Boiler aansluiten op de motor 15 jan 2016 17:00 #697536

  • Levant
  • Levant's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1341
Nieuwe boiler gekocht, staat al op zijn plek. De oude boiler is er al een jaar of 5 uit en zat op de oude motor aangesloten. De boiler moet ook op het koelsysteem aangesloten worden. Heb de aansluitingen nog niet gevonden maar ook nog niet echt gezocht. Dat deel komt vast goed.

De boiler staat deels boven de motor (plaatje B is eigenlijk de exacte situatie, plaatjes komen uit de handleiding van de motor).


Ik heb geen expansietank / vat. Dit zit in de motor geïntegreerd. Dus dat zal ik nog moeten plaatsen (of kan dit op een simpeler manier?. Wat is bijvoorbeeld het nut van de afsluiter (die op plaatje A ontbreekt). Op de oude motor zat ook geen expansievat en de boiler (was wel iets kleiner) zat op dezelfde plaats.

Kan dit gewoon een expansievat uit een auto zijn? Of moet ik naar de juwelier?

Moet ik ook iets wijzigen aan de koelvloeistof dop / bestaande situatie? (Volgens mij zit er een tuitje aan de dop waar een slang aan kan o.i.d. moet ik nog even bekijken)

De boiler zit stijf onder de kuipvloer (best een hoog punt dus). Hoe hoog moet dat expansievat boven de boiler uit steken? Of is het voldoende als deze iets boven de koelvloeistof aansluitingen van de boiler uit komt?

Als ik het plaatje van de ophang mogelijkheden bekijk vraag ik mij af hoe je dat dan moet doen bij de situatie in het plaatje rechtsboven. (Bij mij staat hij gewoon horizontaal).

Oude forumnaam Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 15 jan 2016 17:21 #697541

Een plaatje van mijn (zelf ingebouwde) boiler, motor en expansietankje:

- tankje zit niet helemaal boven de boiler, maar net boven halve hoogte. Dat werkt, want de koelwaterleiding in de boiler gaat ook niet helemaal tot boven. Wel na vervangen koelvloeistof nog een paar keer navullen, want er blijft wat lucht bovenin die leiding in de boiler zitten, dat komt er langzaam uit.
- geen ontluchting aan de boiler.
- de dop op de warmtewisselaar op de motor (MD2030) is vervangen door dit exemplaar, met een leiding naar de expansietank. (Twee zelfs, de dikke blauwe en de dunne zwarte. Die is ontluchting).
- in de leidingen tussen motor en boiler heb ik afsluiters gezet: rode hendel rechts onder de boiler, en links nog net een puntje te zien. Dan blijft de motorkoeling behouden als er per ongeluk een lekke leiding in de boiler zou zitten.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 15 jan 2016 18:20 #697546

  • Levant
  • Levant's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1341
Ah, zoiets zou bij mij ook kunnen werken. Ik kom waarschijnlijk net onder de bovenkant van de boiler met een expansietankje. En je hebt ook gewoon een simpel auto exemplaar toegepast zie ik. Afsluiters zijn dus wel aan te raden. Hebben de meesten warmwater vaarders deze er tussen zitten?
Oude forumnaam Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 15 jan 2016 19:58 #697553

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
"Wat is bijvoorbeeld het nut van de afsluiter (die op plaatje A ontbreekt)"

Adger,
dat staat bij plaatje B omschreven...
anders krijg je de bovenleiding niet vol met koelvloeistof.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 15 jan 2016 20:57 #697558

Die afsluiter zou je kunnen zien als omntluchting van de boiler, en omdat de boiler het hoogste punt is ook als ontluchting van het koelvloeistof circuit.

Het lijkt me verstandig om altijd afsluiters te plaatsen, je kunt dan aan het ene ding werken terwijl het andere gewoon blijft funcioneren.
Bij mij kan motor, boiler, kachelradiatortje en het warmwater zonpaneel ieder apart afgesloten worden.

Meestal zit koelvloeistof in- en uit de boiler op gelijke hoogte, wanneer het mogelijk is om de boiler ietsje schuin te zetten, de koelvloeistof uitlaat ietsje hoger dan blijft er minder lucht in hangen wanneer hij is leeg geweest.
Een paar graden is genoeg, je wilt ook warme drinkwater aftap nabij het hoogste punt hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 15 jan 2016 21:23 #697567

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
sy helios schreef :
"Wat is bijvoorbeeld het nut van de afsluiter (die op plaatje A ontbreekt)"

Adger,
dat staat bij plaatje B omschreven...
anders krijg je de bovenleiding niet vol met koelvloeistof.

Ja, en die afsluiter moet, behoudens tijdens ontluchten, altijd dicht staan. Anders loop je het risico dat het koelwater niet door de boiler gaat maar de kortste weg zoekt via het expansievaatje. Kwestie van wat is de laagste weerstand, terug via vaatje of heen via boiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 15 jan 2016 22:00 #697579

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
ja Ronald, dat staat er ook bij..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 15 jan 2016 22:35 #697588

kijk ook eens of je boiler geschikt is voor liggende dan wel staande montage.
In het ene of het andere zal je eerder merken dat de watertemperatuur sneller lager word omdat het koude water anders dan door de fabrikant bedacht mengt in de boiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 16 jan 2016 10:10 #697626

  • Levant
  • Levant's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1341
sy helios schreef :
"Wat is bijvoorbeeld het nut van de afsluiter (die op plaatje A ontbreekt)"

Adger,
dat staat bij plaatje B omschreven...
anders krijg je de bovenleiding niet vol met koelvloeistof.
Oh ja begrijpend lezen beginnen mijn kinderen op school nu ook mee... :blush:

Ik zal straks even kijken wat het hoogte verschil nu precies is en waar de aansluitingen zitten op de motor. Als er dan een expansievaatje tussen moet (waar ik wel van uit ga) dan moet dat dus met afsluiters zoals plaatje B en dan ook 2 om de boiler af te sluiten mocht er een storing zijn in de koelleidingen van de boiler.

Boiler staat horizontaal en dat blijft zo. Heb geen andere plek en het heeft me bijna een dag gekost om hem uberhaubt op zijn plek te krijgen en vast te zetten.
Oude forumnaam Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 16 jan 2016 18:45 #697696

Het maakt niet zoveel uit of de afsluiter op plaatje B al dan niet open staat.
De koelvloeistof gaat toch wel door de boiler.
Bij open afsluiter zou het expansievaatje wat mee kunnen doen in de circulatie, lijkt me nergens kwaad te doen.
Alleen tijdens het vullen is het handig om de lucht direct uit het boilercircuit te laten ontsnappen, anders duurt het zo´n tijd voor alle lucht er echt uit is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 17 jan 2016 06:50 #697734

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2444
Een collega liveaboard heeft er verleden maand eentje zelf gemaakt.

Nadat de derde boiler alweer ging lekken zat hij bij mij aan boord te klagen. Die dingen zijn stervensduur ( Vooral hier in Griekenland ) en gaan altijd lekken op de lassen van de roestvrijstalen tank/ flens. Hij had geprobeerd het lek te repareren, heeft las apparatuur aan boord, maar die tanks zijn echt flinterdun.
De jonge man is gereedschapsmaker, dus ik zeg , “waarom maak je er niet eentje zelf ? ”
Ik had ergens resten plastic pijp zien liggen, dikwandig spul, waarschijnlijk voor hogedruk waterleidingen, zet er aan beide kanten een deksel op en goochel er een koperen pijp in, klaar.
Omdat hij, mede door de nieuwe Griekse vaarbelasting de boot te koop stelt heeft hij er ook nog een walstroom warmte element ingestopt.
De plastic buis was gratis, de eindplaten zijn ook gemaakt uit resten. De koperen pijp kostte 7€, ik heb het zaakje gesoldeerd met zilver ( Blijkbaar een vergeten kunst ) De dorpssmid vroeg 5 € voor het even vlakken van de plastic pijp.
De boiler werkt prima, beter als de oude fabrieksboiler.

Zie foto : s1155.photobucket.com/user/Old...zpsb5c9a0d7.jpg.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 17 jan 2016 12:11 #697793

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
niet dat Adger hier wat aan heeft...
maar zelf de oude boiler vv door een Nefit vat, 2 jaar oud op MP voor 65E, does the trick :) ipv 450 e voor "scheeps"boiler.
wel zonder 230V element, maar dat boeit me niet
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler aansluiten op de motor 17 jan 2016 18:55 #697878

  • Levant
  • Levant's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1341
Bovenkant motor is ongeveer onderkant boiler, maar er is wel genoeg hoogte voor een expansievat. Nu even geen prio, eerst maar eens zorgen dat we in april weer kunnen varen en het interieur blijft staan.

@ OlbBawley en Hans, was jullie oplossingen inderdaad al tegen gekomen in een oude topic. Maar bedankt voor het delen.
Oude forumnaam Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl