Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Winterklus lieronderhoud

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 12:04 #685058

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Tijdens deze winterperiode ga ik mijn lieren een onderhoudsbeurt geven.
Meestal lukt dit zonder te veel te moeten vervangen, maar toch.
Waar kan ik onderdelen vinden voor lewmar winches, aan redelijke prijs.
En is het voordeliger palletjes, veertjes en dergelijke los te kopen,
of zijn de maintenance kits een goed alternatief ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 12:07 #685059

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
hangt er vanaf welke lieren en wat je nodig hebt. die komplete sets geven meestal meer dan wat je nodig hebt. Winch service levert ook nieuwe onderdelen uit de UK, goede ervaringen mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 12:18 #685061

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
De kleine onderdelen kan ik goed vinden, maar soms met grote prijsverschillen.
Twee liertrommels zijn volledig glad, en ik weet niet goed wat daar de beste oplossing voor zal zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 12:20 #685062

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
HPV schreef :
hangt er vanaf welke lieren en wat je nodig hebt. die komplete sets geven meestal meer dan wat je nodig hebt. Winch service levert ook nieuwe onderdelen uit de UK, goede ervaringen mee.

Kleine winches zonder selftailing installaties.
Zonder het te kunnen nakijken dacht ik 2 8 inch single speed en 2 8 inch dual speed winches.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 12:23 #685063

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Vrijwel ieder watersportwinkel heeft die palletjes en veertjes los te koop. Ik kocht de mijne bij Wagenaar watersport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 14:57 #685088

Tony2920 schreef :
De kleine onderdelen kan ik goed vinden, maar soms met grote prijsverschillen.
Twee liertrommels zijn volledig glad, en ik weet niet goed wat daar de beste oplossing voor zal zijn.

Lastig probleem dat je niet zo snel oplost. Er zijn wat beunoplossingen her en der op het internet.

Die opruwing komt best precies. Te scherp en je draait je lijnen aan gort, te stomp en de boel slipt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 17:10 #685103

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik vind dat juist een leuk zomerklusje.
Lekker na een dagje zeilen.
Steigerbiertje er bij en één liertje per avond.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 23:24 #685143

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Sloe Gin schreef :
Ik vind dat juist een leuk zomerklusje.
Lekker na een dagje zeilen.
Steigerbiertje er bij en één liertje per avond.

Je doet met twijfelen .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 23:39 #685144

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
In de zomer. Te weinig wind om te zeilen maar wel mooi weer. Je zit in die kuip toch maar wat te suffen. Heerlijk zo een klein jobke waar je niet van gaat zweten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 26 nov 2015 23:44 #685145

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5801
In het water: doos er omheen of doek aan de railing/in gangboord.
Mijn gangboord loopt af en die veertjes springen zo de plomp in.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 27 nov 2015 16:15 #685227

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Ik ben ook bezig om mijn lieren te demonteren, schoonmaken, smeren ed (winterklus). Maar moet je daar nou echt speciaal lierenvet voor gebruiken en waarom? Kan je niet gewoon kogellagervet gebruiken, dat smeert toch ook lekker..?
Laatst bewerkt: 27 nov 2015 16:16 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 27 nov 2015 18:30 #685241

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
zapp schreef :
Ik ben ook bezig om mijn lieren te demonteren, schoonmaken, smeren ed (winterklus). Maar moet je daar nou echt speciaal lierenvet voor gebruiken en waarom? Kan je niet gewoon kogellagervet gebruiken, dat smeert toch ook lekker..?

Goeie vraag het filmpje van de waterkampioen gebruiken ze lithiumhoudend schroefasvet.
Ik ga eens kijken wat de prijsdaarvan is en vergelijken met de prijs die lewmar vraagt voor zijn tubes van 25 ml. Ik denk dat het in het vervolg schroefasvet zal worden bij mij, tenzij iemand een goede reden kan geven om dit niet te doen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 27 nov 2015 19:08 #685244

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Die tubetjes Lewmar van 100 gr kosten €17 en gaan een leven mee. Kan het juiste vet daarmee niet duur noemen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 27 nov 2015 19:19 #685248

Een aantal soorten schroefasvet heeft als eigenschap op te lossen/af te breken in water - daar verdrijnt het tenslotte het milieu in. Dit zou ik niet in m'n leiren willen stoppen ;)

Een goede reden om er geen margarine etc in te smeren en toch gewoon maar zo'n Lewmar tubetje te kopen waar je >4 seizoenen mee doet...

Afgelopen seizoen 3 avonden besteed aan het schoonmaken van 4 lieren. Dikke aangekoekte, verzeepte vetresten van ik weet niet wat voor oorsprong. Hard en zwart geworden. Schoonmaken tot op het kale metaal kostte erg veel tijd. Een combinatie van harde borstel in afwasmiddel, diesel en tot slot remmemreiniger deed de truc uiteindelijk, maar niet na veel gepruts met een klein schroevendraaiertje om ook tussen de tanden en tot in de pallenhouder te komen.

Een hypoïde winch/wantspannerolie zeer spaarzaam aanbrengen op de glij-gelagerde asjes en draaipunten van de palletjes. Vet alleen rond de tonnenlagers en een weinig tussen de tanden. Hoe meer vet, hoe meer vuil vastgehouden zal worden.

Ik denk dat mijn lieren 1) 20 seizoenen nooit goed schoongemaakt zijn en dat er 2) af en toe zomaar wat vet/olie bijgesmeerd is onder het motto "baat het niet..."

Als je niet heel goed weet wat je doet zou ik het veilig bij de merkspullen houden... Mocht iemand het naadje van de kous weten dan leer ik graag mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 27 nov 2015 19:45 #685252

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Met zo'n tube lierenvet van Lewmar doe ik al jaren, inclusief het smeren van de Furlex. Dat kan ik niet duur noemen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 09:37 #685356

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Koezt schreef :
Die tubetjes Lewmar van 100 gr kosten €17 en gaan een leven mee. Kan het juiste vet daarmee niet duur noemen...
Mijn leven is iets langer dan 4 jaar hoop ik.
Prijsverschil is groot.
16,99 tot 22 Euro.
Is dus een prijsverschil van 5 euro op een hoogste prijs van 22. oftewel bijna 25% verschil tussen hoogste en laagste prijs.
Voor diezelfde prijs ( 17 Euro )heb ik een tube van 700gr schoefasvet. Prijs van andere vetsoorten nog niet onderzocht. Lijkt met weer een typische watersportprijs.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 09:54 #685365

Dus wat ga je doen en waarom? Zijn de "goedkope" vetsoorten equivalent of net zo geschikt als wat in de Lewmar tube zit?

PS: wat kost een pakje roomboter?
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 09:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 10:56 #685377

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Nachtvlinder schreef :
Dus wat ga je doen en waarom? Zijn de "goedkope" vetsoorten equivalent of net zo geschikt als wat in de Lewmar tube zit?

PS: wat kost een pakje roomboter?
Heb geen flauw idee wat roomboter kost, haal dat nooit in huis.
En ben niet van plan dat te gebruiken voor mijn lieren. :P
Mijn punt is alleen, dat ik niet wens voor 100 gr liervet 17 euro te betalen als bijna hetzelfde vet met een andere benaming 17 euro per 700 gr te vinden is.
Dus waarom is liervet zo speciaal (dat het bij wijze van spreken even duur mag moet kosten als goud.)
En waarom is het in de ene watersportwinkel 25% duurder als in de andere.
Dit lijkt onredelijk.
Bovendien gebruikten ze in het filmpje van de waterkampioen lithiumhoudend schroefasvet.

Is dit evenwaardig ? Tegen 1/7de van de prijs ?
Tot nu toe maar een argument gelezen wat tegen schroefasvet spreekt, namelijk dat het wateroplosbaar is.
Zijn er nog andere argumenten tegen schroefasvet ? Dan hoor ik dit graag.
(zodat ik een op argumenten gestaafde keuze kan maken. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 11:20 #685384

Dus zolang je hier geen onderbouwde argumentatie vind waarom roomboter of schroefasvet niet zou kunnen pak je dat gewoon!? Ik denk dat niemand je dat hier uit kan leggen, totdat er iemand het naadje van de kous kan uitleggen. Zolang er geen zekerheid is zou ik juist voorzichtig zijn, al zal je lier er niet direct kapot van gaan, hoewel een hangende pal de andere pal kan overbelasten en een vastgekoekte naald in het naaldlager een flinke stijtage zal geven op het loopvlak van de trommel.

Nog 1 argument dan - het prijsverschil vind ik te klein om helemaal in te duiken: lierenvet heeft met veel hogere drukken temaken dan schroefasvet
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 11:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 13:33 #685415

  • mkII
  • mkII's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Ik ben ook bezig met het schoonmaken en opnieuw invetten van de lieren en kwam dit tegen.
Iemand hier die dit al eens gebruikt heeft.

www.nauticshop.nl/contents/nl/d3.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 15:23 #685437

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 17:04 #685467

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Grappig hoe in dit topic €17 voor een tubetje vet dat jaaaaaren meegaat duur is volgens een aantal en in andere topics het "geld over de balk gesmeten" wordt aan apparatuur en spullen waarvan je je kunt afvragen of de meeste mensen wel weten hoe het allemaal werkt...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 21:14 #685505

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Nachtvlinder schreef :
Dus zolang je hier geen onderbouwde argumentatie vind waarom roomboter of schroefasvet niet zou kunnen pak je dat gewoon!? Ik denk dat niemand je dat hier uit kan leggen, totdat er iemand het naadje van de kous kan uitleggen. Zolang er geen zekerheid is zou ik juist voorzichtig zijn, al zal je lier er niet direct kapot van gaan, hoewel een hangende pal de andere pal kan overbelasten en een vastgekoekte naald in het naaldlager een flinke stijtage zal geven op het loopvlak van de trommel.

Nog 1 argument dan - het prijsverschil vind ik te klein om helemaal in te duiken: lierenvet heeft met veel hogere drukken temaken dan schroefasvet

De reden waarom ik denk dat schroefasvet wel voldoet is deze video.
video_lieronderhoud_waterkampioen
Ik ga ervan uit dat men daar geen klinkklare onzin zit te vertellen, als men zegt:
"Schroefasvet voldoet ook."
Tot nu toe heb ik geen argumenten gehoord waarom dit vet niet zou voldoen.
Ik ga dus niet, zoals jij lijkt te suggereren, gelijk welk vet gebruiken,
maar probeer uit een aantal bronnen de reden te achterhalen waarom ik al dan niet het duurdere vet zou moeten gebruiken.
De reden dat dit "liervet" 7 keer duurder is als het gewonere schroefasvet is hier ook nog niet uitgelegd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 21:20 #685506

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
mkII schreef :
Ik ben ook bezig met het schoonmaken en opnieuw invetten van de lieren en kwam dit tegen.
Iemand hier die dit al eens gebruikt heeft.

www.nauticshop.nl/contents/nl/d3.html

Ik heb er even de specificaties van opgezocht.
Lijkt zeker geschikt om als liervet te gebruiken.
specificaties CRC SUPER ADHESIVE GREASE

Lijkt me een goeie vervanger te zijn voor het lexmar liervet.
Nu alleen nog een dealer vinden. Lukt wel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 nov 2015 21:23 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklus lieronderhoud 28 nov 2015 21:30 #685508

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Nachtvlinder schreef :
8-- Afgelopen seizoen 3 avonden besteed aan het schoonmaken van 4 lieren. Dikke aangekoekte, verzeepte vetresten van ik weet niet wat voor oorsprong. Hard en zwart geworden. Schoonmaken tot op het kale metaal kostte erg veel tijd. Een combinatie van harde borstel in afwasmiddel, diesel en tot slot remmemreiniger deed de truc uiteindelijk, maar niet na veel gepruts met een klein schroevendraaiertje om ook tussen de tanden en tot in de pallenhouder te komen.

Ook mijn lieren zaten vol met oud vet van ? ? ? want de vorige eigenaar geloofde niet echt in onderhoud. Maar met een bakje wasbenzine kwam alles wonderwel en redelijk gemakkelijk los.
Wel heb ik de lastigste onderdelen een half uurtje in de wasbenzine laten weken. En ook enkele plaatsen met een kleine schroefendraaier moeten bewerken. Toch viel het "prutsen" erg mee.
Misschien moet je de volgende keer ook eens wasbenzine proberen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl