Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: rolgiek jaguar 22

rolgiek jaguar 22 30 nov 2015 15:01 #685867

  • prak
  • prak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik heb een jaguar 22 daarbij zit een giek waar je het zeil op kunt rollen de giek moet je achteruit trekken zodat hij in zijn vrij komt dus dat hij kan draaien maar daar zit bij het lummel beslag van de giek een ring zodat je hem kunt blokkeren in de stand rollen of vastzetten maar die ring bij mij valt steeds terug hoort daar een veer in te zitten zodat hij op vrijrollen of blokkeer stand blijft staan. Wie weet hoe dit werkt
Bij voorbaat mijn hatelijke dank Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rolgiek jaguar 22 30 nov 2015 15:18 #685869

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
prak schreef :
Ik heb een jaguar 22 daarbij zit een giek waar je het zeil op kunt rollen de giek moet je achteruit trekken zodat hij in zijn vrij komt dus dat hij kan draaien maar daar zit bij het lummel beslag van de giek een ring zodat je hem kunt blokkeren in de stand rollen of vastzetten maar die ring bij mij valt steeds terug hoort daar een veer in te zitten zodat hij op vrijrollen of blokkeer stand blijft staan. Wie weet hoe dit werkt
Bij voorbaat mijn hatelijke dank Henk
Zal wel een soort ratel systeem zijn met pallen en veertjes.
Zijn de pallen wel gangbaar?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rolgiek jaguar 22 30 nov 2015 16:53 #685889

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2280
Hi,

Ik kan nu even niet bij de boot, maar ik heb dezelfde giek.
Bij onze boot is het een kwestie van uittrekken en draaien. Daarna in één bepaalde stand (nokje in lummelbeslag) veert de hele handel weer terug.

Ik denk duss dat je inderdaad een veer nodig bent. Of een busje kruipolie ;)
Of je zet de zaak stevig vast en reeft zonder het zeil om de giek te rollen.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 30 nov 2015 16:55 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rolgiek jaguar 22 30 nov 2015 22:31 #685950

  • prak
  • prak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hallo Arend bij de ring zitten eigenlijk twee cirkels in verwerkt waar ook het nokje voor het verstellen aanzit voor links naar rechts daar hoort volgen mij een veer in te zitten want als ik het zeil reef ben ik bang dat hij mij los schiet en dan het zeil scheurt
en ik gebruik het ook om het zeil op te rollen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rolgiek jaguar 22 30 nov 2015 22:38 #685954

  • prak
  • prak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hallo Douwe het is maar een heel simpele constructie dus geen ratels en veertjes er moet volgens mij een speciale veer voorin ik denk aan een blad veertje van 3 mm breed maar wel een speciaal model
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rolgiek jaguar 22 01 dec 2015 12:03 #686044

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
ik had het ratel mechaniek geheel verwijderd, dit werkte zoveel makkelijker met oprollen/ hijsen.
het uittrekken van de giek en dan de giek draaien ging niet makkelijk.
kijk ook even naar het scharnier aan de achterzijde van de giek. die wil nog wel eens doorslijten. (en omhoog vallen doet ie niet)

gr John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rolgiek jaguar 22 01 dec 2015 16:52 #686093

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2280
Hi,

Ik denk dat ik deze week nog wel bij de boot kom. Dan zal ik me er even in verdiepen. Zo uit het hoofd kan ik er niet veel mee.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rolgiek jaguar 22 02 dec 2015 08:59 #686220

  • prak
  • prak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
hallo Arent
Er zit een ring voor met twee cirkels een groter dan de ander draai ik hem naar de grotere cirkel danvalt hij in de ring en blokkeert de giek draai ik hem naar de kleinere ring als de giek naar achter getrokken wordt dan draait hij op de kleine ring en dan kan de giek blijven draaien en dat moet eigenlijk geborgd worden en dat moet mijn inziens met een veer en niet door het ringetje vaster te draaien
gr Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rolgiek jaguar 22 12 dec 2015 14:01 #688834

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2280
Hi,

Het heeft even geduurd, maar ik was net bij de boot en ik heb eens gekeken hoe dit in elkaar zit.

Zonder plaatje was het bijna niet te volgen, maar jouw beschrijving klopt precies. Zo werkt het bij mijn boot ook: Lummel uittrekken, palletje verschuiven en dan de giek draaien.





Als ik de Lummel uittrek en ronddraai, hoor ik een hoop geknars. De Lummel veert uit zichzelf terug, dus daar zit blijkbaar een veer achter. Ik neem aan dat er een spiraalveer om de bout zit. Die hoor je knarsen als je de Lummel ronddraait.

Het hele zaakje zit met twee boutjes vast. Kan nooit moeilijk zijn om dit op te lossen

Edit: Ik begrijp nu ook pas je vraag.... bij jou zit het borgringetje los. Bij mijn giek moet je redelijk stevig duwen om de ring te verschuiven, dus Ik denk dat je in dat geval gewoon het boutje strakker moet draaien.
Misschien moet je de veer op de Lummel ook even controleren; die drukt de Lummel tegen de borgring aan, waardoor hij niet kan verschuiven.
Easy fix dus.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 12 dec 2015 14:14 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl