Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vorm schroefbladen

Vorm schroefbladen 19 dec 2015 12:53 #690572

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Mijn Dufour 2800 is uitgerust met een 2blads schroef met afgeknotte schroefbladen.
En ik ondervind bij het op motor varen veel trillingen op mijn roer.
Volgens mij afkomstig van het onrustig schroefwater.



Geeft een schroef met ronde schroefbladen een rustiger schroefwater?

Niet dat ik van plan ben om de schroef snel te vervangen, maar meer om te weten of dit hiermee te maken heeft, of dat misschien een 3 blads schroef een beter optie zou zijn.
Op termijn zal ik misschien toch op zoek gaan naar een klapschroef.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vorm schroefbladen 19 dec 2015 13:15 #690578

Is dit een klap- of vaanstandschroef die symmetrisch dient te zijn voor beide draairichtingen?

Ik kan me eerder voorstellen dat die skeg icm die 2-blads schroef de boel verstoort. Een 3-blads schroef zal daar minder interaktie mee hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vorm schroefbladen 19 dec 2015 14:11 #690588

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9246
Trillingen op het roer zijn een artefact van een tweeblad-schroef. Immers de drukpulsen van beide bladen komen tegelijk langs het roer. Een drieblad schroef moet dit verhelpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vorm schroefbladen 19 dec 2015 14:38 #690592

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik denk het ook , het klinkt heel logisch.
Die scheg verstoort het, bij een drieblads neemt het ,denk ik, af.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vorm schroefbladen 19 dec 2015 21:45 #690670

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Nachtvlinder schreef :
Is dit een klap- of vaanstandschroef die symmetrisch dient te zijn voor beide draairichtingen?

Ik kan me eerder voorstellen dat die skeg icm die 2-blads schroef de boel verstoort. Een 3-blads schroef zal daar minder interaktie mee hebben.

Is een vaste schroef, Ik heb het idee om een klapschroef te plaatsen, ( dat zou dan best een 3blads schroef worden, misschien wordt het dan toch te duur ) maar heb eerst nog belangrijkere dingen te vervangen.

( Juist de skeg en de 2blads schroef en tegelijk de drukpulsen op het roer, dus niet de vorm van de schroefbladen. Ik zat volledig op het verkeerde pad. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 19 dec 2015 21:48 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vorm schroefbladen 19 dec 2015 23:36 #690683

Joop66 schreef :
Trillingen op het roer zijn een artefact van een tweeblad-schroef. Immers de drukpulsen van beide bladen komen tegelijk langs het roer. Een drieblad schroef moet dit verhelpen.

Klinkt logisch, maar ik ervaar dat helemaal niet. Mijn tweeblads schroef zit ook achter de skeg met pal daarachter het roerblad. Zie foto. Het roer trilt alleen ietsje als tijdens het zeilen de schroef niet in z'n werk staat en meedraait.

Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vorm schroefbladen 20 dec 2015 04:23 #690689

Jouw schroef zit volledig achter de skeg: die van TS maar met 1 blad. Zou dat het verschil maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vorm schroefbladen 20 dec 2015 08:44 #690707

Dat zou gelijk verklaren waarom ik er bij mijn vorige en huidige boot totaal geen last van had/heb.
Beide met een scheg met lagering onderaan het roer.

Alleen verklaart dat niet waarom je er met een driebladsschroef geen last mee zou hebben als de scheg maar tot schroefashoogte of hoger doorloopt want dan komen de pulsen toch ook altijd aan één kant van de scheg.
Ad
Laatst bewerkt: 20 dec 2015 08:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl