Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doe het zelf watermelder.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 11:08 #677391

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Deze winter wil ik een en ander aanpassen aan mijn motorruimte en bildge.
Een van de zaken die ik wil is een watermelder. Of liever nog meerdere watermelders.
De bedoeling is om in 1 oogopslag vast te stellen of er water is, in de verschillende bildgegedeeltes, zoals onder de motor, bij de schoefas, en in het waterputje achter de mast.
De watermelders die in de winkels liggen zijn meestal te duur naar mijn smaak.
Heeft iemand dit in het verleden al gedaan? hoe ? en wat zijn de bevindingen ?
Watermelder door vlotter of door contactpunten ?
Ook eventuele doorgave aan boordcomputer voor doorsturen van melding via sms of email, lijkt met interessant, maar dat is voor een latere datum.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 11:16 #677395

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik heb 40 jaar geleden als klein jochie al een verklikker gemaakt voor mijn moeder d'r wasmachine die in de kelder stond. Zelfde idee als een bilge schat ik zo in. Was heel simpel, met 2 transistoren en een zoemer. Als sensor gebruikte ik 1,5mm2 elektrodraad.

Als je zelf kunt knutselen een heel simpele oplossing.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 11:21 #677396

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
JohnBerg schreef :
Ik heb 40 jaar geleden als klein jochie al een verklikker gemaakt voor mijn moeder d'r wasmachine die in de kelder stond. Zelfde idee als een bilge schat ik zo in. Was heel simpel, met 2 transistoren en een zoemer. Als sensor gebruikte ik 1,5mm2 elektrodraad.

Als je zelf kunt knutselen een heel simpele oplossing.

Dat werkt dus zowel voor zoet als voor zoutwater ?
Want daar zat ik aan te twijfelen, zout water geen probleem dat geleid goed genoeg, maar zoet water geleid in principe bijna niet. Maar inderdaad met een paar transistoren zou dit moeten lukken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 11:30 #677401

Tony.. kijk eens hier.. heeft voldoende info voor het begin.
www.circuitsonline.net/forum/view/73261

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 11:38 #677402

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Tony2920 schreef :
Dat werkt dus zowel voor zoet als voor zoutwater ?
Want daar zat ik aan te twijfelen, zout water geen probleem dat geleid goed genoeg, maar zoet water geleid in principe bijna niet. Maar inderdaad met een paar transistoren zou dit moeten lukken.

Zoet water geleid idd niet zo goed als zout water, maar daar had ik bij het ontwerpje al rekening mee gehouden ;)

Dat is overigens heel eenvoudig te testen. Neem een glas kraanwater en houd de 2 meetpennen van je universeelmeter op 1 cm afstand net onder water in het glas. Zet hem op weerstand meten, en je ziet wat de weerstand is.

Zou je op batterij of op een vaste 12V aansluiting willen?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 11:46 #677403

Probleem kan electrolytische corrosie worden.
Als het bilgewater ook in contact staat met bijv de motor of , via de schroefas , met de motor krijg je forse electrolytische corrosie ( niet te verwarren met galvanische corrosie en meestal veel intensiever!) doordat er (lek)stroom gaat lopen vanaf de "meetpennen" naar de massa/min van de accu.
Ook zal een meting via electrische geleiding al kunnen gaan alarmeren dor vocht zonder dat er echt vloeistof in de bilge staat.
Daarom is een vlotterschakelaar waarschijnlijk veiliger en minder storingsgevoelig.

Zou dat de reden zijn dat de aangeboden dingen meestal vlotterschakelaars zijn :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 11:53 #677405

Dit wellicht wat voor je?

Linkje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 11:54 #677406

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Bij een vlotter heb je gelijk al wel wat hoogte nodig (e.g. een flinke bak water) vooraleer de schakelaar inkomt.

Als er door de meetpennen stroom loopt, gaat de zoemer af. 2 minuten stroom in het pico ampere bereik zal heus niet je hele boot corroderen :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 30 okt 2015 11:56 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 12:40 #677411

Ik heb een vloeistofniveau sensor (meestal gebruikt bij tuinbouw-achtige toepassingen) aan een arduino bordje gehangen.
Als er water in staat gaat de pomp aan. Als het water boven een bepaald niveau komt dan stuurt het bordje mij een SMS (evenals als de temperauur onder de nul duikt, of als er gas gedetecteerd is).

Helaas ligt het geheel nog steeds on-ingebouwd op mijn hobbykamer :-) Het werkt wel in principe.

Laat maar weten of je interesse hebt in meer info. Kost is bij elkaar minder dan 30 euro denk ik.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 13:54 #677428

Is misschien voor meer mensen (waaronder mijzelf ;) ) interessant om hier een en ander te delen...?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 15:30 #677441

Ik zal binnenkort een beschrijving van mijn systeem maken als het af is en hier posten.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 16:18 #677448

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Zeker is het interessant om een en ander te delen, dat was ook een van de redenen om de vraag te stellen, en om te weten wat anderen al hadden geprobeerd en werkend gekregen.
Mijn idee is om het geheel te laten werken op een kleine onafhankelijke accu, samen met de alarminstallatie onder de vorm van een raspberry pi. ( die ik al in huis heb ).
Niet aangesloten op walstroom, maar via de accu die opgetopt wordt door een zonnepaneel.
Geen continue meting maar een meting met interval, bvb een meting per uur moet ruimschoots volstaan als ikzelf niet aan boord ben.
Ook denk ik op termijn een alarminstallatie zo op te zetten dat bij brandalarm, indringalarm of heftige bewegingen de computer opgestart wordt en dan de sensoren afloopt.
Eventueel een webcamera geactiveerd wordt, om foto's door te sturen.
Dat wordt nog wat pas en meetwerk om geen valse alarmen te krijgen bij een storm.

Ik beschik in de haven over een goed werkende wifi, dus alarmen kunnen via email verstuurd worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 16:56 #677459

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
ik heb deze aan boord, kunnen tot 10 amp schakelen en kost geen drol.


www.dx.com/p/fc-28-c-soil-mois...-184798#.VjOgpPkvfIU
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Laatst bewerkt: 30 okt 2015 17:25 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 17:02 #677461

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Gewoon houten knijper met 2 punaises met draadjes er onder.
Er tussen een aspirine.

Zodra het nat wordt, lost de aspirine op en maken de punaises contact.

:laugh: :laugh:

Klinkt lollig, maar ik heb het vroeger echt wel eens zo gezien in een schip onder klasse.....

Aspirine mag ook een suikerklontje zijn.

;)

Het systeem is natuurlijk niet failsafe bij verroeste punaises.... :(

Bij het linkje van Thomss gaat het om wisselspanning, er is hier geen sprake van galvanische werking.
Eigenlijk een heel goede optie.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 30 okt 2015 19:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 30 okt 2015 17:18 #677464

WADnWIND schreef :
Gewoon houten knijper met 2 punaises met draadjes er onder.
Er tussen een aspirine.

Zodra het nat wordt, lost de aspirine op en maken de punaises contact.

:laugh: :laugh:

Klinkt lollig, maar ik heb het vroeger echt wel eens zo gezien in een schip onder klasse.....

Aspirine mag ook een zuikerklontje zijn.

;)

Het systeem is natuurlijk niet failsafe bij verroeste punaises.... :(

Ach, wij hadden op het motorschip van mijn ouders een normaal toilet d.m.v. een kwikschakelaar op de vlotter omgebouwd zodat de waterpomp stopte als het kwik wegrolde van de contactjes. Tsja kwik....... :whistle: :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 31 okt 2015 19:10 #677720

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Dat linkje van Sydeliefde vind ik wel interessant. Goedkope vlotterpompjes uit China. Is er iemand die een stuk of twintig van die dingen laat overkomen en (voor kostprijs) te koop aanbiedt onder ZF-leden?? Ik wil dan ook wel iets meer betalen dan de kostprijs.. :P :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doe het zelf watermelder. 31 okt 2015 19:18 #677723

zapp schreef :
Dat linkje van Sydeliefde vind ik wel interessant. Goedkope vlotterpompjes uit China. Is er iemand die een stuk of twintig van die dingen laat overkomen en (voor kostprijs) te koop aanbiedt onder ZF-leden?? Ik wil dan ook wel iets meer betalen dan de kostprijs.. :P :P

Waarom twintig? Je kunt ze gewoon per stuk kopen en de meeste zijn zonder verzendkosten. Duurt meestal drie tot vier weken voor je ze thuis hebt. Maar voor € 0,85 of iets meer loop je weinig risico.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl