Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kiel Atlas 25

kiel Atlas 25 02 nov 2015 21:33 #678403

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en in de zeilwereld maar ergens moet je starten hè.
Ik ben sinds kort in het bezit van een Atlas 25 en daar hier op het forum veel doorgewinterde zeilliefhebbers zitten met veel know how heb ik een paar vraagjes.

Ik wil de onderkant graag goed aanpakken maar de een zegt af afschuren om de gelcoat niet te beschadigen en de ander zegt met een schraper de af verwijderen en zo goed als kaal maken.
Ook zie ik een scheur bij de aanhechting van de kiel (zie foto`s) moet je deze scheur opvullen met kit of er matjes tegen plaatsen?

Tevens zit de vorige eigenaar misschien op dit forum (of een andere eigenaar van een Atlas 25) en kan hij/zij mij meer vertellen over deze boot.

Ik weet niet of ik dit in het juiste onderwerp heb geplaatst maar al doende zal ik leren ;)

alvast bedankt


Bijlagen:
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 08:53 #678501

Ik heb goede ervaring met zo'n af schrapertje die je aan de stofzuiger kunt aansluiten

www.kokwatersport.nl/gelplane-...stofafzuiging/p24034
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 09:12 #678511

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ard1 schreef :
Ook zie ik een scheur bij de aanhechting van de kiel (zie foto`s) moet je deze scheur opvullen met kit of er matjes tegen plaatsen?

Ik zou er eerst eens achter willen komen wat er met die scheur aan de hand is.
Zit ie tussen kiel en romp, of in het ijzer van de kiel? Hoe diep?
Loopt ie onder de AF nog door en bedekt de AF een groter gebrek?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 09:13 #678513

Die scheur is geen scheur maar de naad tussen de stalen kiel en de polyester romp.
Dat die zichtbaar wordt en aanroest zie je bij de meeste , met name oudere schepen.Zolang er na het droogzetten niet water uit blijft lopen is er niks aan de hand.
Dat komt door geringe bewegingen van de kiel t.o.v. de romp bijv. door uitzettingsverschillen ,vooral op de wal tijdens de winterstalling maar ook wel door bewegen van de kiel onder zeil.
Normaliter kun je die naad , na grondig reinigen en behandelen met een epoxy primer, afdichten met bijv. Sikaflex of MS .Ik heb daarvoor epoxykit met een elastische harder gebruikt en dat is zeer goed bevallen.Na 8 jaar nog steeds scheurvrij.
www.polyservice.nl/Poly-Pox-Li...oxyhars-p-16188.html met als harder: www.polyservice.nl/Poly-Pox-Harder-255-p-16175.html
Overlaminieren met glasweefsel en epoxy lijkt me geen goed idee omdat je daarmee de geringe bewegingen niet tegenhoud en die afdichting of zal scheuren of losscheuren van de ondergrond ( waarschijnlijk van de kiel) omdat die afdichting totaal niet flexibel is.
Ad

Bijlage PICT0054.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 03 nov 2015 09:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 11:33 #678590

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Ad, Goede tip voor mijn boot. Ga ik ook proberen. Bedankt.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 12:50 #678614

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Bedankt ad, niets om mij zorgen over te maken dus.leuk vader zonen project voor de winter dus.en die schraper ook maar proberen, minder rommel dan alles eraf moeten schuren zoals een bedrijf mij adviseerde.
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 12:59 #678618

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je zou verwachten dat de kiel evenwijdig aan de romp vast zit, zoals de zwarte lijn aangeeft.
Ik vind het dan toch vreemd dat de blauwe lijn van de scheur niet evenwijdig aan de zwarte loopt.

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 13:22 #678625

Een kiel zit zelden of nooit direct aan de romp maar aan een kleine of grotere uitstulping van de romp.
Niet zo raar want anders zou de romp op de bevestigingspunten verkeerd (punt)belast worden.Op deze manier worden drukkrachten via de bocht in het laminaat verder de romp in geleid.
En die schuine lijn kan ik even zo goed recht trekken.Kwestie van naar je gedachte toe werken :lol:
Vooral rechts te zien is er trouwens al eens nogal amateuristisch een laag polyesterplamuur of glasvezelplamuur aangebracht om de boel te "cacheren" .
Aangezien ook dat er sowieso af moet en de hele zaak kaal gemaakt moet worden vóór er gerepareerd kan worden zou ik daar maar op wachten.
Eerst proberen om eventuele loszittende lagen er met een scherpe (hout)beitel al te steken en de rest kaalslijpen.
Dat afslijpen gaat overigens prima met een haakse slijper en een grove lamellenschijf.
En zorg ervoor dat alle roest weg is voor je een epoxyprimer aanbrengt anders komt het preobleem binnen een paar jaar weer terug.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 13:30 #678630

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
De kiel zit idd op een soort stempel gemonteerd. Maar hoe je het wendt of keert, wel evenwijdig aan de romp. En de scheur zit rechts duidelijk hoger dan links.

Maar goed, we zijn al zover dat het afsteken onvoldoende is, en dat het kaal gemaakt moet worden.
Als e.e.a. dan kaal is kan op dat moment bekeken worden wat er precies aan de hand is.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 13:34 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 14:43 #678662

JohnBerg schreef :
De kiel zit idd op een soort stempel gemonteerd. Maar hoe je het wendt of keert, wel evenwijdig aan de romp. En de scheur zit rechts duidelijk hoger dan links.

Maar goed, we zijn al zover dat het afsteken onvoldoende is, en dat het kaal gemaakt moet worden.
Als e.e.a. dan kaal is kan op dat moment bekeken worden wat er precies aan de hand is.

Inderdaad.
Ik denk trouwens dat die scheur rechts dan eerder het loslaten van een opgeplakte laag (glasvezel)plamuur is als een scheur in het laminaat van de romp.
Zoiets zat er op de naad van de scheg en de romp onder mijn boot waar een (niet de) vorige eigenaar ook geprobeerd had de naad af te dichten.
Dan zou je lekkage binnen moeten zien en als dat zo is ben je heel veel verder van huis :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 16:16 #678692

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Wat mij verteld is, de boot was kurkdroog van binnen. Heeft ondertussen wel een jaar op de wal gestaan.(geen vochtsporen gezien binnen in ieder geval)
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 16:17 #678693

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Oh ja, en alvast bedankt voor het meedenken allemaal :cheer:
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 16:26 #678698

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Mijn Seamaster 925 had een vergelijkbaar probleem. Op een gegeven moment hebben we besloten de kiel er af te halen om de bouten te checken. Al is het maar omdat het een stuk rustiger vaart als je weet dat het allemaal goed vast zit.
De kielbouten bleken in uitstekende conditie te zijn. Echter het vlak waarop de kiel aanlag had osmose blaren waardoor er geringe ruimte tussen romp en kiel ontstond. Dit weggeslepen, laten drogen en afgewerkt met gelshield? Vervolgens kiel er weer op.

Overigens een boot hoeft niet perse naar binnen te lekken. Bij de Seamaster zijn alle kielbouten voorzien van een "laminaatkapje". Weer zo'n detail van een echte zeewaardige boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 03 nov 2015 16:29 #678699

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je kunt misschien al eens wat AF rond de scheur lospeuteren, en eens met een kleine schroevendraaier o.i.d in de scheur wroeten. Zoals een tandarts in een gaatje van een kies peutert.

Dan krijg je misschien al een eerste indruk waar we het over hebben. Voel je rondom ijzer, of aan de bovenkant polyester en aan de onderkant ijzer?
En dan kom je ook iets aan de weet over de diepte van de scheur.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 16:31 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 21 nov 2015 14:49 #683965

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Nou, ondertussen ligt de boot in de werkloods van jachthaven zeewolde, en de scheur in de kiel is normaal naar het schijnt. binnenkort zal ik een foto plaatsen van hoe het er schoon uitziet ;)
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 09 feb 2016 09:01 #704207

  • megido
  • megido's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Bij onze atlas had ik hetzelfde probleem. Het is niet dat je kiel eronderuit zal gaan donderen dus wees gerust. De randen van de kiel bij de aanhechting aan het poly is waarschijnlijk aangetast en is gaan brokkelen. Ik heb het brokkelende deel eruit gevreesd en deze weer opgevuld met lasnadenkit. Dit goedje word ook onder andere namen verkocht maar in de carrosserie heet het dus zo. Volgens mij is dit zelfde goedje ook door brouse ( de werf in Duitsland )er zelf op gebruikt om naden en kieren weg te werken. Dit spul is waterbestendig en behoorlijk taai. Na het aanbrengen van de kit, enigszins wat gladschuren, onderwater primer erop of menie en weer antifouling aanbrengen. Wat betreft de celcoat, gewoon schuren die handel. Celcoat is voor in de giet mallen en is niet water dicht. Als je je romp geschuurd en geplamuurd hebt afschilderen met TOPcoat, dat geeft wel een waterdichte laag.

Paar plaatjes van onze atlas; nog in opknap, we zijn nog niet helemaal klaar.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 09 feb 2016 11:55 #704264

Foto 3: is die romp nu asymmetrisch of is de ingang uit het midden geplaatst!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 09 feb 2016 11:59 #704266

Zie foto 2 :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 24 feb 2016 15:07 #709073

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ondertussen heb ik al aardig wat werk verzet en de romp kaal en de kiel zo goed als kaal gehaald, de scheur is idd de aanhechting tussen romp en kiel (zie foto`s)
Binnenkort de kiel nog verder kaal maken en dan in de ZFprimer. en de naad kitten.
Ik vind alleen de voorkant een beetje een grote ruimte hebben. (weet niet of ik dit met kit op kan lossen of zo als het was met plamuur opvullen).
Bijlagen:
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 02 juni 2016 14:28 #741417

  • megido
  • megido's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
De ingang is inderdaad iets aan stuurboord zijde geplaats. Het geeft aan de zit aan de andere zijde iets meer ruimte en aan de smalle kant binnen, zat vroegen een soort keukentje verstopt. T geeft ook iets meer ruime loop over het dek aan bakboordzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kiel Atlas 25 02 juni 2016 14:31 #741420

  • megido
  • megido's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
T ziet er ongeveer uit zoals het bij ons deed. Geen zorgen maken, gewoon goed afkitten met waterbestendige, taaie kit. Ik zie dat je een korte keil hebt ? Die van ons is wel een keer zo lang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl