Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aangroei op schroef en op Anode

Aangroei op schroef en op Anode 06 okt 2015 08:03 #669804

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Yellow Boat schreef :
Kan het zijn dat iemand volume en gewichts gehaltes door elkaar heeft gehaald?

Zeker weet ik het niet, maar ik dacht dat Philip het zelf gemengd heeft. Er is namelijk ook los koperpoeder te koop. Onder andere bij Polyservice.

Polyservice beveelt overigens een gewichtspercentage van 80% procent aan.
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 09:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 06 okt 2015 08:19 #669809

lodewijk stegman schreef :
Polyservice beveelt overigens een gewichtspercentage van 80% procent aan.

Dat klopt dan aardig met coppercoat want ik heb kennelijk een rekenfoutje gemaakt :blush: :whistle: want ik kom daar nu op 79%.
Dat zou de verschillen dus niet kunnen verklaren.
Kan eigenlijk alleen nog de fijnheid van het koperpoeder zijn of misscien het soort epoxy?
Maar het blijft natuurlijk twijfelachtig om a.h.v. één of twee gevallen een werkelijk verschil aan te tonen.
Immers , ligplaats( ook als beide op zoet of zout liggen) en watertemperatuur hebben ook een grote invloed op aangroei.
Ad
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 08:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 06 okt 2015 21:48 #670093

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
pantaleimon schreef :
de lijn olie op de schroef zet ik er iedere dag een dun laagje op tot het er niet meer intrekt(een dag of 5)

Frank, nog even een vraag: is dat rauwe of gekookte lijnolie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 05:06 #670116

lodewijk stegman schreef :
pantaleimon schreef :
de lijn olie op de schroef zet ik er iedere dag een dun laagje op tot het er niet meer intrekt(een dag of 5)

Frank, nog even een vraag: is dat rauwe of gekookte lijnolie?

ik heb geen idee,er staan alleen Griekse letters op de fles.(ik denk gekookt)
ik had deze gekocht om de loopplank in de olie te zetten(is mischien wel gewoon olie voor tuinteakbanken of teaktuinbanken)later zag ik op de werf dat ze de schroeven van een megaspeedboot er mee insmeerden
na drie maanden in het water is de schroef meestal schoon op een enkel pokje na(schuif je er zo af met je nagel)
het is wel vrij dun spul dat in het metaal dringt

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 06:08 #670125

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
pantaleimon schreef :

ik heb geen idee,er staan alleen Griekse letters op de fles.(ik denk gekookt)
ik had deze gekocht om de loopplank in de olie te zetten(is mischien wel gewoon olie voor tuinteakbanken of teaktuinbanken)later zag ik op de werf dat ze de schroeven van een megaspeedboot er mee insmeerden
na drie maanden in het water is de schroef meestal schoon op een enkel pokje na(schuif je er zo af met je nagel)
het is wel vrij dun spul dat in het metaal dringt

Gekookte lijnolie droogt veel sneller dan rauwe. Rauwe lijnolie heeft er dagen voor nodig. En eigenlijk heb ik het idee dat lijnolie niet zo heel dun is. Als je dan zegt: misschien wel gewoon olie voor tuinteakbanken is (daar is lijnolie overigens ook voor te gebruiken) dan vraag ik me af of het niet Owatrol-achtig spul is. Daar heb ik nog het een en ander van staan. Misschien eerst eens dat proberen..
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 09:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 07:34 #670144

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Even ernstig .
Menen jullie dat echt ? Dat lijnolie zodanig op in brons kan intrekken dat het als antifouling gebruikt kan worden ?

Mijn schroef zat dit jaar ook vol met pokken en andere aangroei, wel afgeschraapt tijdens het zwemmen, maar vermoedelijk zit er nu weer rommmel op, gezien de verminderde snelheid.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 07:44 #670149

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Tony2920 schreef :
Even ernstig .
Menen jullie dat echt ? Dat lijnolie zodanig op in brons kan intrekken dat het als antifouling gebruikt kan worden ?

Dat dat ik nou ook. Je kunt wel iets op de schroef smeren, maar dat iets zou intrekken in een bronzen schroef? En of dat dan beter blijft zitten dan willekeurig ander spul wat je er op smeert?

Uierzalf wordt ook veel genoemd als AF.

Blijft wel vermakelijk om te lezen, dat wel.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 07:49 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 08:49 #670166

Ik mis wolvet en uierzalf nog .nl.wikipedia.org/wiki/Wolvet nl.wikipedia.org/wiki/Uierzalf
Dat schijnt ook verbluffende antifoulingeigenschappen te hebben.

Overigens nog nooit last gehad van aangroei of pokken op mijn bronzen klapschroef, hooguit een paar kleine pokjes op de naaf na 6 -10 weken zout water.
Ik polijst hem wel elke twee jaar opnieuw maar verder smeer ik er niks op.
Nou maak ik meestal wel vrij veel motoruren per jaar , ongeveer 150-200 per jaar.
Misschien scheelt dat ook?
Ad
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 08:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:18 #670177

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Tony2920 schreef :
Even ernstig .
Menen jullie dat echt ? Dat lijnolie zodanig op in brons kan intrekken dat het als antifouling gebruikt kan worden ?

Mijn schroef zat dit jaar ook vol met pokken en andere aangroei, wel afgeschraapt tijdens het zwemmen, maar vermoedelijk zit er nu weer rommmel op, gezien de verminderde snelheid.

Ik meen niks. Ik vroeg om opties om die aangroei tegen te gaan.
Of lijnolie in de schroef trekt vind ik minder interessant dan de vraag of het eraan blijft hangen. En of het werkt als aangroeiwering. Het zal moeten blijken. Een beetje experimenteren kan geen kwaad.
Zo te zien heb jij ook wel behoeft aan zoiets..

Het verbaast me trouwens dat er zo weinig mensen problemen mee schijnen te hebben. Je hoort er in ZF tot nu toe weinig over. Of ligt het grootste deel van ZF op zoet water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:20 #670178

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Yellow Boat schreef :
Overigens nog nooit last gehad van aangroei of pokken op mijn bronzen klapschroef, hooguit een paar kleine pokjes op de naaf na 6 -10 weken zout water.
Ik polijst hem wel elke twee jaar opnieuw maar verder smeer ik er niks op.
Nou maak ik meestal wel vrij veel motoruren per jaar , ongeveer 150-200 per jaar.
Misschien scheelt dat ook?

Wat het meest scheelt is dat jouw boot toch het grootste deel van zijn leven op zoet water doorbrengt. En misschien het gegeven dat je schroef van echt brons (of van een beter kwaliteit brons) is. Dat is de mijne niet, vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:25 #670179

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
JohnBerg schreef :

Uierzalf wordt ook veel genoemd als AF.

Uierzalf lijkt me dan weer niks voor een schroef. Dat is er naar minuutje draaien af, vermoed ik. Super zelf-slijpend, als het ware.
Blijft wel vermakelijk om te lezen, dat wel.

Hebben we dat half-en-half superieure ondertoontje weer.

Is het niet constructiever om eens te vertellen of je zelf op je wereldreis geen last van aangroei op de schroef had? En wat je daar dan aan deed?
Dat je er in je huidige leven als grotendeels zoetwaterpiloot geen last van hebt, dat geloof ik wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:33 #670184

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
lodewijk stegman schreef :
Is het niet constructiever om eens te vertellen of je zelf op je wereldreis geen last van aangroei op de schroef had? En wat je daar dan aan deed?

Net als Ad, totaal geen last van gehad. Goede kwaliteit klapschroef.

lodewijk stegman schreef :
Hebben we dat half-en-half superieure ondertoontje weer.

Ik snap je probleem niet. Jij hebt toch niet het alleenrecht om het hele ZF forum af te zeiken?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:37 #670185

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens nog nooit last gehad van aangroei of pokken op mijn bronzen klapschroef, hooguit een paar kleine pokjes op de naaf na 6 -10 weken zout water.
Ik polijst hem wel elke twee jaar opnieuw maar verder smeer ik er niks op.
Nou maak ik meestal wel vrij veel motoruren per jaar , ongeveer 150-200 per jaar.
Misschien scheelt dat ook?

Wat het meest scheelt is dat jouw boot toch het grootste deel van zijn leven op zoet water doorbrengt. En misschien het gegeven dat je schroef van echt brons (of van een beter kwaliteit brons) is. Dat is de mijne niet, vermoed ik.

Ik betwijfel of er ook schroeven van messing zijn omdat dat materiaal daar eigenlijk niet geschikt voor is.
Maar je kunt het verschil wel chemisch aantonen( tijdje geleden gevonden) met Schwefelleber (kaliumpolysulfide) oplossing wat je bijv. hier kunt kopen
artclay-kempen.de/Patiniermittel-100-ml
Of ook wel met verdund zwavelzuur als het gaat om messing aan te tonen.
Hoe dat gaat vind je hier: wetenschap.infonu.nl/techniek/...ssing-van-brons.html

Overigens lig ik weliswaar op zoet water maar ik vind met name op de kielen toch aardig wat zeepokken ( dode uiteraard) na 8 weken zout water.Ze gaan weliswaar dood in zoet water maar de "huisjes"blijven uiteraard zitten.
En zoals gezegd , er zitten er wel altijd een paar op de schroefnaaf van hetzelfde materiaal.
Ad
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 09:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:40 #670188

JohnBerg schreef :
Tony2920 schreef :
Even ernstig .
Menen jullie dat echt ? Dat lijnolie zodanig op in brons kan intrekken dat het als antifouling gebruikt kan worden ?

Dat dat ik nou ook. Je kunt wel iets op de schroef smeren, maar dat iets zou intrekken in een bronzen schroef? En of dat dan beter blijft zitten dan willekeurig ander spul wat je er op smeert?

Uierzalf wordt ook veel genoemd als AF.

Blijft wel vermakelijk om te lezen, dat wel.

fijn om te lezen dat jullie het vermakelijk vinden :) (dan post ik niet voor niets)

ik heb duidelijk vermeld dat mijn scheepje maar 3 maanden per jaar in het water ligt(in een ver warm land waar wonderen nog bestaan)

de boot waar we het hier over hebben kan droogvallen,dus kan je regelmatig naar de schroef kijken

P.S ik ga liever plassen of urineren dan zeiken(maar sommige vinden het gewoon lekker)

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:43 #670190

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Afgelopen zomer heb ik mijn boot in de coppercoat gezet. een andere boot in onze haven heeft het een jaar eerder gedaan en erg goede resultaten er mee. Als test hebben we onze schroef ook mee gerold met coppercoat, tot nu toe gaat het erg goed. (En dat is zeldzaam op onze ligplaats op zout, met heel veel aangroei) Aan de snelheid van de boot op de mjotor kan ik erg goed voelen als hij aangegroeid raakt, afgelopen weekend haalde hij nog probleemloos de snelheid.

Vooraf heb ik de documentatie heel goed doorgelezen en daaruit begrepen dat het geheim achter coppercoat is dat de epoxylaag water oplosbaar is. De epoxylaag lost heel langzaam op waardoor de koperpartikels langzaam vrij komen. Als het niet voldoende werkt kan je het zelf iets activeren door heel licht te schuren.

Als je coppercoat hebt aangebracht mag de boot ook zeker 3 dagen niet nat worden, door die oplosbaarheid in water hardt het dan niet goed uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:46 #670192

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Yellow Boat schreef :
Ik betwijfel of er ook schroeven van messing zijn omdat dat materiaal daar eigenlijk niet geschikt voor is.
Maar je kunt het verschil wel chemisch aantonen( tijdje geleden gevonden) met Schwefelleber (kaliumpolysulfide) oplossing wat je bijv. hier kunt kopen
artclay-kempen.de/Patiniermittel-100-ml
Of ook wel met verdund zwavelzuur als het gaat om messing aan te tonen.
Hoe dat gaat vind je hier: wetenschap.infonu.nl/techniek/...ssing-van-brons.html

Ik denk ook niet dat de schroef van messing is. Maar duidelijk is wel dat er verschillende kwaliteiten brons op de markt zijn, waarvan ik me kan voorstellen dat de één toch meer weerstand tegen aangroei heeft dan de ander.
Brons is een mengsel van koper en tin. Bekend is dat de hoeveelheid tin kan variëren en ook dat de aangroeiwerende eigenschappen van tin nog beter zijn dan die van koper. Daarom is het al jaren geleden uit AF verdwenen, bijvoorbeeld; te giftig.. Dat zou invloed kunnen hebben.
Ook hoor je wel eens over het 'ontzinken' van schroeven. Bij een schroef van puur brons zou dat niet aan de orde moeten zijn, lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:51 #670194

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
JohnBerg schreef :
[Ik snap je probleem niet. Jij hebt toch niet het alleenrecht om het hele ZF forum af te zeiken?

Ik ben bang dat je je eigen probleem ook niet snapt, John.
Vanaf het moment dat hier bent binnengekomen heb je de grote jongen uitgehangen en probeer je een soort superioriteit uit te stralen waar ondertussen al verschillende keren doorheen is geprikt. Maar daar leer je niks van, zo te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:54 #670195

JohnBerg schreef :
lodewijk stegman schreef :
Is het niet constructiever om eens te vertellen of je zelf op je wereldreis geen last van aangroei op de schroef had? En wat je daar dan aan deed?

Net als Ad, totaal geen last van gehad. Goede kwaliteit klapschroef.

Voorkomt een klapschroef dan aangroei? In mijn eenvoudige blik is metaal metaal en maakt dat geen verschil. Of had/heb je een betere/andere kwaliteit metaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 09:55 #670196

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Firebolt schreef :
Vooraf heb ik de documentatie heel goed doorgelezen en daaruit begrepen dat het geheim achter coppercoat is dat de epoxylaag water oplosbaar is. De epoxylaag lost heel langzaam op waardoor de koperpartikels langzaam vrij komen. Als het niet voldoende werkt kan je het zelf iets activeren door heel licht te schuren.

Als je coppercoat hebt aangebracht mag de boot ook zeker 3 dagen niet nat worden, door die oplosbaarheid in water hardt het dan niet goed uit.

Bedankt voor je informatieve verhaal. Er is dus toch wat aan de hand met de epoxy die bij de originele Coppercoat wordt gebruikt. Dat verklaart misschien dan ook waarom het met huis-tuin-en-keuken epoxy minder goed werkt.
Voor de toekomst zeker iets dat ik ga overwegen.
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 09:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 10:04 #670200

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Evaluationcopy schreef :
JohnBerg schreef :
lodewijk stegman schreef :
Is het niet constructiever om eens te vertellen of je zelf op je wereldreis geen last van aangroei op de schroef had? En wat je daar dan aan deed?

Net als Ad, totaal geen last van gehad. Goede kwaliteit klapschroef.

Voorkomt een klapschroef dan aangroei? In mijn eenvoudige blik is metaal metaal en maakt dat geen verschil. Of had/heb je een betere/andere kwaliteit metaal?

Ik denk zelf dat het aan het metaal van de schroef ligt. Maar zeker weten doe ik dat niet. Onderweg hebben we best wel last gehad van aangroei, behalve op de schroef.

De eerste reactie in dit draadje was ook: van welk materiaal is de schroef?
Het antwoord daarop was: weet ik niet precies. Daar hield het voor mij op.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 10:19 #670206

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
lodewijk stegman schreef :
Bedankt voor je informatieve verhaal. Er is dus toch wat aan de hand met de epoxy die bij de originele Coppercoat wordt gebruikt. Dat verklaart misschien dan ook waarom het met huis-tuin-en-keuken epoxy minder goed werkt.
Voor de toekomst zeker iets dat ik ga overwegen.

Zelf dus ook met dezelfde vragen gezeten en alle documentatie die ik kon vinden gelezen en dus toch voor de coppercoat gegaan ondanks de prijs. Met even googelen kan je het spul overigens goedkoper vinden dan waar het vaak voor wordt aangeboden, scheelde 40 euro per unit....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 10:37 #670210

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Firebolt schreef :
Zelf dus ook met dezelfde vragen gezeten en alle documentatie die ik kon vinden gelezen en dus toch voor de coppercoat gegaan ondanks de prijs. Met even googelen kan je het spul overigens goedkoper vinden dan waar het vaak voor wordt aangeboden, scheelde 40 euro per unit....

Ik heb zelf al even zitten zoeken naar prijzen, maar eerlijk gezegd zijn die lastig vindbaar. De bedrijven die het leveren lijken het een beetje onder de pet te willen houden. Maar gewoon bellen en vragen kan altijd, natuurlijk.

Hoeveel liter is een 'een unit', als ik vragen mag?
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 10:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 11:17 #670219

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Beste foto die 1-2-3 ik kon vinden: de schacht van de saildrive is een ware dierentuin geworden, maar op de schroef zit niks.



Ondertussen zit er Coppercoat op, maar ik realiseer me bij het zien van de foto dat we daar in de toekomst wellicht een probleem gaan krijgen. We hebben de saildrive niet behandeld, en die zou dus zo kunnen aangroeien. In de saildrive zitten ook de openingen voor de aanvoer van koelwater .. oeps!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 11:21 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 11:26 #670224

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
JohnBerg schreef :
Ondertussen zit er Coppercoat op, maar ik realiseer me bij het zien van de foto dat we daar in de toekomst wellicht een probleem gaan krijgen. We hebben de saildrive niet behandeld, en die zou dus zo kunnen aangroeien. In de saildrive zitten ook de openingen voor de aanvoer van koelwater .. oeps!

Dat je de saidrive niet hebt behandeld zou wel eens een geluk bij een ongeluk kunnen zijn. Koper en aluminium moet je op natte plekken uit elkaar houden. En negen van de tien keer is die saildrive van aluminium. Met misschien een anode van een nog minder edel metaal. Maar toch..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 07 okt 2015 11:31 #670226

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Setje coppercoat:



Ik weet (nog) niet van welk materiaal de saildrive is. Het leek ook copper achtig. Mijn gevoel zegt dat het geen aluminium is, maar dat is een gevoel :P
Er zit in elk geval een dikke anode rond de saildrive.

edit: we gaan binnenkort voor langere tijd naar zout, en dan zal er iets aan de saildrive moeten gebeuren, willen de mosselen niet door de motorruimte naar binnen komen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 07 okt 2015 11:35 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl