Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Montage trilens op radar dome

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 19:39 #694510

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
Lijkt mij een goede beschermde plaats. Wat zouden de bezwaren kunnen zijn?
Mijn fok heeft er al eens 1 van de mast geslagen tijdens een situatie.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 19:41 #694511

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De deksel van een dome is van kunststof. Daar zou ik geen betrekkelijk zware trilens op monteren.
Als je de trilens op de mast monteert met (tegenwoordig standaard?) 2 beugels, kan er niet veel gebeuren.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 19:42 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 19:54 #694516

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Faran schreef :
De deksel van een dome is van kunststof. Daar zou ik geen betrekkelijk zware trilens op monteren.
Als je de trilens op de mast monteert met (tegenwoordig standaard?) 2 beugels, kan er niet veel gebeuren.
Eens, dat is teveel van het goede voor de dome. Met twee beugels op de mast zit hij echter muurvast. Helaas leveren veel aanbieders nog steeds maar één beugel standaard mee om zo schijnbaar goedkoper te kunnen zijn. Het aantal wordt er vaker niet dan wel bij vermeld. Vraag dus goed na voor je besteld hoeveel beugels worden meegeleverd. Het nabestellen van een losse beugel is relatief duur.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 19:55 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 20:24 #694537

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
Is incl. 2 beugels besteld. Maar daar zat de vorige ook mee vast en die zijn gewoon afgebroken. Waren kunstof beugels b.t.w. Op m'n profiel foto zie je m nog zitten :)
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 20:25 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 20:30 #694541

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dekker, Kniest en anderen leveren hem met 2 aluminium beugels.


Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 20:38 #694549

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Des te hoger in de mast des te beter zichtbaar.
Met 7/8 tuigage mag het toch geen probleem zijn om hem boven de genua op te hangen?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 21:23 #694571

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
La Mavare schreef :
Des te hoger in de mast des te beter zichtbaar.
Met 7/8 tuigage mag het toch geen probleem zijn om hem boven de genua op te hangen?
Ik wil daar geen 12 gaten boren ivm de sterkte.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 22:12 #694592

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
henkt schreef :
La Mavare schreef :
Des te hoger in de mast des te beter zichtbaar.
Met 7/8 tuigage mag het toch geen probleem zijn om hem boven de genua op te hangen?
Ik wil daar geen 12 gaten boren ivm de sterkte.

Eén beugeltje volstaat dan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 04 jan 2016 22:26 #694601

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
Welke diameters voor de bevestigers? Ik wil Iig monel popnagels gebruiken.
Als die beugels nu aluminium zijn zet ik maar gewoon weer op de plaats van de vorige.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 17 feb 2016 04:59 #706479

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
Trilens is binnen. Twijfel nog steeds over de plaats.
Vlak boven de radar dome dan?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 17 feb 2016 07:43 #706488

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Als het sterkte van het mast profiel is waar je bang voor bent, kun je hem t beste in de buurt van de aanhechting van de stagen en zalingen aan de mast maken. Juist tussen deze punten zit er veel buigend moment in het profiel. Bij de ondersteuningen weer minder.

Overigens maakt 6 of 12 gaten niets uit voor de sterkte. En aangezien de gaten weer gevuld worden met een popnagel of schroef, die er met voorspanning in zit, verwacht ik daar eigenlijk niets van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 17 feb 2016 15:11 #706606

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Als ik de berichten doorlees vindt bijna niemand het een bezwaar om een gewicht van (ik geloof 3.5KG voor de tri lens) boven in de mast te plaatsen, of in elk geval hoog.

Als ik kracht maal arm neem (en ik heb geen wiskunde knobbel) komt dit neer op 63kg aan hefboom gewicht op een mast van 17 meter.

Dat draagt dan nog al bij aan het slinger effect of ben ik nu abuis?

Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 17 feb 2016 15:14 #706607

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
RoGre schreef :
Als ik de berichten doorlees vindt bijna niemand het een bezwaar om een gewicht van (ik geloof 3.5KG voor de tri lens) boven in de mast te plaatsen, of in elk geval hoog.

Als ik kracht maal arm neem (en ik heb geen wiskunde knobbel) komt dit neer op 63kg aan hefboom gewicht op een mast van 17 meter.

Dat draagt dan nog al bij aan het slinger effect of ben ik nu abuis?

Ronald
Om die reden heb ik hem net onder de zalingen gemonteerd.
Straks dunnere vallen en een Dynema achterstag om gewicht in de mast te reduceren, ga ik dat ding daar niet bovenin zetten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 17 feb 2016 15:54 #706619

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
RoGre schreef :
Als ik de berichten doorlees vindt bijna niemand het een bezwaar om een gewicht van (ik geloof 3.5KG voor de tri lens) boven in de mast te plaatsen, of in elk geval hoog.

Als ik kracht maal arm neem (en ik heb geen wiskunde knobbel) komt dit neer op 63kg aan hefboom gewicht op een mast van 17 meter.

Dat draagt dan nog al bij aan het slinger effect of ben ik nu abuis?

Ronald
De boot zal comfortabeler slingeren, maar onder zeil meer op een oor liggen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 17 feb 2016 16:01 #706623

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Moment of inertia en.wikipedia.org/wiki/Moment_of_inertia

Daarom hing hij bij mijn vorige boot ook niet helemaal bovenin, maar ter hoogte van de zaling
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 17 feb 2016 16:30 #706627

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Montage trilens op radar dome 18 feb 2016 12:29 #706787

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
Ik heb even opgemeten, als ik m net boven de radar dome monteer zit ie ca 7,5 M1 boven het water.
Dat moet toch genoeg zijn voor Zeeuwse delta en Noordzee?

Bezwaren bij montage boven voorstag, gewicht en windstroming ( verstoring).
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 18 feb 2016 12:30 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl