Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: hulp bij kostenschatting

hulp bij kostenschatting 12 okt 2015 18:09 #671651

  • peytr
  • peytr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Beste forumleden,

Ben (niet voor het eerst in mijn leven) gevallen voor een verwaarloosd hondehok en zit te cijferen en dubben of ik er aan zal beginnen. Ik weet bij voorbaat dat mijn vragen niet te beantwoorden zijn maar stel ze toch. Net zoals ik al weet dat ik er eigenlijk niet aan zou moeten willen beginnen en ik mogelijk toch....enfin: het gaat om een Hurley 800, begin jaren 80, Bukh DV10

Ik wil graag weten of mensen een bedrag durven noemen, al dan niet uit ervaring, bij de volgende klussen ingeval die door een werf uitgevoerd worden:

1 Roer volledig kapot gevroren, moet denk ik vervangen;

2 halve voordek ernstig gedelamineerd. Op het gezicht is de bovenschaal los. Openmaken, repareren en een boel polyesterwerk en nieuwe antislip matten erop;

3 Volledige revisie van de Bukh;

Ik ben heel benieuwd wie iets kan roepen. Achtergrond bij het geroep wordt op prijs gesteld.

Grt en bij voorbaat dank!

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 12 okt 2015 18:24 #671657

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Aangezien je het werk wilt laten uitvoeren:

Alles bij elkaar kost meer dan een nette Hurley kost / opbrengt.

Waarom zou je zoveel werk en geld investeren om uiteindelijk misschien nét te krijgen wat je voor minder gewoon kunt kopen?

Voor de cijfertjes (want bovenstaande is niets waar je om vroeg, ik weet het ...):
offertes opvragen cq. bedrijven in de buurt, waar je het werk zou willen laten uitvoeren, eens bellen en vragen om een ruwe indicatie.

Zonder bootje of zelfs maar foto's gezien te hebben natuurlijk een hele ruwe schatting, maar wellicht al genoeg om je gezonde verstand de winnende hand te geven :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 12 okt 2015 19:07 #671681

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Mooie vraag, goede vraag en lastig te beantwoorden. Ik heb in 2013 een Spear 30 gekocht en kan je in ieder geval uit ervaring vertellen dat het altijd tegenvalt en dat je zomaar op 4-maal je budget zit. Als je eenmaal begint kom je namelijk altijd weer meer zaken tegen die dan eigenlijk ook gelijk moeten omdat de boel openligt. En als eea succesvol verloopt, dwz je slaagt in het verbeteren van bepaalde zaken, dan is mijn ervaring dat je ook weer verder gaat en dingen aanpakt die je nu nog niet begroot hebt. Ergo: mijn ervaring was dat je zomaar 15-20k verder bent en dan heb je nog niet eens hele gekke dingen gedaan.

Als de boot dat waard is dan kan dat. Maar, uiteindelijk is zelf opknappen bijna altijd duurder dan een complete goede boot kopen is mijn idee inmiddels. En ik heb veel zelf gedaan, behalve de romp en het dek opnieuw in de 2 componentenlak.

Succes in ieder geval, je gaat vast nog veel feedback krijgen op dit topic!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 12 okt 2015 19:34 #671691

  • peytr
  • peytr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Bedankt voor de reacties zover en ja, ik weet het. Nog een enkele toelichting bij mijn overwegingen: Ik vind de vroege Hurleys prettig ingebouwd. Het interieur dat destijds door Borghegn bedacht werd vind ik onovertroffen. Simpel, met een minipuntje waar je wat zeilen kunt bergen, lange kooien in de salon en een beer van een (ook nog eens toegankelijke) hondekooi aan stuurboord. En een goede van begin jaren tachtig is altijd nog relatief: er zit min of meer per definitie een ouwe plof in en het roer... ach, dat gaat sowieso intussen naar de veertig jaar toe. Het meest dwars zit me de omvangrijke delaminatie van de dek-sandwich. Geen idee wat ze met die boot gedaan hebben maar het kan gewoon inwatering en vorstschade zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 12 okt 2015 20:11 #671700

Hurley zijn fijne schepen en er staan een best aantal te koop, ik zou persoonlijk nog eens verder kijken.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 12 okt 2015 20:48 #671714

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
ik ken geen Hurley in detail, maar je omschrijving zegt me genoeg; total loss.

finiancieel niet slim en zonde van de tijd dat je had kunnen varen.

koop /krijg je ook wel eens een auto die total loss is en daar weer iets leuks van maakt?

zo, dat was wel weer ongezouten genoeg :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 12 okt 2015 21:06 #671716

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Volgens mij ga je met deze boot het schip in. Iets teveel sprake van de roze bril.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 13 okt 2015 04:26 #671746

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Echte liefhebbers kunnen het maar moeilijk verkroppen om zo'n bootje naar de sloop te brengen.
Toch kan hij 'm aanschaffen om als donor te dienen voor een identieke Hurley die wel in redelijke staat verkeert.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 13 okt 2015 04:56 #671748

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3590
Zomaar eens een slag in de rondte:

Roer: 40 uur werk a 50 euro +. 500 eur materiaal = 2500 euro
Dek: 40 uur werk a 50 euro + 500 eur materiaal + maanden binnen staan om te drogen a 500 euro = 3000 euro
Motor: 50 % van een nieuwe voor revisie of een 2e hands ruilmotor want geen onderdelen te vinden: doe eens 2000 euro voor motor en inbouwen/aanpassen

7500 eur met elkaar, doe dit keer twee voor alle ellende die je nog niet hebt gezien.

Economisch Total loss dus, niet aan beginnen . Zelfs als je alles zelfs zou doen is het niet de moeite waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 13 okt 2015 11:39 #671865

holrobert schreef :
Zomaar eens een slag in de rondte:

Roer: 40 uur werk a 50 euro +. 500 eur materiaal = 2500 euro
Dek: 40 uur werk a 50 euro + 500 eur materiaal + maanden binnen staan om te drogen a 500 euro = 3000 euro
Motor: 50 % van een nieuwe voor revisie of een 2e hands ruilmotor want geen onderdelen te vinden: doe eens 2000 euro voor motor en inbouwen/aanpassen

7500 eur met elkaar, doe dit keer twee voor alle ellende die je nog niet hebt gezien.

Economisch Total loss dus, niet aan beginnen . Zelfs als je alles zelfs zou doen is het niet de moeite waard.

+1
Wilde net ongeveer dezelfde schatting geven incl. die ×2 :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 13 okt 2015 21:56 #672071

  • peytr
  • peytr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Haha, dank dank voor jullie schattingen. Inderdaad, de '2x regel' is bij bootjes aan te raden.

Ik deed het eerder, een bootje kopen met een verrot dek, een halve meter water er in en grijs en zwart hout rondom. Dat was hout en daar kan ik mee overweg.
Na lang klussen en een paar jaar varen verkocht ik de boot en ik ga er nog met plezier naar kijken, wanneer ik in de buurt ben. Je bouwt een band met zo'n bootje.

Hoe dan ook: ik ga ook nog eens wat andere bootjes bekijken.

Grt!

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 13 okt 2015 22:04 #672076

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Goed besluit! Ik had destijds ook een houten boot en hout is toch wat makkelijker te herstellen.
Veel plezier gewenst op je zoektocht.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 31 okt 2015 09:06 #677577

  • peytr
  • peytr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Om het draadje even netjes af te sluiten: ik zit intussen in een koop-proces want vond een zusterscheepje wat genoemde bezwaren niet heeft. Wel een hele rij andere natuurlijk want ook deze Hurley is tegen de 35 jaar oud. Ik bekeek nog een paar andere, inclusief veel jongere tot enkele bijna nieuwe. Geen twijfel mogelijk: Het wordt de ouwe :)

Voor de ervaren forumleden die zich nu zorgen maken dat er sprake is van naïef gestaar door een roze bril:

Inderdaad :P ! Aan de andere kant: ik had al diverse oude en nieuwe scheepjes en weet ongeveer waar ik aan begin.Ongeveer, that is.

Vanaf nu zal ik dus her en der in het forum op gaan duiken om advies want het is wel het eerste oude polyester scheepje waar ik aan begin.... en er zit ook een DV10 op leeftijd in etc etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij kostenschatting 31 okt 2015 10:44 #677613

Wens je veel succes bij de aankoop.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl