Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: staartstuk BB-motor verven

staartstuk BB-motor verven 28 okt 2015 16:02 #676814

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
onlangs de BB-motor eruit gehaald, schoongemaakt en winterklaar maken.
Ik zie dat vooral de staartstuk pokdalig en een beetje "aangevreten" is.

Ben het verder aan schrobben en zoveel mogelijk rotzooi verwijderd.
Wil het grotendeels opnieuw spuiten, maar weet niet welke verf het beste is.
Ik neem aan goed schoonmaken, vetvrij en dan . . . de verf.
Wat heb ik hierbij nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:staartstuk BB-motor verven 28 okt 2015 16:08 #676818

  • marcelfo
  • marcelfo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 158
Al contact gehad met een dealer van het desbetreffende merk buitenboordmotor? Ik denk dat een goede dealer je daar heel goed advies over kan geven.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:staartstuk BB-motor verven 28 okt 2015 17:42 #676860

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Aantal jaren geleden een pokdalig staartstuk opgeknapt ( en de rest van de motor), kaal gemaakt met staal borstel op de boormachine, vervolgens en dat is denk ik het belangrijkst, in de primer gezet speciaal voor aluminium, vervolgens met de kwast aan laag opbouw gedaan met aflak, gepolijst met waterproof schuurpapier en gespoten met Mototip spuitbussen, het resultaat, hele motor niet van nieuw te onderscheiden en ziet er nog steeds perfect uit.
Laatst bewerkt: 28 okt 2015 17:43 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:staartstuk BB-motor verven 29 okt 2015 10:27 #676996

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Een goede primer en spuitbus lak van het betreffende motormerk.
Maar autolakken zijn ook prima.
Let op dat je de annode niet meespuit, dan werkt hij niet meer.

Je kunt er ook na het spuiten als extra AF op doen tegen aangroeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:staartstuk BB-motor verven 29 okt 2015 10:41 #677000

Vraagje;
Laat je soms de motor altijd met zijn staartstuk in het water staan en mogelijk zelfs op zout water?
Dan is die corrosie niet zo verwonderlijk.
Dan is een ééncomponentverf eigenlijk ook niet echt geschikt en zou je eerder een epoxycoating moeten nemen zoals dat vaak bij saildrives gedaan wordt.
Bovendien moet je dat ook regelmatig de anode(s) controleren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:staartstuk BB-motor verven 29 okt 2015 11:07 #677018

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Yellow Boat schreef :
Vraagje;
Laat je soms de motor altijd met zijn staartstuk in het water staan en mogelijk zelfs op zout water?
Dan is die corrosie niet zo verwonderlijk.
Dan is een ééncomponentverf eigenlijk ook niet echt geschikt en zou je eerder een epoxycoating moeten nemen zoals dat vaak bij saildrives gedaan wordt.
Bovendien moet je dat ook regelmatig de anode(s) controleren.
Ad

Ad,
inderdaad,
-staartstuk staat altijd in het water, niet in zoutwater. Reden is dat de motor niet in verschillende posities gekanteld kan.
Er is maar één stand horizontaal (motor is een SELVA 5pk).
-Er komt eerst een simpele aanpassing voor dit probleem, nl. een rvs buis overdwars plaatsen om in een bepaalde hoek te kantelen (weleenswaar handmatig aanbrengen, maar hetzij zo.
-De anode moet ook vernieuwd worden, kan nergens een soortgelijke vinden, misschien even de dealer raadplegen.

Betekent epoxycoating uitbesteden, of kan ik dit zelf doen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:staartstuk BB-motor verven 29 okt 2015 11:14 #677024

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
henkvd schreef :
Aantal jaren geleden een pokdalig staartstuk opgeknapt ( en de rest van de motor), kaal gemaakt met staal borstel op de boormachine, vervolgens en dat is denk ik het belangrijkst, in de primer gezet speciaal voor aluminium, vervolgens met de kwast aan laag opbouw gedaan met aflak, gepolijst met waterproof schuurpapier en gespoten met Mototip spuitbussen, het resultaat, hele motor niet van nieuw te onderscheiden en ziet er nog steeds perfect uit.

Henk,
mijn Selva precies hetzelfde, primer één laag erop? en de Mototip een paar lagen en is dit speciaal voor onder water?
Lijkt mij kwetsbaar, heb je de staartstuk continu in het water gelaten?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staartstuk BB-motor verven 29 okt 2015 11:27 #677031

Bij voorkeur geen staalborstel gebruiken, maar schuurpapier obv. (bijvoorbeeld) aluminium oxide. Voorkomt galvanische corrosie ;)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 29 okt 2015 11:59 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:staartstuk BB-motor verven 29 okt 2015 11:34 #677032

Edr schreef :
Yellow Boat schreef :
Vraagje;
Laat je soms de motor altijd met zijn staartstuk in het water staan en mogelijk zelfs op zout water?
Dan is die corrosie niet zo verwonderlijk.
Dan is een ééncomponentverf eigenlijk ook niet echt geschikt en zou je eerder een epoxycoating moeten nemen zoals dat vaak bij saildrives gedaan wordt.
Bovendien moet je dat ook regelmatig de anode(s) controleren.
Ad

Ad,

Betekent epoxycoating uitbesteden, of kan ik dit zelf doen.

Nee hoor .
Ik heb mijn saildrive 7 jaar geleden zo behandeld .
www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w310.htm
Eerst goed kaalhalen en goed opruwen met schuurpapier.
Dan één laag Ijmopox ZF primer: www.doublecoat.nl/polyester/bo...-primer-set-wit.html
Daarna twee lagen Ymopox HB : www.doublecoat.nl/polyester/os...ating-set-zwart.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:staartstuk BB-motor verven 29 okt 2015 12:01 #677054

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Yellow Boat schreef :
Edr schreef :
Yellow Boat schreef :
Vraagje;
Laat je soms de motor altijd met zijn staartstuk in het water staan en mogelijk zelfs op zout water?
Dan is die corrosie niet zo verwonderlijk.
Dan is een ééncomponentverf eigenlijk ook niet echt geschikt en zou je eerder een epoxycoating moeten nemen zoals dat vaak bij saildrives gedaan wordt.
Bovendien moet je dat ook regelmatig de anode(s) controleren.
Ad

Ad,

Betekent epoxycoating uitbesteden, of kan ik dit zelf doen.

Nee hoor .
Ik heb mijn saildrive 7 jaar geleden zo behandeld .
www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w310.htm
Eerst goed kaalhalen en goed opruwen met schuurpapier.
Dan één laag Ijmopox ZF primer: www.doublecoat.nl/polyester/bo...-primer-set-wit.html
Daarna twee lagen Ymopox HB : www.doublecoat.nl/polyester/os...ating-set-zwart.html
Ad

Ad,
een duurzame oplossing (tweeledig bedoeld), kostbaar, maar noodzakelijk omdat ik het goed wil hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl