Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navtex en ICOM 7100

Navtex en ICOM 7100 23 sept 2015 20:39 #666192

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
ik heb een vraag m.b.t. gebruik van Navtex in combinatie met een SSB installatie (bestaande uit Antenne tuner ICOM AT 141 Transceiver icom 7100, Modem P4 DR 7400 of 7800, zou Navtex gestoord kunnen worden of andersom. ik ga deze installatie binnenkort aanschaffen en wil graag weten welke ervaringen er zijn en welke oplossing(en) er zijn voor het storen van Navtex.
Laatst bewerkt: 23 sept 2015 20:41 door michel1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 23 sept 2015 20:58 #666202

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
SSB is alleen nog interessant voor wereldomzeilers. Alle anderen gebruiken Iridium o.i.d. en dan doet je Navtex het gewoon.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 24 sept 2015 06:35 #666268

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
michel1 schreef :
ik heb een vraag m.b.t. gebruik van Navtex in combinatie met een SSB installatie (bestaande uit Antenne tuner ICOM AT 141 Transceiver icom 7100, Modem P4 DR 7400 of 7800, zou Navtex gestoord kunnen worden of andersom. ik ga deze installatie binnenkort aanschaffen en wil graag weten welke ervaringen er zijn en welke oplossing(en) er zijn voor het storen van Navtex.

Een SSB transceiver en een goedkope navtex gaan niet samen, een Furuno NX300 b.v. wel.

Hte ontvangen van navtex met een AT141 gaat niet tot slecht, omdat het laagste bereik 1600 Khz is en navtex 518 Khz. Soms kan je de tuner uitschakelen en lukt het als het signaal sterk genoeg is. Ik ken de 7100 niet, maar als er een USB aansluiting op zit, kan je met een usb isolator en MScan3 of meteoscan software perfect weerfax en weertelex ontvangen.

Helaas lukt dat niet meer met de P-4 modems.

Verder is het advies om je navtex antenne zo ver mogelijk verwijderd te houden van je SSB antenne bij een aparte ontvanger.
Jachten navtexen kunnen niet goed tegen sterke SSB zendsignalen.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 24 sept 2015 06:35 #666269

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
La Mavare schreef :
SSB is alleen nog interessant voor wereldomzeilers. Alle anderen gebruiken Iridium o.i.d. en dan doet je Navtex het gewoon.

L.B.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 25 sept 2015 07:51 #666734

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Dank voor je bericht, ik heb idd een Furuno 300 NX, dus het zou moeten lukken, ken jij een antennetuner met een lager bereik? Overigens is de 7100 een nieuwere versie van de 7200,
Ik ga over 1 1/2 jaar de wereld over dus wil naast een SSB installatie als nood een iridium satelliettelefoon
Laatst bewerkt: 25 sept 2015 07:54 door michel1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 25 sept 2015 09:27 #666772

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Wat wil je gaan doen onder de 2Mhz?

Alles los van elkaar en vergenoeg verwijderd van ieders antenne werkt het prima
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 25 sept 2015 09:56 #666783

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Wat is ver genoeg? De bovenste isolator minimaal 0,5 m onder top, waar de antenne voor de navtex op staat?

Ik zou de mogelijkheid willen weten om Navtex te. Kunnen ontvangen met één antenne tuner, en dat is op 518 KHz, vandaar mijn vraag. Dan heb ik een reservesysteem in geval de furuno ermee op houdt, of er iets met de antenne zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 25 sept 2015 10:11 #666789

Zoals WnW al schreef: je MF/HF tuner gaat niet laag genoeg. Voor NAVTEX ontvangst zul je die er tussenuit moeten halen voor ontvangst van dergelijk lage frequenties.

Of het alle moeite waard is..?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 25 sept 2015 16:21 #666886

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
michel1 schreef :
Dank voor je bericht, ik heb idd een Furuno 300 NX, dus het zou moeten lukken, ken jij een antennetuner met een lager bereik? Overigens is de 7100 een nieuwere versie van de 7200,
Ik ga over 1 1/2 jaar de wereld over dus wil naast een SSB installatie als nood een iridium satelliettelefoon

1- ik weet niet, denk niet dat de 7100 de 7200 kan evenaren... Ik heb er 1 en ben zéér tevreden. De warmte huishouding van de 7200 is excellent. de 7100 lijkt meer een 706 (heb ik ook) en is vaak krappe sokken met de warmte. De 7000 is een regelrechte ramp.

2- je kan kiezen voor "Thru", althans op alle voorgaande icom's. je schakelt dan de antenne direct door naar de onvanger.

3- er zijn geen automatische SSB tuners voor onder de 1600 Khz. Er zijn ook geen normale zenders die onder de 1600 Khz kunnen zenden. Zonder zendsignaal kan je niet tunen.

Seen it V
Done it V
Been there V
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 25 sept 2015 16:24 #666888

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
michel1 schreef :
Wat is ver genoeg? De bovenste isolator minimaal 0,5 m onder top, waar de antenne voor de navtex op staat?

Ik zou de mogelijkheid willen weten om Navtex te. Kunnen ontvangen met één antenne tuner, en dat is op 518 KHz, vandaar mijn vraag. Dan heb ik een reservesysteem in geval de furuno ermee op houdt, of er iets met de antenne zou zijn.

Je navtex antenne hoort niet bovenin je mast, totaal verkeerde plek. Als er enige studie met marcom-A gedaan was of zendamateur, had de betreffende persoon begrepen dat het zinloos is en alleen maar extra probleem risico met zich mee brengt. (grondgolf geen skywave).
Navtex antenne kan uitstekend op de hekstoel en daarmee al snel 1-1 1/2 meter verwijderd van de zendantenne.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 25 sept 2015 16:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 25 sept 2015 18:46 #666933

Ik lees het al. Dit onderwerp is in goede handen :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 25 sept 2015 19:13 #666941

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Belerion II schreef :
Ik lees het al. Dit onderwerp is in goede handen :) .

;)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 10 okt 2015 22:02 #671187

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Dank voor jullie berichten, ik kan er mee verder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navtex en ICOM 7100 11 okt 2015 17:49 #671335

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Dank voor jullie berichten, ik kan er mee verder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl