Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: electra klus

electra klus 10 okt 2015 07:53 #670997

Lekker klusje

3 accus: 2x 75Ah 1x105Ah
Probleem: na +- 5uur zijn accus leeg. Koelkast en wat verlichting + Webasto 3500 staan dan aan. Dat hoor natuurlijk veel langer mee te gaan met die accucapaciteit.
En dat het een bende is natuurlijk

Nu kijken waarom ze zo snel leeg zijn en in de auto staan al 2 nieuwe accus van 2x 220Ah klaar voor vervanging en nieuwe kabels trekken
Bijlagen:
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 07:58 #670998

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Niks mis met een lekker bord spaghetti, alleen niet tussen accu en verbruikers. ;-)

Sterkste! Schep wat orde in de chaos.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 09:13 #671015

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Ik zou eens overwegen om het op deze manier aan te leggen :whistle:



Laatst bewerkt: 10 okt 2015 14:38 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:electra klus 10 okt 2015 09:20 #671018

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Ook bij ons staat de spaghetti op de winterkluslijst! Hier gelukkig hulp van een vriend die afgestudeerd is met weet ik veel hoeveel titels voor zijn naam en hoogleraar is op de TU Delft mbt elektra zaken... Dus ben benieuwd met welke slimme dingen hij verder nog komt ;) scheelt een hoop, want heb er de ballen verstand ban en door het samen te doen leren we er misschien ook nog wat van!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 09:20 #671019

@WhitMagic: succes! :unsure: .

@Bram6: netjes! Alleen jammer van die sense draden op de shunt, links op de tweede foto. Ziet er zo op de foto een beetje fragiel uit.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 12:24 #671068

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Ik ben benieuwd waar je die 2 nieuwe accus van 2x 220Ah kwijt raakt?
Ik heb ook zitten uit kijken wat er in past en kom bij AMG accus maar aan 88Ah wat afmetingen betreft..
Onder mijn banken heb ik maar 23cm hoogte en 25cm lengte als ik de plaat waar de accus op moeten mee reken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 12:39 #671069

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8556
Heerlijk Dehler...

Bij mij gaat deze winter de snoeischaar er in. Ben er klaar mee. Nu beginnen ook nog eens de vlak stekkers van pure ellende af te breken.

Eruit met die meuk en een mooie overzichtelijke rij rijgklemmen er in, samen met een zware voedingsdraad ipv die dunne draadjes die er nu heen gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 13:58 #671081

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Wat is leeg?
Lager dan 10.5 volt schrijf de accu's dan maar af.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 14:00 #671083

Bram6 schreef :
Ik zou eens overwegen om het op deze manier aan te leggen :whistle: .




Kijk dat is alleen al mooi om naar te kijken!!! Netjes :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 14:20 #671086

rsv schreef :
Ik ben benieuwd waar je die 2 nieuwe accus van 2x 220Ah kwijt raakt?
Ik heb ook zitten uit kijken wat er in past en kom bij AMG accus maar aan 88Ah wat afmetingen betreft..
Onder mijn banken heb ik maar 23cm hoogte en 25cm lengte als ik de plaat waar de accus op moeten mee reken.

Onder de bank staat nu 1x start en 1x 75, onder de volgende plank 1x 105, 1x 75 weggegooid, die waren nog goed na testen en 1x 220 heb ik in de loze ruimte gezet achter het bed. Maar moet nog worden aangesloten..

Foto ben ik vergeten maar onder de bank is het nu netjes, volgende x komt er een zwaardere dynamo van 70Ah op en een nieuwe diodebrug ipv de EDR die er standaard op zit.

Jammer genoeg blijkt het laadlampje van het motorpaneel nog wel steeds branden.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 15:16 #671097

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 571
Bram6 schreef :
Ik zou eens overwegen om het op deze manier aan te leggen :whistle:


Dat ziet er netjes uit. Waar komen die mooie muurplaten vandaan?
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Laatst bewerkt: 10 okt 2015 15:18 door Evert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 15:30 #671098

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Evert schreef :

Dat ziet er netjes uit. Waar komen die mooie muurplaten vandaan?
Een stukje kunststofplaat (doet er niet toe wat, Trespa b.v.) een stel boutjes, een stuk koper strip.......... als er iets is dat makkelijk zelf te maken is, is dit het wel.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 19:11 #671136

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Bram6 schreef : Nog wel een heel klein puntje ter verbetering (het ziet er erg netjes uit hoor!):
De zekeringhouder is zodanig gemaakt dat je eerst de persogen vastzet met platte moeren en vervolgens daar bovenop de zekering vastzet, met een tweede setje moeren. Zo kan je de zekering vervangen, zonder dat je de kabels ook maar iets hoeft los te maken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 21:35 #671181

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Evert,
Zijn van het merk Bep Marine

Te koop in watersport en kampeerwinkels.

Timo,
De zekering is zelf van best wel dun materiaal gemaakt. Nu zit dit opgesloten tussen de grond plaat en de pers ogen. Bij het aandraaien van de moeren wordt de zekering nu alleen geklemd en niet op rotatie door de moeren belast (vervormt).
Om de zekering te wisselen hoeven de moeren alleen een slagje los en kan de zekering er tussen uit gekanteld worden. De kabels hoeven dus niet eerst te worden verwijderd.
Ik vindt jou idee wel interessant. Ik zou dan naast 2 extra koper moeren ook nog 4 extra koper ringen willen hebben om de zekering dan netjes te kunnen klemmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 10 okt 2015 23:41 #671196

Mijn hoofdzekering is ook gemonteerd zoals IlCigno schrijft. Eerst een moer, ring, kabeloog weer een ring en daarop een moer. Vervolgens de derde ring, dan de zekering en daarop de laatste ring en wederom een moer. Heel wat ringen en moeren, maar wel hufterproef.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 11 okt 2015 06:56 #671209

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Misschien ook een beetje realistisch blijven en er bij bedenken dat deze zekering waarschijnlijk gedurende de levensduur van de installatie nooit vervangen zal hoeven worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 11 okt 2015 08:34 #671222

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711


Desondanks heb ik de 80A zekering voor mijn ebbm met vleugelmoeren vast gezet.
Zekeringhouder is 2 lagen 5mm Trespa met M8 RVS slotbouten. De Trespa delen zijn op elkaar geplakt met glasvezel verstevigde polyurethaan lijm.
Eén mogelijkheid voor 'doorlussen van de min' en een onderbreking in de plus voor de zekering.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Laatst bewerkt: 11 okt 2015 08:37 door Peper. Reden: foto toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electra klus 11 okt 2015 09:50 #671242

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Mijn zekeringhouder heeft ook meerdere moeren zodat je de zekering kunt vervangen zonder de kabel los te maken.


mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl