Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rolgrootzeil in winter eraf?

Rolgrootzeil in winter eraf? 13 okt 2015 19:15 #672006

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Met mijn grootzeil voor de winter eraf slaat het profiel bij het schommelen van de boot geregeld tegen de binnenkant van de mast.
Ik heb ook het grootzeil een paar keer laten zitten in de winter, en heb niet gemerkt dat dit tot veel vervuiling of algen leidt.
Het grootzeil zit feitlijk goed opgesloten in de mast, uitgezonderd natuurlijk de smalle verticale opening in de mast.
Ik ben benieuwd naar de meningen en tips! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil in winter eraf? 13 okt 2015 19:34 #672008

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Kan er na het vervangen van het grootzeil, niet een of ander opvulmiddel in de mast gestopt worden om dit klapperen te verhinderen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil in winter eraf? 13 okt 2015 20:00 #672016

  • Aquanasa
  • Aquanasa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Mijn man haalde iedere winter het zeil eraf en bracht het dan naar de zeilmaker.
Het touw dat van boven aan zeil zit zette hij dan ergens vast.

Veerle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil in winter eraf? 13 okt 2015 20:30 #672026

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Tony2920 schreef :
Kan er na het vervangen van het grootzeil, niet een of ander opvulmiddel in de mast gestopt worden om dit klapperen te verhinderen ?

Heb ik ook al aan zitten denken... Misschien een dummy, moet dan wel een pees in worden genaaid, een boven en onderhoek oog met versteviging, kan gewoon 1 meter breed zijn bijvoorbeeld. Maar goed, zal toch wel het nodige kosten. Of een versleten grootzeil op de kop tikken...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil in winter eraf? 13 okt 2015 20:30 #672029

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5799
Ik heb ook een rolgrootzeil.
Gaat er altijd af en ik doen de val door de harp onderaan de wartel terug naar beneden zodat hij onder de wartel dubbel zit. Als ik dan weer hijs is de val "op" als de wartel halverwege de mast is.
Dit beperkt het rammelen voldoende en ik heb geen bos vallen aan dek.
Dit doe ik ook met de genuawartel maar dan trek ik van halve hoogte naar de mastvoet.
Men zegt dat het goed is om zo de verstaging andere frequentie te geven van trillen in de wind.
Doe dat dus ook met Dirk om de achterstagen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil in winter eraf? 13 okt 2015 20:51 #672036

Ik ging altijd met bootsmanstoeltje de mast in en deed paar flinke dikke sponsen ertussen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil in winter eraf? 13 okt 2015 20:57 #672039

Ik heb van hard isolatieschuimplaat een viertal schijven gemaakt. Met een gat net iets ruimer dan het profiel en in twee helften. Dan de eerste twee halve schijven om het profiel, ducttape erom en met lijn aan val hijsen tot 1/4 van de masthoogte. Dan tweede twee schijven om het profiel enz. enz. Werkt bij ons al jaren top.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil in winter eraf? 13 okt 2015 21:30 #672051

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Ah! Bedankt voor alle tips en input! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl