Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ?

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 07 okt 2015 18:24 #670345

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Mijn 40 + jaar oude Dufour2800 vertoont speling op de roeras.
Gezien dat ze dit jaar uit het water zal overwinteren zou ik kunnen bekijken of er iets aan gedaan kan worden.
Maar hoeveel speling is nou aanvaardbaar en wanneer zouden jullie dit aanpakken?

Ik vind de speling storend worden, en vertrouw het niet helemaal meer.

Tijdens het varen op motor ondervind ik de meeste hinder, ook omdat ik slechts een 2 blads schroef heb, rammelt de roeras bovenaan ongeveer 1 a 2mm heen en weer.
Wat de speling onderaan is weet ik niet, maar zal dit zodra ze droog staat eens nakijken.

Hoe kan ik dit het best aanpakken ?
Kan ik dit zelf, Of kan ik dit beter aan de jachtwerf overlaten ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 07 okt 2015 18:44 #670351

Wanneer dit nog de fabriekslagrs zijn is dat een mooie leeftijd.

Waarschijnlijk gewoon twee glijlagers waarvan het bovenste misschien meer gesleten is dan het onderste.
(Het onderste wordt meer gesmeerd met water.)

De hele winter de tijd?
Dan bij het uithalen het roer eraf en voor het te waterlaten weer erin.
De hele winter de tijd om ergens nieuwe te laten draaien.

Binnen diameter beter een beetje te krap draaien en eventueel met een verstelbare ruimer op maat maken dan net een frutseltje te ruim.

Bovenste lager kun je alles aan doen terwijl de boot in ´t water ligt.
Misschien dit eerst doen, wanneer dit lager de oorzaak is kun je het andere mogelijk nog een paar jaar uitstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 12:51 #679348

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Heeft iemand ervaring met uitnemen van het roer op de dufour2800?
Glijd dat er vanzelf uit, of moet ik een voorhamer en overmaats doorslag voorzien?
Ik denk, hoop dat het redelijk gemakkelijk gaat.
Voorzien om dit op 16 november te doen.
Al gekeken hoe de bevestiging los moet en dat de bouten gangbaar zijn,
dat lijkt allemaal vlot te gaan.
Zijn er nog punten waar ik bijzondere aandacht aan moet geven ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 15:16 #679375

Let er op dat je boot gehesen moet worden. Onder de bok is niet genoeg ruimte om het roer weg te nemen.

Het roer valt er in principe vanzelf uit. Verkijk je niet hoe zwaar het is!

Ik heb er een lijn onderdoor getrokken, de boel losgemaakt en toen het roer er uit getild.

Ik heb een uitstekende ervaring met maidenmeij. 20 euro per lager na aanleveren maattekening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 15:30 #679377

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Wij hebben het nog wel eens gedaan door gewoon een gat te graven. Ging ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 15:37 #679380

De meeste winterstalplaatsen hebben betonplaten of klinkers. Dat graaft lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 16:53 #679401

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
boarderbas schreef :
De meeste winterstalplaatsen hebben betonplaten of klinkers. Dat graaft lastig.

Tja, de werf waar de boot uit het water gaat heeft net afgelopen winter een nieuwe betonvloer laten leggen, als ik hen nu ga vragen of ik er een gat in mag maken, komt het misschien niet goed. ;)
Ik had al kontakt opgenomen en gevraagd hoe we dit kunnen oplossen, blijkbaar maken ze er geen probleem van, als ze het maar van tevoren weten.
Morgen ga ik nog eens langs, kijken of ik nu alles even kan afspreken, want ik ken nu pas de datum en het uur van het hijsen.
Wordt nog een drukke dag, mast eraf, boot uit het water, winterbeurt motor, roer eronderuit.
Dat het roer redelijk zwaar zal zijn wist ik, iemand een schatting hoe zwaar?
( boot 8 X 3 mtr 2800 kgr )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 17:24 #679406

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
In de Waterkampioen nummer 12 uit 2002 staat een artikel over de Dufour 2800. Had je die al?

Er staat ook e.e.a. in over het roer.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 17:26 #679407

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Van een 8m boot zal het nog wel meevallen. Bij onze 34 heb ik me er een breuk aan gehoffen!
(gehoffen is Vlaams voor geheven; dit voor de mierenneukers :-) )

Wij hebben enkel de bovenste glijlager vervangen. Even laten draaien in de technische school waar ik werk. Lekker gratis.
Heb toen het roer eruit ging getracht speling te ontdekken in het onderste naaldlager, maar heb dit niet kunnen vaststellen. Nu had ik door het gewicht van het roer niet veel mogelijkheden om er even vrolijk mee te gaan lutsen... (dit is Vlaams voor heen en weer wiebelen :-) )
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 17:34 #679410

Tony2920 schreef :
Dat het roer redelijk zwaar zal zijn wist ik, iemand een schatting hoe zwaar?
( boot 8 X 3 mtr 2800 kgr )

mijn roer (boot 11.30m * 3,66m) is een maatje groter.
Toch kan ik dat alleen tillen en dragen, zal iets van 50 kg zijn.
Jij bent met 30 kg wel klaar, tenzij het vol water zit (even gaatje boren!)

Lastigste is het er weer in te steken, dan moet het hoog.... dat heb ik met een stapel hout en een oude autokrik (schaarkrik) gedaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 17:55 #679418

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 491
Ik heb mijn roer ook uit de boot gehaald om de lagers te vernieuwen, ik heb deze net even op de weegschaal gehad, 50kg schoon aan de haak :P ik vaar met een Pion groeten Sjaak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 18:20 #679429

Er zullen best tegenstanders zijn maar ik heb mijn Hurley 800 vorig jaar op de kant gehad en bleek dat als ik de bok aan achtrzijde 28 cm omhoog zou brengen ik het roer kon wegnemen. Zo heb ik ook weer terug kunnen plaatsen. De bokken op onze vereniging zijn zwaar profiel en met een kelderwinch en wat houten blokken was het heel eenvoudig te doen. Het ophogen gaf mij een meter extra "hoogte".

O,ja het roer woog 34kg
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 05 nov 2015 18:20 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 20:00 #679461

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Ilex schreef :
Van een 8m boot zal het nog wel meevallen. Bij onze 34 heb ik me er een breuk aan gehoffen!
(gehoffen is Vlaams voor geheven; dit voor de mierenneukers :-) )

8--snip
Nu had ik door het gewicht van het roer niet veel mogelijkheden om er even vrolijk mee te gaan lutsen... (dit is Vlaams voor heen en weer wiebelen :-) )
Bedankt voor de vertalingen, maar als je naar mijn profiel had gekeken, zou je hebben gezien dat ik aan de goede kant van de Belgisch/Nederlandse grens woon. :P
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 05 nov 2015 20:13 #679463

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
:P

't Was voor de taalarme noorderburen :woohoo:
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 06 nov 2015 10:05 #679606

Die dufour heeft volgens mij ook een massief houten roer en is dus wat zwaarder.

Het roer van mijn rush kon ik nét in mn eentje tillen.

Veel van het gewicht zit in de enorme RVS koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 06 nov 2015 10:51 #679623

Ik spiek even mee, zelfde issue met een Dufour 29.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 07 dec 2015 20:32 #687580

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Contact genomen met de Dufour dealer in Belgie, die wou mij wel helpen, maar dan moest ik met het roer naar Nieuwpoort gaan, zodat ze daar een passend lager kunnen draaien.
Dat lijkt me eerder een noodoplossing.
Dus nu zoek ik een oplossing in Nederland.
Iemand die ergens een adres kent in Zeeland, waar men ertalon lagers kan draaien?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 07 dec 2015 22:21 #687614

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Tony2920,
Hangt een beetje van de grootte van de lagers af. Enig idee? En kun je zelf het materiaal leveren? Is dat kunststof? Kan het ook van PETP (polyethyleenterephtalaat)? Dat heb ik tot 40 rond. Beter, harder en slijtvaster als POM (Delrin). Daar maak ik roerbussen van voor de Clever 23. Dezelfde kunststoffen worden vaak onder een eigen merknaam geleverd, zodat daar weinig peil op te trekken is.

En oh ja, ik heb een klein draaibankje thuis staan.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 22:33 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 07 dec 2015 23:07 #687622

Mocht je nog eerder op je boot zijn dan op de hijsdag zelf, kijk dan goed hoe de roerkoning geborgd is in het bovenste taatslager (waar het geheel aan hangt). Bij de Loper is dit (na losnemen van het helmstokbeslag) een bronzen schijf die over de kraag van de bovenste lagerbus draait. Die bronzen schijf is (bij de Loper dus) geborgd op de roerkoning door een conische paspen. In dat geval dus een drevel en hamer meenemen om die pen er uit te kunnen tikken.

Bij de Dufour kan dit anders zijn, handig is om van te voren te weten hoe precies. Paspenverhaal heb ik van te voren gangbaar gemaakt, kan handig zijn om op de hijsdag niet meer dan 10 min extra werk te hebben.

Succes!
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 23:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 07 dec 2015 23:11 #687623

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Tony2920 schreef :
Dus nu zoek ik een oplossing in Nederland.
Iemand die ergens een adres kent in Zeeland, waar men ertalon lagers kan draaien?

Bij Modus Marine/Shipcenter in Lelystad zijn ze gespecialiseerd in roeren. Prima ervaringen met die club. Zij laten glijlagers gewoon ergens bij een kunststofbedrijf in Lelystad draaien.

Zelf heb ik een kant en klaar glijlager voor onze Dufour 405 Grand Large gekocht bij International Boat Spares. Hadden ze gewoon op voorraad en was goedkoper dan zelf laten draaien. Ik zie jouw Dufour 2800 niet in hun lijst staan, maar een mailtje kan geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 08 dec 2015 08:55 #687671

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Nachtvlinder schreef :
Mocht je nog eerder op je boot zijn dan op de hijsdag zelf, kijk dan goed hoe de roerkoning geborgd is in het bovenste taatslager (waar het geheel aan hangt). Bij de Loper is dit (na losnemen van het helmstokbeslag) een bronzen schijf die over de kraag van de bovenste lagerbus draait. Die bronzen schijf is (bij de Loper dus) geborgd op de roerkoning door een conische paspen. In dat geval dus een drevel en hamer meenemen om die pen er uit te kunnen tikken.

Bij de Dufour kan dit anders zijn, handig is om van te voren te weten hoe precies. Paspenverhaal heb ik van te voren gangbaar gemaakt, kan handig zijn om op de hijsdag niet meer dan 10 min extra werk te hebben.

Succes!

Boot en roer zijn in november in winterstalling geplaatst.
Ik had van tevoren een en ander nagekeken en gecontroleerd of de bevestiging gangbaar was.
Bij de Dufour is het redelijk eenvoudig. Lagerbus in de bovenste plaat, roeras erdoor, ronde RVS plaat erover die met 2 bouten op de roeras wordt bevestigd. Klaar.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 08 dec 2015 08:57 #687673

Dat Dufour Ertalon adviseert bevreemt me een beetje want dat is Nylon en dat zwelt , zoals bekend(?) een beetje in water waardoor roerkoningen zwaar kunnen gaan lopen.Daarom moeten die lagers met een bepaalde speling worden ingebouwd.
www.quadrantplastics.com/de/pr...-und-nylatron-R.html
Tegenwoordig is POM (=Acetaal) eigenlijk het beste materiaal voor een lager met minimale speling.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 08 dec 2015 09:18 #687682

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Yellow Boat schreef :
Dat Dufour Ertalon adviseert bevreemt me een beetje want dat is Nylon en dat zwelt , zoals bekend(?) een beetje in water waardoor roerkoningen zwaar kunnen gaan lopen.Daarom moeten die lagers met een bepaalde speling worden ingebouwd.
www.quadrantplastics.com/de/pr...-und-nylatron-R.html
Tegenwoordig is POM (=Acetaal) eigenlijk het beste materiaal voor een lager met minimale speling.
Ad

Het is het bovenlager dat ik in eerste instantie wil aanpassen, het onderlager krijg ik niet los.
Het probleem is dat ik geen flauw idee heb wat Dufour adviseert. Het bootje is van 1977. Dufour levert geen onderdelen meer. De Belgische dealer kan mij een lager laten maken, maar dan moet het roer naar Nieuwpoort, de Nederlandse dealer verwijst me naar Nautec Engineering.
Het lager dat erin zat is vermoedelijk een vervanging door de vorige eigenaar.
Ik ging ervan uit dat het Ertalon zou zijn geweest wegens de informatie op het dufourvaarders forum, maar zeker weten doe ik dit niet.
Daar ben ik wel te weten gekomen dat mijn lager niet origineel is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 08 dec 2015 10:26 #687697

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Ertalon
De naam deed bij mij al een vermoeden in de richting van nylon rijzen. Dat neemt inderdaad water op en als er niet in voorzien is, staat na verloop van tijd je roer muurvast. Yellow Boat weet heel veel van de eigenschappen van al die kunststoffen. Voor de roerbussen van mijn polyvalk had ik eerst POM op het oog, maar een nog betere keuze is PETP volgens de leverancier. Harder, slijtvaster en neemt praktisch geen water op. Alleen de kerfslagwaarde van PETP is lager (minder buigzaam). Bij de montage wat voorzichtiger behandelen. Niet te wild op slaan. Maar die eigenschap speelt in een roerlager, behalve bij de montage, niet mee. Wat goed helpt is de overgangen in het lager zoals kragen ed. in de nek netjes afronden.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel speling op roeras is aanvaardbaar ? 08 dec 2015 10:49 #687704

Ertalon is de handelsnaam van Eriks voor de verschillende soorten Nylon. Alleen bepaalde speciale soorten met vullingen zwellen minder in water. Ertalon Nylon is minder geschikt zoals reeds gezegd. Dus het meest gangbare materiaal voor roerlagers is POM (handelsnaam Eriks Ertacetal). Ook geschikt is HDPE of UHMPE. Neemt geen water op en voelt vettig aan, dus heeft zelfsmerende eigenschappen en is ook zeer slijtvast (toepassing o.a slijtplaten in transport vijzels).
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl